Ik probeer mijn Transalp (uit '93) te starten, maar hij start niet en maakt dan een ploppend geluid.
Het geluid klinkt als een vloeistof plop, hol en is om de seconde / anderhalve seconde, wel ritmisch.
Verder handige info van de situatie:
- Startmotor draait
- Accu is net vervangen
- Uitlaatpijpen zijn er volledig af (misschien belangrijk om te weten)
Zonder uitlaat er op zou ik het niet aanraden om een motor te starten. Los van het geluid zorgt een uitlaat ook voor wat tegendruk in de cilinders, en die mist nu dus ook.
Laats gelopen 2024.... dan vermoed ik zomaar dat je sproeiers in de carburateur geblokkeerd zijn, maar daar komen we wel achter....
1) vonk: check of de bougies vonk geven tijdens het starten. (Bougie eruit en met de bougie kabel er aan tegen het blok aan houden tijdens het starten. Voorzichtigheid geboden uiteraard) Genoeg video's online :
2) check eerst of er brandstof in je carburateur komt door de aftap plug open te draaien en te kijken of er brandstof uit het bakje komt. Vang het even op in een flesje, om snel te kunnen zien of het inderdaad brandstof is, en geen water !!
Als je brandstof in je carburateurs krijgt, dan kun je kijken of je bougies nat zijn geworden tijdens alle start pogingen. Als ze nat zijn geworden, dan komt de brandstof dus ook gewoon in je cilinder. Maar ik vermoed dus dat je bougies droog blijven....
3) lucht... eigenlijk gewoon controleren of je luchtfilter niet dicht geslipt zit. Eventueel even proberen zonder luchtfilter als je twijfelt.... maar als je luchtfilter donker uitgeslagen is ten opzichte van de (meestal) oranje kleur, dan zit ie vrijwel zeker dicht.
In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.