Transalp 650 35KW set houd in bij gas geven.

08 feb 2025 17:47 #1 door eelco
Goedendag, ik heb voor mijn zoon een transalp 650 gekocht en netjes opgeknapt, we hebben een setje voor 35KW ringen in de inlaat geplaatst. Hij liep stationair goed, althans leek zo, maar bij de test rit houd deze erg in vooral als je een dot gas geeft. Moet er bij een 35KW set nog meer vervangen worden? Of zou dit met afstellen opgelost moeten zijn?

Alvast bedankt,

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 feb 2025 14:20 #2 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Transalp 650 35KW set houd in bij gas geven.
Als je een formeel setje gekocht hebt, dan verwacht ik dat daar ook nog in vermeld staat wat er eventueel nog verder gedaan moet worden.

Op de 600 weet ik zeker dat er niets hoeft te gebeuren. Daar worden andere carb rubbers gemonteerd en is het klaar.

Voor de 650 weet ik zo 1-2-3 niet wat het setje in houdt.

Controleer ook even of de carb rubbers goed afsluiten en er geen valse lucht wordt aangezogen.

Maar je kunt altijd even de carburateur opnieuw afstellen. Mogelijk dat er een kleine afstelling nodig is.
En ik neem even aan dat voor het plaatsen van het setje dit probleem er niet was.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:

Meer dan alleen banden ;)

09 feb 2025 21:05 #3 door eelco
Beantwoord door eelco in topic Transalp 650 35KW set houd in bij gas geven.
Dank voor je reactie, na verder onderzoek bleek het inhouden niet door het 35kw setje te komen maar zat er toch vuil in de carburateur. Schoon gemaakt en aan de een tijdelijke benzine tank gehangen. Toen leek het zo goed als weg. ( nog een kleine terugval bij 3000 toeren) maar trok wel vloeiend door. Alles weer in elkaar gezet, deed het heel even en toen was helaas het inhouden weer terug.

Nu blijktt ook het luchtfilter niet helemaal goed af te sluiten, dat word de volgende stap, maar vraag me of hij daar zo van kan inhouden.
Daarna zit ik ook nog te denken aan de benzine tank.

Aanvullend, de motor heeft wel een tijdje stil gestaan maar is werkend weg gezet en heeft onderhoud gehad.
Deze week nogmaals kijken of er vuil te bekennen is, luchtfilter goed afsluiten en wat langer laten draaien.
Hopen dat het dan weg is.

10 feb 2025 12:17 #4 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Transalp 650 35KW set houd in bij gas geven.
De synchroon afstelling kan ook nog wel eens wat problemen geven.

Bijlage:

10 feb 2025 13:12 #5 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Transalp 650 35KW set houd in bij gas geven.

een tijdje stil gestaan

Da’s meestal niet bevorderlijk voor een motorfiets :( Zéker als dat was met E10 in de tank/carbs.
Misschien is het wel gedaan bij dat onderhoud, maar anders misschien de carbs nog even ultrasoon (laten) reinigen!

Succes met de klus! Maar ik heb het gevoel dat dat wel goed komt :cheer:

Grtz,
René

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85

17 feb 2025 08:32 #6 door eelco
een korte update, probleem is nog niet verholpen we zijn nog aan het zoeken naar een juiste oplossing. Gelukkig nog te koud om te rijden ;)

Afgelopen week inlaat rubbers vervangen, zat een scheurtje in. Omdat het leek of er te weinig benzine binnen kwam dan ook de oude sproeier terug geplaatst. Dat was zeker geen succes, start elke keer pas na een paar keer starten (normaal was starten lopen) En bij meer gas geven sloeg de motor constant af.

De carburateur onderdelen uit het revisie setje weer terug geplaats, nu start hij wel weer gewoon goed maar trekt nog steeds niet door naar hoger toerental. Op de choke doet hij dit overigens wel. Daarnaast als je de choke er af haalt en speelt met afsluiten van lucht inlaat lijkt hij wel het vermogen (toerental) te kunnen geven.

Wat hebben we nu al gedaan;

Carburateur zijn gereinigd. (revisie set geplaatst)
Klepspelling nagekeken.
bougies vervangen
Olie vervangen.
Luchtfilter is goed.

Klacht,
Na warm draaien, als je gas geeft, gaat hij niet vloeiend (understatement) of dan maar 1 keer voorbij de 2500/3000 toeren.

