Koppelingsplaten

02 mei 2025 00:31 - 02 mei 2025 00:33 #1 door Dennis
Koppelingsplaten werd gestart door Dennis
Even vraagje.

Ik heb nieuwe koppelingsplaten, stalen platen, druklager en koppelingskrans besteld en gemonteerd.
Nu heb ik alles in elkaar gezet met trw lukas koppelingsplaten. Er staan 2 nummers op.

Ik vraag me af gezien ik ergens op een ander forum las dat er een pijl op moet staan of je die dingen verkeerd om erin kan zetten. Ik heb net alles dicht en die oude platen check ik maar ik zie geen pijl of draairichting eropstaan. Weet iemand dat?

Overigens de reden dat ik ze vervang is dat bij vrij schakelen met draaiende motor dit niet makkelijk ging en heb gereden met bijna geen olie (wel nog zonder lampje branden op dashboard) maar ging toch 3 liter in tijdens rit naar Spanje paar jaar terug.
Koppelingshuis is aardig ingevreten door de tanden van de koppelingsplaten (heb ik voorzichtig vlak geveild)

Kan iemand mij vertellen wat evt nog meer mogelijk is en of platen wel/geen draairichting hebben en zo ja wat is dan de goede kant ?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 mei 2025 11:28 #2 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Koppelingsplaten
Nooit van gehoord.

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

02 mei 2025 12:53 #3 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Koppelingsplaten
Koppelingsplaten hebben geen 'draai richting'. Denk dat ze met de (TRW) Flame remschijven in de war zijn. Die hebben wel een draai richting.

Vervangen omdat bij vrij schakelen je hem niet in de neutraal kreeg ? Kan ook zomaar verkeerde kettingspanning zijn.

Maar ja, gelopen met veel te weinig olie is sowieso niet goed natuurlijk. Hoop dat je er geen inwendige schade van in het blok hebt opgelopen. 3 liter is al meer dan er normaal bij een onderhoudsbeurt in gaat !!!!

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:

Meer dan alleen banden ;)

06 mei 2025 23:22 #4 door Dennis
Beantwoord door Dennis in topic Koppelingsplaten
Hij zit weer in elkaar en schakelt weer als nieuw! Bedankt nog

Vraagje, ik ga er nieuwe remblokken onder zetten en dan heb ik de ketting en tandwielen gedaan en de koppelingsplaten.
Ik wil alleen een keer kleppen stellen.

Je kan er niet zo makkelijk bij alleen. Vroeg me af moet het motorblok eruit of kan je er via een andere weg bij? Neem aan dat de zijkappen en de tank eraf moet, hoeveel werk is het normaliter om hem weer perfect af te stellen op klepspeling?

07 mei 2025 07:57 #5 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Koppelingsplaten
Tank (en dus kappen en zadel) er af.
Luchtfilterhuis er af
En dan wordt het wat lastiger om erbij te komen, maar er zitten inspectie deksels.

Om wat ruimte te maken is het makkelijk om de radiateur rechts voor ook even los te hangen zodat die een beetje opzij kan om fatsoenlijk bij de voorste uitlaatklep te komen.

Als je dan toch bezig bent, meteen maar even bougies en luchtfilter vervangen ;)

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:

Meer dan alleen banden ;)

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.113 seconden