Daar gaat weer een wieltje voor de km-aandrijving...

22 juni 2025 17:56 #1 door Jurian
Kans is groot dat er een topic over is, maar helaas heb ik niets kunnen vinden. Alvast excuses als ik ergens overheen heb gelezen.

Bij aankoop van m'n PD06 vorig jaar, is het bekende kunststofiwieltje vervangen. Nog geen kleine 1000 km later ging stopte onderweg de km-teller er weer mee. Dus, boel uit elkaar, wieltje vervangen, alles zo goed mogelijk schoongemaakt, goed in het vet (vorige keer leek er namelijk geen vet te zijn gebruikt) en weer lekker rijden. En na een km of 1000 ... sprong de snelheidsmeter weer ineens naar de 0.

Ik heb sterk het idee dat de het asje die wordt aangedreven door het wieltje erg stroef gaat. Zijn er manieren om deze uit elkaar te halen / opnieuw in te vetten?

Alvast bedankt!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 juni 2025 18:48 #2 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Daar gaat weer een wieltje voor de km-aandrijving...
Balen :(

Wat ik zelf wel eens gehad heb is dat er in het wormwiel (het asje met de schuine vertanding wat in het huisje zit) een minuscuul brokje van het witte tandwiel zat. Bijna niet te zien! Maar waarschijnlijk was het wel de reden dat de witte tandwieltjes 1 voor 1 opgevroten werden :angry:

Remedie: de boel héél erg goed schoonmaken en met een lampje er bij goed inspecteren voor je het (met vet en nieuw tandwieltje ;) ) weer in elkaar zet.

Succes,
René

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85

23 juni 2025 08:11 #3 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Daar gaat weer een wieltje voor de km-aandrijving...
Ik kom steeds vaker tegen dat, ondanks complete reiniging, ze na een beperkte periode weer stuk raken.
Als het 2x gebeurd is, dan vervang ik de hele unit. Niet goedkoop helaas, maar wel meteen klaar voor langere tijd.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:

Meer dan alleen banden ;)

24 juni 2025 10:18 #4 door Jurian
Dank voor de bevestiging heren. Ik had vorige keer al uitvoerig de opnemer schoongemaakt, doorgebladen en ingevet. Direct daarvoor had ik namelijk al een wieltje erin gezet die direct kapot ging omdat er inderdaad nog overblijfselen waren blijven zitten:whistle:

Heb een andere opnemer besteld!

24 juni 2025 13:18 - 24 juni 2025 13:21 #5 door Ghost Rider
Beantwoord door Ghost Rider in topic Daar gaat weer een wieltje voor de km-aandrijving...
Hoi Rob,

Er wordt nogal eens vergeten dat er twee ringen (44809ML7003) in horen te zitten. Misschien heeft dit invloed op de levensduur?

Ron

1999 XRV750A
1989 GT 650 Hawk
1984 Moto Guzzi V50 Monza
1974 Suzuki GT 750
1968 BSA Starfire

24 juni 2025 16:57 #6 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Daar gaat weer een wieltje voor de km-aandrijving...

Ghost Rider schreef : Hoi Rob,

Er wordt nogal eens vergeten dat er twee ringen (44809ML7003) in horen te zitten. Misschien heeft dit invloed op de levensduur?

Ron

Die blijven inderdaad nog wel eens plakken aan het 'oude' wieltje. Maar ik heb het hier al vaak genoeg voorbij zien komen dat zelfs met die ringen de boel nog steeds stuk loopt.

Heb ook ooit geprobeerd om het metalen wieltje te fixeren door vanaf de onderkant een gat in de behuizing te boren en met een boutje het wieltje vaster te houden zodat het niet zo makkelijk op en neer kan bewegen, maar ook dat had geen lang leven beschoren.

Probleem is volgens mij voornamelijk dat die behuizing van heel zacht metaal gemaakt is. En dus slijt het metalen wieltje in en zal op den duur dusdanig veel speling krijgen dat het dus invloed heeft op het verslijten van het plastic wieltje. En meestal krijgt dan het plastic wieltje een opdonder als je de motor achteruit rolt. (Heb het wel eens bekeken en zag dan dat bij het vooruit draaien er weinig weerstand is, en zodra je achteruit draait dan wordt het metalen wieltje omhoog gedrukt en slaat vast en zit er in die richting geen beweging in. En als dat dus ook gebeurd als alles volledig gemonteerd is, dan trek je op dat moment dus het plastic wieltje aan gort.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:

Meer dan alleen banden ;)

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.080 seconden