Bougies 'side gapping' en bougies met dubbele electrode

09 apr 2025 22:19 #1 door Ate
Na een suggestie op youtube kwam ik een filmpje tegen van iemand die de electrode inkortte om de vonk meer bloot te stellen aan het lucht-benzine mengsel. Het idee is dat er dan een betere ontbranding plaatsvind.

Heeft iemand hier ervaring mee? De transalpen en africa twins hebben al dubbele bougies.

En NGK heeft ook bougies met een dubbele electrode, ik denk dat de "DCPR8EKC" wel gaat passen in de kop van een transalp, deze heeft standaard de "DPR8EA-9" bougie. Draad en lengte is hetzelfde, de sleutelmaat niet.

Is dit het proberen waard voor die extra 0,5pk?

Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 apr 2025 08:31 #2 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Bougies 'side gapping' en bougies met dubbele electrode
Nooit geprobeerd, en ook nooit eerder van gehoord.

Maar, als je het topje dus in kort, wordt ook het contactvlak waar de vonk naar toe kan minder. En ik zou zomaar verwachten dat dan het uiteinde potentieel ook sneller zal slijten. En misschien ook wel minder makkelijk gaat vonken omdat de afstand eigenlijk iets groter wordt ! Mogelijk dat het in de racerij wel een dingetje zou kunnen zijn, waar ze na elke race toch alles vervangen.

Bij de bougie met dubbele elektrode gaat de vonk naar de zijkanten toe. Zou potentieel iets gunstiger kunnen zijn voor de verbranding.

Maar of het allemaal de moeite waard is, en of je er daadwerkelijk iets van zult merken waag ik te betwijfelen.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:

Meer dan alleen banden ;)

10 apr 2025 14:22 - 10 apr 2025 14:25 #3 door V-Twin
Om te beginnen met het effect. Die vermogenstoename van 0,5 pk ga jij nooit ervaren.
Daarnaast wordt er veel geëxperimenteerd met bougies etc om tot een zo effect mogelijke ontsteking en vlambeeld van de verbranding te komen. Er wordt volop geëxperimenteerd met aanpassingen van de vorm van cilinderkoppen, hoeken waaronder kleppen in een kop worden gezet, variabele kleptiming, bijzondere vormen van zuigerbodems etc etc. En dat allemaal op tienden van millimeters en allemaal met het doel wat jij ook denkt te gaan bereiken.
Die bougie met 2 zij elektroden zijn zogenaamde splitfire bougies en die zijn een tijdje 'in de mode' geweest toen auto zuiniger / efficiënter etc etc moesten worden. Gebruik is als een nachtkaars uitgegaan, zijn inderdaad nog wel te koop maar google maar eens naar de resultaten versus een normale bougie. Uitgaande van kwaliteitsbenzines in Europa levert een splitfire bougie een verwaarloosbaar effect.

Ik wil je absoluut niet beledigen maar denk je nu werkelijk dat een beetje handmatig op de gok aanpassen van de elektrode je echt voordeel gaat opleveren? Het sprookjes boek van Grimm heb ik jaren geleden al met het oud papier meegegeven.
Maar goed het staat je uiteraard vrij om het te proberen en over 24.000 km hier eens verslag over uit te brengen. Mijn inschatting is dat je het al veel eerder zal hebben opgegeven. Alles wat je leest op het www, hoort in de kroeg, leest in de krant is niet altijd waar!

Dat een TA en een AT 2 bougies per cilinder hebben heeft een hele andere reden. Ter illustratie: een Honda NC 750 rijdt als je een beetje oplet zomaar 1:30.
Met mijn CRF kom ik nog niet eens aan de 1:20 met z'n dubbele bougies.

10 apr 2025 22:01 #4 door Ate
Ik nam dit verhaal ook aan met een flinke korrel zout, zelf áls dit effect heeft is het misschien niet eens merkbaar. Het idee is om wat uit te proberen, ik verwacht ook geen wonderen.

Ik heb net een twee oude bougies afgezaagd, gevijld en schoongemaakt en die vervangen door de twee bougies die makkelijk te vervangen zijn in de motor.
Dit weekend zal ik er eens een paar 100km mee rijden en kijken wat het verschil is qua gevoel.

De bougies die ik er net uit heb gehaald zijn koffie met een vleugje melk bruin van kleur. Volgens mij is het luchtmengsel dus verder goed afgesteld.

11 apr 2025 21:18 #5 door V-Twin

Ate schreef : De bougies die ik er net uit heb gehaald zijn koffie met een vleugje melk bruin van kleur. Volgens mij is het luchtmengsel dus verder goed afgesteld.

Dat lijkt inderdaad een correcte afstelling te zijn. Succes komende dagen, neem voor de zekerheid ff twee goede bougies mee voor het geval je onderweg ..... :whistle:

20 apr 2025 22:03 #6 door Ate
Nou, ik merk geen enkel verschil na 500km :lol: Aan de andere kant, het is ook niet slechter geworden.
De originele bougies gaan er weer in.

In dit filmpje test iemand het verschil tussen de NGK en een E3 bougie.
Op basis hiervan ga ik de volgende keer de E3.36 bougies erin doen.

https://www.youtube.com/watch?v=jcVF3xL_fzk

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.116 seconden