Oorzaken voor hoog verbruik

11 jan 2025 11:11 #1 door Kevin Hoogendam
Oorzaken voor hoog verbruik werd gestart door Kevin Hoogendam
Goedemorgen,

Mijn transalp uit 94 moet met zo'n 150km gereden al naar reserve gezet worden, stationair draait deze ook ruim boven de 1200 toeren en als ik rustig weg wil rijden en een beetje gas geeft heeft de motor een dipje. Verder rijdt de motor prima en zonder problemen.

Ik had gelezen dat een plakkende choke kabel dit zou kunnen veroorzaken.

Zijn er nog andere mogelijke oorzaken, waar ik naar kan kijken?

Kawasaki vn 750 vulcan
Honda transalp xl600v pd06

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 jan 2025 11:57 #2 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Oorzaken voor hoog verbruik
Zéker!

- misschien voor de hand liggend, maar tank je wel volledig af? Met een niet volle tank moet je eerder op reserve ;)
- dat hij vroeg/snel op reserve moet zegt nog niet zo veel, wat is het verbruik? Een 600 Alp moet makkelijk 1:20 kunnen halen.

- kwa technische oorzaken kan er nog van alles aan de hand zijn:
- een vuil luchtfilter
- inderdaad de choke plunjers die vast (gerot) zitten
- of de choke kabel(s) die niet goed werkt / vast zit
- kapotte membranen van de gasschuiven

Ik ben in 1e instantie wel benieuwd naar het werkelijke verbruik, dat zegt wat meer :)

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 jan 2025 11:59 #3 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Oorzaken voor hoog verbruik
- choke inderdaad
- luchtfilter
- valse lucht
- afstelling carburateur (synchroon en reguliere afstelling)

Dat zou het eerste zijn wat ik allemaal zou langslopen. Daarna misschien ook nog eens ontsteking en anders ook de carburateur eens openen en kijken of bv. vacuum rubber nog goed is. (Geen scheurtjes, en of de gasnaald netjes langszaam omhoog/omlaag gaat)

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 jan 2025 13:22 - 11 jan 2025 16:04 #4 door Kevin Hoogendam
Beantwoord door Kevin Hoogendam in topic Oorzaken voor hoog verbruik

The Headless Horseman schreef : Zéker!

- misschien voor de hand liggend, maar tank je wel volledig af? Met een niet volle tank moet je eerder op reserve ;)
- dat hij vroeg/snel op reserve moet zegt nog niet zo veel, wat is het verbruik? Een 600 Alp moet makkelijk 1:20 kunnen halen.

- kwa technische oorzaken kan er nog van alles aan de hand zijn:
- een vuil luchtfilter
- inderdaad de choke plunjers die vast (gerot) zitten
- of de choke kabel(s) die niet goed werkt / vast zit
- kapotte membranen van de gasschuiven

Ik ben in 1e instantie wel benieuwd naar het werkelijke verbruik, dat zegt wat meer :)


Het tanken is bij mij helemaal vol tot de rand en dan 140km later ongeveer kan die naar reserve. Zodra ik dan weer tank kom ik meestal rond de 1 op 10 uit.

De choke werking ga ik wel als eerste nalopen samen met een nieuw luchtfilter.

Ik heb in ieder geval een aardig lijstje waar ik mee verder kan.

Kleine update:
Choke kabel moet vervangen worden, bij de splitter is de behuizing kapot en gaat erg zwaar.

De bougies zijn mooi zwart en niet koffie met melk bruin.

Kawasaki vn 750 vulcan
Honda transalp xl600v pd06

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 jan 2025 15:36 #5 door Ralph
Beantwoord door Ralph in topic Oorzaken voor hoog verbruik
Voor wat het waard is …
Ik heb over de laatste 14.000km een verbruik van 1:19,7.
Mijn Alp komt uit ‘96 en heeft zo’n 80.000 op de teller.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 jan 2025 15:50 #6 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Oorzaken voor hoog verbruik
1:10 is inderdaad een ‘wat’ te hoog verbruik ja :(

Stap voor stap dingen controleren en evt vervangen maar hè!
We horen het hier graag :cheer:

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 jan 2025 16:04 #7 door Kevin Hoogendam
Beantwoord door Kevin Hoogendam in topic Oorzaken voor hoog verbruik

The Headless Horseman schreef : 1:10 is inderdaad een ‘wat’ te hoog verbruik ja :(

Stap voor stap dingen controleren en evt vervangen maar hè!
We horen het hier graag :cheer:


Ik dacht eerst dat het aan mijn rijstijl lag en mijn onkunde op de onverharde paden, maar 1 op 10 is dan ook wel schadelijk, zelfs met de belgische prijzen.

Kawasaki vn 750 vulcan
Honda transalp xl600v pd06

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.624 seconden