Pd10 geen vonk

08 juli 2025 20:44 #1 door ta89
Pd10 geen vonk werd gestart door ta89
Hoi,
Heb met mijn alp pd10 bj 2000 geen vonk zowel bij de voorste als de achterste cilinder.
Begon met een keer slecht starten, vervolgens wel aanslaan en gewoon normaal lopen/rijden zoals normaal.
Dit gebeurde nog eens en nu helemaal niet meer starten.
Alles doet het verder normaal, accu is goed, evenals de spanningsregelaar.
Veel stekkers/killswitch los gehaald nergens corrosie of andere narigheid ziet er allemaal uit als nieuw.
Stekkers bobines zijn schoon geen corrosie.
Schakelaars standaard en koppelings hendel zijn ook goed.
Zit zelf te denken aan een defecte cdi, maar die gaan bijna nooit stuk lees ik.
Wie heeft evt een cdi te koop of 1 te leen zodat ik dat kan uitsluiten.

Of zijn er nog andere ideeën?

Gr, Peter
Brummen Gelderland.

Transalp pd 10 2000 50th anniversary model
Moto Guzzi California 3 met zijspan ‘89

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 juli 2025 08:23 #2 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Pd10 geen vonk
Mijn eerste gedachten is ook het circuit van de noodschakelaar. Maar meestal kijk ik eerst even of de startmotor wel rond draait als de schakelaar is omgezet. Zo nee, dan kun je dat hele circuit uitsluiten. (Want ik neem even aan dat je startmotor wel rond draait, anders kun je ook niet weten of er een vonk is).
Draait de startmotor wel rond met omgezette schakelaar, dan zou ik daar toch even zoeken. Dus dan even kijken of het wel wil als je met ingeklapte zijstandaard, in de neutraal en ingetrokken koppeling en uiteraard de schakelaar op 'run' vonk heeft.

Je schrijft ook 'accu is goed'. 100% zeker ? Probeer het anders ook nog even met een startbooster of extra accu gekoppeld. Voor het goed doormeten van een accu is een voltmeter niet afdoende. Die 12,X volt op de accu polen zegt niets over de start capaciteit.

Als dat uitgesloten is, dan zou ik nog even de pick-up sensor doormeten, want als beide cilinders niet vonken verwacht ik niet dat het de CDI zelf is. (laatst bij een andere motor ook mee gemaakt)

En als dat ook goed lijkt, dan inderdaad even de CDI wisselen met een lopende machine. (al is het maar om uit te sluiten).

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 aug 2025 20:44 #3 door ta89
Beantwoord door ta89 in topic Pd10 geen vonk
Hoi,
Nog even bericht wat het euvel is geweest,
Stekker boven op het startrelais was geoxideerd.
Schoon gemaakt en ingespoten en opgelost.

Peter

Transalp pd 10 2000 50th anniversary model
Moto Guzzi California 3 met zijspan ‘89

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 aug 2025 11:29 #4 door Canis
Beantwoord door Canis in topic Pd10 geen vonk
Mooi dat het opgelost is en het toch uiteindelijk zo simpel was.

Ook fijn dat je dit nog even post.

En nu rijden en genieten maar.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.059 seconden