Ketting gebarsten.

12 sept 2024 19:12 #1 door Ceetje
Ketting gebarsten. werd gestart door Ceetje
Nou ja. Heb ik weer. Ben ik lekker aan het rijden in mijn dorp, hoor ik opeens KNAK in het vooronder. Gelukkig bezit ik een hele goede reflex en knijp de koppeling meteen in en zet de motor uit. Ik rijd nog naar de zijkant van de weg en zet de motorfiets op de zijstandaard. Wanneer ik op zoek ga naar de oorsprong van de knak, valt mijn oog op de ketting en zie ik dat een schakel van de ketting een stukje mist. Afijn, ik loop een kilometertje met de alp aan de hand naar mijn huis (was die oefening tijdens het examen nog ergens goed voor 😅), gelukkig was ik bijna thuis, en zet de alp op mijn oprit. Ik hoopte dat mijn uitgaande as niet gebroken was. Gelukkig was dat niet het geval. Wanneer ik de kettingbeschermingdinges aan de voorkant eraf schroefde, zag ik dat de ketting van mijn voorste tandwiel eraf lag.
Kan iemand mij vertellen hoe een ketting kan breken?
Zie plaatjes.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 sept 2024 01:36 - 13 sept 2024 01:38 #2 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Ketting gebarsten.
Ze breekt omdat de belasting te groot is geworden.


De oorzaak kan divers maar het is van belang om te weten waar ze gebroken is.

als het bijv op de klinkschakel zelf is mag je bijna altijd spreken van een montage fout.
Of overbelasting door te weinig slack ( door het inveren komt de ketting strak te staan
als deze ruimte er niet is raakt ze overbelast en zal ze kunnen breken.
of de ketting is te licht van kwaliteit geweest
Of de keetting was al ver heen en zat er al teveel speling op de pennen
al met al zal een zorgvuldige inspektie uitsluitsel kunnen geven

ps : aan de hand van de foto denk ik aan overbelasting ( te strak gestaan ) al kan ik dit nu niet meer beoordelen ( breuk op de binnen schamel)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 sept 2024 11:35 #3 door Ceetje
Beantwoord door Ceetje in topic Ketting gebarsten.
De ketting is gebarsten op een gewone schakel, dus niet op de klinkschakel. De ketting is nieuw, dus ga ik er vanuit dat de ketting inderdaad te strak heeft gestaan. Nu moet ik wel zeggen dat ik niet bepaald een rustige rijder ben. Ik ben nogal een hooligan wanneer ik op de alp zit, omdat dit echt een fiets is waarmee ik door het verkeer knal. Vluchtheuvels bijvoorbeeld zijn voor mij aanleiding om wat extra gas bij te geven.
Kan ik de kapotte schakel vervangen door een klinkschakel of moet ik de hele ketting vervangen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 sept 2024 12:24 #4 door Helikees
Beantwoord door Helikees in topic Ketting gebarsten.
Ik zou de hele ketting vervangen. Alle schakels zijn waarschijnlijk aan dezelfde belasting blootgesteld geweest, alleen deze ene is het net teveel geworden. Beter nog de oorzaak opzoeken (te strak lijkt waarschijnlijk) en die verhelpen. Een te strakke ketting levert meer schade op, waarvan het breken nog de minst ingrijpende is (denk aan de lagers van je uitgaande as bijvoorbeeld...) Wat mij betreft valt een ketting onder de delen waar je geen risico's mee wilt nemen, net als remmen, banden en wat dies meer zij.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 sept 2024 12:44 #5 door Ceetje
Beantwoord door Ceetje in topic Ketting gebarsten.
Okay. Helder antwoord. Ik zal een nieuwe ketting bestellen en deze op de juiste spanning monteren.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 sept 2024 15:16 #6 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Ketting gebarsten.

Vluchtheuvels bijvoorbeeld zijn voor mij aanleiding om wat extra gas bij te geven.


Dan vermoed ik ook dat 'te strak' de oorzaak is geweest. De ketting heeft namelijk zijn strakste punt als de as van het voortdanwiel, de as van de brug en de as van je achtertandwiel in 1 lijn staan. Bij een fanatieke actie zoals een drempel lekker nemen zal de motor diep inveren en dit strakste punt ook daadwerkelijk en plotseling bereiken. En als de ketting dus te strak staat wordt de belasting op schakels, uitgaande as, wiel lagers en dergelijke enorm groot.

Als je 100% zeker wil weten of jouw ketting goed gespannen staat zou je dus de situatie moeten creëren waarbij dus de genoemde punten in 1 lijn staan. Op dat moment moet de ketting niet snaar strak staan maar dus nog een beetje beweging hebben.
Omdat dit vrijwel niet te doen is (de veer moet flink ingedrukt worden) schrijft Honda een marge voor als de motor op de zijstandaard staat. Deze aanhouden zou in principe goed genoeg zijn, tenzij je aanpassingen gemaakt hebt aan brug (lengte), wielmaat (bv. naar 18" ) of andere aanpassingen die dit kunnen beïnvloeden en dan zou je dus echt even moeten zorgen dat je exact meet door de genoemde assen in 1 lijn te zetten en dan voor jouw eigen gemak, nadat je dat bepaald hebt, moeten kijken wat de spanning is als je op de zijstandaard staat.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 sept 2024 19:48 #7 door Miquel
Beantwoord door Miquel in topic Ketting gebarsten.
Het zal de oorzaak niet zijn maar de ketting glimt wel heel erg, zal hem wat vaker inspuiten met kettingspray

Miquel was TWINDRIVER
Lid vanaf 2005 tot 2015



Transalp 600

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 sept 2024 00:48 #8 door Ceetje
Beantwoord door Ceetje in topic Ketting gebarsten.
Thx voor alle tips. Nieuwe D.I.D. ketting is besteld. Ik zal 'm met zorg behandelen en de juiste speling aanhouden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.107 seconden