Honda Carter plug upgrade

22 apr 2025 11:03 #1 door Pronkstuk
Honda Carter plug upgrade werd gestart door Pronkstuk
Hey mede-alpers,

Ik zal vast niet de enige zijn geweest met het het probleem dat de Carter plug waar je krukas achter zit er niet uit te krijgen was.

Bij mij is dit al 2x gebeurt ondanks er koperslip tussen zat.. beide keren heb ik gaatjes geboord voor m'n slijptol spansleutel om de dop er uit te kunnen krijgen.

Dus! Als verspaner zijnde dacht ik dit kan anders. Ik heb er zelf maar een gemaakt met een buitenzeskant in plaats van de inbus. (En gelijk een mooi stukje kunst op gegraveerd)

Zie foto's!

Ik ga nog kijken om hem te laten anodiseren zo hij langer goed blijft.

- - - - - - - - - - - - - - - - -

Nu is mijn vraag aan jullie, zou er interesse zijn in een kleine batch van deze doppen?

En zouden jullie hem grijs of zwart laten anodiseren?

Ik kan niet garanderen dat de gravering oriëntatie mooi recht staat zoals bij mij aangezien ik niet weet of Honda in elke Carter het draad op de zelfde plek laat beginnen. (Ik heb er een iets dikkere o-ring tussen gedaan zo hij bij mij recht staat)

- - - - - - - - - - - - - - - - -

Nu ik eindelijk (hopelijk) mijn problemen met ontsteking opgelost heb ga ik mijn licht verwaarloosde alpje helemaal opknappen!
Ben van plan veel aan te pakken. Vorken, koppeling, ketting vervangen of reviseren. En alles een vers likje verf geven inclusief blok en frame.

Deze dop was een eerste stap ;)

Voor mijn problemen met het blok heb ik de Carburateurs schoongemaakt en volledig nieuw ingewanden setje ingezet, Bougies vervangen, bougiekappen vervangen, kleppen gesteld, alle stekker koppelingen in de kabelboom opgefrist, stroomregelaar vervangen en een Ignitech CDI geplaatst.
(Die cdi's bleken het probleem te zijn waardoor mijn voorste cilinder er soms opeens mee kapte... sommige dagen was er geen probleem en andere dagen moest ik op 1 cilinder naar huis zien te hobbelen..)

Grootse plannen dus en heb er zin in! Alleen jammer dat ik geen schuur heb waar ik in kan klussen 😅

Transalp PD06 1991

This cool night air is curious
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 apr 2025 20:36 #2 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Honda Carter plug upgrade
Ik vind de dop práchtig B) (mét of zónder gravering overigens ;) )

Afhankelijk van de kostprijs wil ik er eventueel wel 3 (drie ja :cheer: ) hebben!

Dat dat ding zo vast gaat zitten heeft volgens mij niets met het gebruik van vet, maar álles met de o-ring te maken. Als je ‘m droog monteert gaat ‘ie vastplakken aan het carterdeksel. Ik heb de gewoonte ‘m goed ingevet met molycote te monteren, dan gaat ‘ie nog steeds wel wat plakken, maar tóch weer wat makkelijker los :cheer:

Grtz,
René

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85

22 apr 2025 21:35 - 22 apr 2025 21:36 #3 door Pronkstuk
Beantwoord door Pronkstuk in topic Honda Carter plug upgrade
Ha René, leuk zo snel al te horen dat er interesse is! Kan ze natuurlijk ook gewoon zonder gravering maken, das geen probleem!
Of mogelijk met een ander logootje, zal wat meer programmeer tijd in komen te zitten wel.

Dat van die o-ring verklaard een hoop ja! Die zal ik ook echt beter gaan invetten, zit wel iets op nu maar denk niet genoeg.

Heb de nieuwe plug expres ook van Alu gemaakt om zo te zorgen dat er geen galvanische oxidatie ontstaat op het schroefdraad. Dan heb je een groter probleem...........

Voor de prijs van de pluggen ben ik nog even bezig. Ga op werk prijs voor materiaal nog even aanvragen, kijken hoeveel anodiseren kost en de baas even lief aankijken of ik de freesbank mag huren op een vrije dag ;)

Als ik meer weet kom ik hier zeker zo snel als mogelijk op terug!

Grt,
Michael

Transalp PD06 1991

This cool night air is curious

24 apr 2025 21:32 #4 door Peter
Beantwoord door Peter in topic Honda Carter plug upgrade
Hier ook interesse, afhankelijk van de prijs.

Gr,
Peter

Wel de beste kleurstelling Alp trouwens :P

06 sept 2025 15:48 #5 door Kevin Hoogendam
Beantwoord door Kevin Hoogendam in topic Honda Carter plug upgrade
Ook interesse afhankelijk van de prijs. Wel zonder lullige gravering dan :p

Kawasaki vn 750 vulcan
Honda transalp xl600v pd06

06 sept 2025 17:09 #6 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic Honda Carter plug upgrade
Dag Michael, is er al nieuws van het pluggen front? Ik heb ook wel interesse.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.105 seconden