Hoofdzekering springt na accu vervangen

17 apr 2025 17:08 #1 door René van de Vondervoort
Hoofdzekering springt na accu vervangen werd gestart door René van de Vondervoort
Ondanks dat de accu van mijn XLV600 PD10 1997 aan de druppellader heeft gelegen, was die aan het eind van de winter toch defect (bleek droog gestaan te hebben). Hier kwam ik achter door proberen te starten wat resulteerde in een ratelend geluid (startrelais ?).
Nieuwe accu gekocht, opgeladen en in de motor gezet. Eerst de plus aangesloten, en toen ik daarna de minpool aansloot vonkte het even aan die pool. Toen contact aangezet, maar de hele motor was dood.
Bij controle van de 30A hoofdzekering, naast het startrelais, bleek deze doorgebrand.
Bij het plaatsen van een nieuwe 30A hoofdzekering springt deze er meteen uit. Het contact staat uit, evenals verbruikers als licht, handvatverwarming.
Heeft iemand een idee wat hier aan de hand is ?
Is er iets gesneuveld tijdens de eerdere startpoging met de defecte accu, waardoor nu de hoofdzekering springt ?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 apr 2025 19:03 #2 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Hoofdzekering springt na accu vervangen
Van een paar startpogingen zal de boel niet dusdanig kortsluiting gaan maken. Ik denk dat je ergens iets niet goed hebt aangesloten. Enige wat ik mij zou kunnen bedenken is dat het start relais dusdanig gesneuveld is dat deze een kortsluiting veroorzaakt, maar het lijkt me sterk.

En als het al plaats vindt nog voordat je het contact hebt aangesloten zijn er niet heel veel plekken waar de kortsluiting kan zijn ontstaan.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:

Meer dan alleen banden ;)

17 apr 2025 22:16 #3 door Edxrv
Beantwoord door Edxrv in topic Hoofdzekering springt na accu vervangen
Zekering gaat er ook uit als de accu verkeerd om aansluit

26 apr 2025 09:38 #4 door René van de Vondervoort
Beantwoord door René van de Vondervoort in topic Hoofdzekering springt na accu vervangen
Edxrv:
Ik durf het bijna niet te zeggen, maar dit was het geval. Verkeerde accu besteld met de polen andersom, en niet opgelet bij het aansluiten. Shame on me.

27 apr 2025 21:19 - 27 apr 2025 21:20 #5 door Edxrv
Beantwoord door Edxrv in topic Hoofdzekering springt na accu vervangen
Ach, ik weet het ook toevallig uit ervaring Als je na winterstalling per ongeluk de lithium accu verkeerd om zet , dan klapt de zekering:-\ (alle diodes staan op doorlaten van stroom dan)

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.070 seconden