Ik heb naar het synchroniseren gekeken, lijkt met mijn / ons hobby oog wel goed te staan, maar als ik gas geef gaan de meters naar beneden i.p.v. omhoog. Ik twijfel ook nog over de uitlaat in combinatie met die 35kw set, we hebben er al een DB killer opgezet, maar misschien heeft zo een sportachtige uitlaat wel het volle vermogen nodig.

Lijkt mij nog steeds een afstelling probleem, maar begin zo zachtjes ook wel te twijfelen, Iemand o.b.v. deze beperkte informatie nog advies.

17 feb 2025 08:46 #7 door robgoesdakar
Als het met choke wel goed lijkt te gaan, dan is het of een verstopping in de carburateur, of verkeerde sproeiers (let op, er zit ook een maat verschil tussen de sproeir links en recht !), of afstelling van carburateur.

Als je toch lekker aan het klussen bent zou ik eerst even terug naar de basis. 35kw setje er uit. Originele setup van sproeiers e.d. installeren en zorgen dat het dan goed is. Als het dan goed is, verder met 35kw setje en even kijken of aanpassingen daarna nog nodig zijn.

Bijlage:

17 feb 2025 10:02 #8 door eelco
Nog 1 vraag, als ik deze slang loskoppel van luchtfilter dan trekt hij stationair wel goed in de toeren? zegt dat iets?
Bijlagen:

17 feb 2025 12:38 #9 door robgoesdakar
Ik meen dat die boven op de carb uit komt als ontluchting.

Vreemd dat ie dan wel goed loopt. Kijk ook even of deze niet verstopt zit.

Maar dan bedenk ik me ook zomaar dat het misschien een brandstof toevoer probleem is. Controleer dus ook even de vacuum slang van de brandstofkraan. En kijk ook even of, als je aan dat slangetje zuigt, er een ferme straal brandstof uit de toevoer komt.

(Kan nog niet helemaal rijmen waarom hij dan met die slang los wel beter brandstof kan krijgen)

Bijlage:

17 feb 2025 12:45 #10 door eelco
Ik denk dat je gelijk hebt, ik heb nu 2 dingen veranderd

1 ik heb een geïmproviseerd filter in dat filterhuis gedaan waardoor dit slangetje gecontroleerd lucht krijgt
2 ik heb de geïmproviseerde benzinetank 50cm hoger gezet.

Resultaat hij trekt nu door de 3000 toeren heen. :cheer:

Ik moet hem nog op de weg testen, maar het begint ergens op te lijken.

17 feb 2025 14:56 #11 door robgoesdakar
Goed bezig.....

wel de vacuüm aansluiting waar de vacuüm slang van de brandstofkraan op is aangesloten dicht gedaan ?? Kan ook een rare motorloop veroorzaken.

Bijlage:

18 feb 2025 18:49 #12 door jeroen emke
Beantwoord door jeroen emke in topic Transalp 650 35KW set houd in bij gas geven.
waar de de slang opzit dat is een rechthoekig kastje waar een schuimfilter( nr 18) zit die vergaan is

still no angel found who flies at the same speed
Bijlagen:

18 feb 2025 21:57 #13 door eelco
Dank, nog even een update, in de avond proefrit gereden met het geproviseerde filter. in het begin wel goed vermogen. na een uurtje werd het helaas weer minder.

Overdag nog een keer geprobeerd, maar vermogen was nog niet goed.

Omdat er wel een duidelijk verschil te horen was na het afsluiten van slang (17) op tekening. Deze slang helemaal dicht gezet. Gevolg het rijd stabiel en vermogen voelt goed.

We gaan het orginele filter nog wel testen, maar vraag me wel af of kwaad kan om deze slang dicht te houden.

22 feb 2025 11:08 - 22 feb 2025 11:08 #14 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic Transalp 650 35KW set houd in bij gas geven.
Slang 17 zuigt de carterdamp af. Het filter zorgt er voor dat de oliedamp neerslaat zodat je gasklep en dan met name de gasklep as niet verkoold met lastige motorloop tot gevolg. De carterdamp die condenseert in dat rechthoekige kastje gaat via slang 8 naar een slang dat fungeert als een soort 'opvang reservoir' dat je bij regulier onderhoudt of vaker (afhankelijk van de carterdruk) moet aflaten.

Slang 17 afknijpen heeft tot effect dat de carterdruk gaat oplopen, dat is iets wat je niet moet willen.
Maar zoals Rob ook al opmerkte is het meer toeval dan oorzaak van het slecht lopen die slang 17 los/vast.

