Vacuüm benzinepomp pomp aansluiten

16 mei 2025 12:29 #1 door hannes
Vacuüm benzinepomp pomp aansluiten werd gestart door hannes
Beste collega alpers,

Ik ben de gelukkige nieuwe eigenaar van René zijn (door pim aangepaste) rd04 benzine tank met ktm rally kuip, ...

Ik ben aan het bekijken hoe ik de mikuni vacuüm pomp ga aansluiten en had een ideetje'
wat denken jullie van onderstaande constructie?

In de tank zit geen benzinemeter of reserve kraantje.
Het idee was om tussen de kraan en carbu een extra leiding te leggen met Tstukjes en een terugslagklep en tussen de vacuüm slang een kraantje.

Zo kan ik (als het zo werkt) mijn tank gewoon leeg rijden tot het niveau van de carburateurs en dan op "reserve" gaan door het kraantje van de vacuüm open te zetten en de pomp in te schakelen.

Dit betekent ook, dat als de pomp ooit moeilijk doet, ik alsnog kan door rijden zonder aan de leidingen te moeten prutsen.

Nadeel zou echter zijn dat ik meer kans op lekkages creëer door de extra leidingen en onderbrekingen.

Bedenkingen of betere ideeën zijn meer dan welkom!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 mei 2025 21:21 #2 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic Vacuüm benzinepomp pomp aansluiten
Ik zou het anders aanpakken.
Als je met een vacuümpomp onderweg met een lege leiding/carburateurs komt te staan kan het lang duren voordat je weer benzine in je carburateurs heb om verder te rijden je start dan, afhankelijk van de staat van je accu, je accu geheel of bijna helemaal leeg.
Wen je zelf aan om op de dagteller te rijden en laat die kraan altijd op reserve staan.

18 mei 2025 14:21 #3 door hannes
Beantwoord door hannes in topic Vacuüm benzinepomp pomp aansluiten
En zo ben ik op zondag weer op mn werk aan het spelen.

Beugeltje maken? Easy peasy!
Bijlagen:

18 mei 2025 22:43 #4 door Helikees
Beantwoord door Helikees in topic Vacuüm benzinepomp pomp aansluiten
Ik weet natuurlijk niet precies het hoe en wat van die tank. Maar normaal gesproken heeft die tank op het onderste punt een standaard draad waar de benzinekraan op schroeft. Op het kraantje staat dan zon plastic kokertje met gaasje die de tank in steekt. Kraan op 'ON' pakt de brandstof bovenuit het kokertje, kraan op 'RES' onderuit. De hoogte van het kokertje bepaalt dus je hoeveelheid reserve brandstof. Lang verhaal kort: mocht je niet het gewenste kraantje hebben dan kun je die schroefdraad meten en bij een cafe racer shop of een webshop hier of daar gewoon een kraantje vinden met de reserve functie. Zo heb ik mijn 35(!) liter tank op de Transalp ook aangesloten. Daar zat wel draad in getapt onderaan, maar geen kraantje bij (beide zijden). Ik heb nu kraantje rechts standaard op RES staan, kraantje links op ON. Bij het kraantje links komen beide leidingen bij elkaar en voeden de Mikuni pomp. Ik heb dus via het kraantje links nog toegang tot een paar liter reserve (in de linker 'wang'), mocht ik ooit mn dagteller vergeten te checken. En ja, ik kan dus tot 600km op de dagteller rijden B)

18 mei 2025 22:47 #5 door Helikees
Beantwoord door Helikees in topic Vacuüm benzinepomp pomp aansluiten
O en voor het scenario 'pomp stuk' : ik heb de pomp aan beide zijden met een brandstofslang koppeling in de leiding zitten. Onder het zadel bewaar ik een stukje leiding van dezelfde lengte met dezelfde koppelingen. Zo kan ik de pomp dus omzeilen mocht ie ooit de geest geven. en als de tank dan leger is dan het niveau van de carbs, tja... Dan zijn er nog wel wat truukjes, en anders duwen.

18 mei 2025 23:07 - 18 mei 2025 23:08 #6 door hannes
Bedankt voor de tips hier,

Heb inmiddels alles aangesloten, maar nog niet kunnen testen.

Had inmiddels al ook beslist om het iets simpeler te houden en het kraantje van de rechter wang als reserve dicht te laten. En een leren handschoen in mijn toolbag te steken om me niet te verbranden als het open moet.

Het idee van die snelkoppelingen als nood optie zie ik wel zitten!
Dan kan ik ook ineens makkelijk aftappen om andere mensen zonder naft op weg te helpen.

22 mei 2025 20:19 #7 door hannes
Heb inmiddels alles aangesloten en 2 korte testritjes gemaakt.

Alles lijkt goed te werken, MAAR maak me tog wat zorgen. Ofwel waren prestaties tot nu nooit optimaal, of ik heb nu een alp met een supercharger.

Het voelt alsof mijn alpje er ineens 20pk bij heeft gekregen.
Als ik aan de gas draai neemt ze veel sneller op dan gewoonlijk, kan ik zonder moeite de teller in het rood trekken en het koppel tijdens het optrekken... Wtf.

Wellicht krijgt ze sneller en meer benzine vanwege de opgebouwde druk in de vlotterkamer. is dit oké of ga ik zaken kapotrijden, de motor verzuipen of mijn verbruik enorm de hoogte in jagen?

Misschien is dit gewoon het vermogen dat ze hoort te hebben en heb ik op hogere toeren altijd te arm gereden, maar vermoed dat het bij de rd 04min of meer dezelfde situatie is ivm de pomp en carbu.

Er zat wel wat benzine in de leiding van de overloop. Verder is motorisch niet zo veel aangepast.
Enkel een gpr uitlaat,
wat aangepaste uitlaatbochten,
digitale cdi's van cdi shop Duitsland,
recent ultrasoon gereinigde/afgestelde carbs met nieuwe vacuüm membranen,
En kleppen gesteld

Bijlagen:

24 mei 2025 10:29 #8 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic Vacuüm benzinepomp pomp aansluiten
Zolang je niet het rood in rijdt, de benzine niet uit de carburateur zeikt, is er niets aan de hand.
Kan goed zijn dat door de jaren heen je motor gewoon te weinig benzine heeft gehad, vervuiling van de tank etc etc
Te weinig benzine voor je motor is eerder schadelijk dan wat je nu mee maakt.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.108 seconden