Opbergen transalp

28 feb 2025 07:54 - 28 feb 2025 15:26 #1 door Bert Spaans
Opbergen transalp werd gestart door Bert Spaans
Beste Transalp liefhebbers,

Mijn naam is Bert Spaans , ik woon in Maastricht en heb een vraag over het opbergen van een Transalp.
Na 15 jaar heb ik besloten nog eenmaal een motor te kopen. Ik twijfelde tussen een Honda NC700x of een Transalp, de NC700X zal iets te duur zijn voor mij.

Voordat ik een motor kan kopen heb ik één belangrijke vraag wat betreft het opbergen. Ik weet niet of dat ik de draai kan maken vanuit de gang naar mijn bergruimte (foto1). Daarom heb ik alles opgemeten en 1 op 10 uitgetekend, een bovenaanzicht gemaakt van twee motoren de Honda NC700X en Suzuki GS850G en op papier uitgeprobeerd. Dit lukte net maar was nog niet tevreden, dus van karton 1 op 1 schaalmodel gemaakt en ook dit lukte (foto2). Ik ga er dan vanuit om een Datona motor-mover te kopen voor midden-bok zodat de motor 360 graden kan draaien om de as.

Omdat ik interesse heb ik in een Honda Transalp (1987-1999) zou ik willen weten van de eigenaars van dezelfde motor, of dat ik deze hoek kan maken m.b.v. een motor-mover. Ik heb een foto bij gevoegd waarop afmetingen staan van de gang en berging. Mocht er niemand hier antwoord op kunnen geven dan zou ik graag alle breedte maten van dit model willen ontvangen. Mijn schaalmodellen zijn niet precies maar een inschatting van wat ik online kan vinden.

Bij voorbaat dank.

Mvg. Bert
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 feb 2025 09:22 #2 door renATus
Beantwoord door renATus in topic Opbergen transalp
Misschien kan je een van deze modellen een dagje huren en thuis experimenteren.

Met een kartonnen schaalmodel kan je helaas het gewicht en de stuuruitslag niet nabootsen.

28 feb 2025 11:10 #3 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Opbergen transalp
Lastig inschatten 'op papier'.

De motor kun je namelijk ook nog kantelen, en zo dus met het stuur bewegend voorbij een deurpost krijgen.

Toen ik m nog thuis had staan kreeg ik m gewoon in een schuurtje, door een normale deur, vanuit een bocht. (Kon m er niet recht voor zetten) Meestal deed ik dat zittend om wat meer gevoel en controle te krijgen en samen met de motor naar binnen te kunnen.

En heel misschien even iemand met een alpje vragen om eens op de koffie langs te komen en te kijken of hij m in jouw schuur krijgt.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:

Meer dan alleen banden ;)

28 feb 2025 19:32 #4 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Opbergen transalp
Toen ik nog in een flatje woonde (lang geleden :cheer: ) had ik ook zo’n 2x3m schuurtje aan een smalle gang.

Omdat eea nog niet bestond heb ik toen zelf een ‘mover’ bedacht en laten maken.

- de motorfiets reed ik eerst vooruit het gangetje in, zoals Rob zegt, met de motorfiets links-rechts kantelend om het stuur binnen te krijgen.
- dan, bij gebrek aan een middenbok deed ik mijn achterwiel in de mover.
- rem vast met een blokje hout en kon zo de achterkant van de motorfiets vrij bewegen.
- en dan met de achterkant eerst de motorfiets het schuurtje in manoeuvreren.
- er uit ín omgekeerde volgorde.

Het werkte best goed vond ik B)

Of het in jouw situatie gaat lukken weet ik uiteraard niet zeker! De deur van mijn schuurtje had gewoon standaard breedte.

Grtz,
René

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85

27 mrt 2025 09:58 - 27 mrt 2025 10:01 #5 door M.P.Welters
Beantwoord door M.P.Welters in topic Opbergen transalp
Hoi Bert,

Graag wil ik je helpen, ik heb sinds kort een TA XL 700, en ik kom ook regelmatig in Mestreech.

Dus ... laten we contact houden, ik ben waarschijnlijk de 9e, 10e of 11 april weer eens in het Zuiden (waar ik ben opgegroeid).

Groet

Marc Paul

PS Ik vroeg me hetzelfde af ivm mijn berging / fietsenhok in mijn pand, " zou 't passen?".

27 mrt 2025 10:31 #6 door Bert Spaans
Beantwoord door Bert Spaans in topic Opbergen transalp
Hallo Marc,

Dat zou wel fijn zijn als je dan met jouw TA in mijn berging dit zou kunnen uitproberen.

Ik heb sinds vorige week een Datona motormover voor middenbok gekocht maar nog geen motor aangeschaft.

Ik stuur je nog een p.b. voor een afspraak te maken.

mvg. Bert

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.561 seconden