Het probleem dat je hebt zit echt ergens anders.,

22 feb 2025 11:55 - 22 feb 2025 12:24 #15 door robgoesdakar
Helaas heeft V-Twin het niet helemaal correct....... (Maar zijn excuus is dat hij nooit aan een transalp sleutelt ;) )

De slang voor de carter ontluchting is dat kleine slangetje #31 op de tekening. Die komt rechtstreeks uit in het luchtfilterhuis. De dampen worden zo via het luchtfilter weer naar de carburateur door gegeven en dan dus verbrandt.
Eventuele vastere delen/vervuiling e.d. slaan neer en worden via slang 8 en 30 afgevoerd. Vandaar dus regelmatig dopje 21 losmaken om de rotzooi op te vangen.

Dan terug naar slang 17......
Die hangt eigenlijk gewoon in de vrije lucht. Maar daar zit dus het door Jeroen aangeduide filter voor.
Ikzelf heb ook niet direct helder waar die aansluiting nu daadwerkelijk voor bedoeld is en waar dat allemaal in de carburateur zelf uit komt.

EDIT

Ik vermoed even dat het te maken heeft met je vacuüm membraan en dus de response van je gasschuif. Als dat inderdaad het geval is, en hij loopt beter als je deze slang dicht houdt, dan zou er een probleem in je vacuüm zitten. En ik vermoed zomaar een (klein) scheurtje in je vacuüm membraan. Dit laatste mede ook omdat ik dit de laatste paar jaar steeds vaker voorbij zie komen dat daar scheurtjes in zitten. (Of hij is niet helemaal goed afgedicht gemonteerd)
Maar dit alles blijft dus even een vermoeden.

Jij gaf ook al aan dat hij het even goed gedaan heeft en later weer problemen gaf tot je de slang dicht kneep. Dus ergens zit er een probleem. De slang dicht knijpen is symptoom bestrijding en mogelijk slechts een tijdelijke oplossing.

Toch nog even verder gezocht, want wilde het nu toch even weten....

Slang 17 is 'gewoon' de ontluchting van je vlotterkamer, zodat de kamer zich gecontroleerd kan vullen.
Dan nu even beredeneren waarom hij dan beter loopt als die ontluchting dicht is.....
Met een dichte slang zou er dus druk ontstaan in je vlotterkamer. Dit kan dan weer verschillende effecten hebben. Door de druk gaat de brandstof makkelijker door de sproeiers en wordt het meer geforceerd er door geduwd in plaats van dat het er doorheen getrokken wordt door de vraag. Zou dus nog steeds in houden dat je een kleine verstopping hebt, of verkeerde sproeiers waardoor de brandstof doorvoer niet correct is. Eventueel toch ook nog de afstelling van de luchtmengselschroef en synchroon.

Bijlage:

22 feb 2025 12:28 - 22 feb 2025 12:31 #16 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic Transalp 650 35KW set houd in bij gas geven.

robgoesdakar schreef : Helaas heeft V-Twin het niet helemaal correct....... (Maar zijn excuus is dat hij nooit aan een transalp sleutelt ;) ).

Ik was inderdaad iets te snel Rob klopt verwarde slang 17 met slang 8.
Het geheel van slang 17 lijkt wel op de ont/beluchting van de carburateurs.

Een iets andere constructie als bij de XRV RD04 die ook voor hoofdbrekens zorgde als de motor een tijdje had stilgestaan en de vlotterbakken van de carbs waren leeggedampt.

Als ik er nu zo naar kijk denk ik inderdaad dat het euvel in de carburateur zit en 1 van de hoofdverdachte het membraan is maar wat je schrijft over de afstelling kan ook. Afknijpen van 17 geeft minder vrije lucht in de carbs.

22 feb 2025 18:29 - 23 feb 2025 11:45 #17 door eelco
Goedemiddag' dank voor jullie reactie en het meedenken, het heeft zeker geholpen. Mogelijk zou er nog een andere sproeier in kunnen maar hij loopt nu goed en we zijn er vandaag mee naar Utrecht gereden, ging heel goed. Wat hebben we gedaan.

1 de vacuum membraam nog een losgemaakt en een keer extra extra schoongemaakt, liepen toch niet altijd soepel terug.

2 het buisje 17 weer open gemaakt een kunstofplaatje achter het filter gelegd met hier 5
gaatjes van 4 mm in geboord. Daardoor biijft hij wel een beetje extra druk opbouwen. Misschien onnodig, maar lijkt niet zoveel kwaad te kunnen.

Dit lijjkt zo te lukken.
Mooi project, zie het resultaat, een trotse zoon ( en vader) dankjewel!!
Bijlagen:

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.165 seconden