Te weinig olie?

09 juli 2025 22:04 #1 door Matthijs Dingemans
Te weinig olie? werd gestart door Matthijs Dingemans
Hallo allemaal,

Ik heb sinds een aantal maanden een Transalp uit 1987. Toen ik deze heb gekocht heb ik de motor een beurtje gegeven, waarbij ik onder andere de olie en het oliefilter heb vervangen.

Ik heb er toen de aanbevolen hoeveelheid volgens het werkplaatshandboek in gedaan (2,4 liter). Het oliepeil stond toen (na een tijdje lopen en wanneer ik de motor recht had staan) een stukje onder de helft.

Bij de start van elke rit controleer ik het oliepeil. Elke keer was het oliepeil goed, alleen van de week was er ineens geen olie op de peilstok te zien…
Nadat ik er wat olie bij had gegooid kwam die weer wat tevoorschijn en na bijna een halve liter olie erbij te hebben gedaan staat die weer op het juiste niveau (ook weer na een tijdje lopen). Ik heb er trouwens niet in één keer een halve liter bij gedaan, maar in stappen uiteraard.

Heeft iemand enig idee hoe dit kan? Ik heb nog geen 1.000 kilometer gereden en het is naar mijn idee niet zo geweest dat het peil langzaam daalde. Er ligt ook geen olie onder de motor. En het lampje van de olie is ook nooit gaan branden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 juli 2025 08:02 #2 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Te weinig olie?
Olie lampje gaat pas branden als er geen oliedruk meer is. En dan zit er al bijna niets meer in je blok. Dus met een half litertje 'verlies' zal het lampje niet gaan branden.

De 'oudjes' met het zwarte blok staan er wel om bekend een hoog verbruik te kunnen hebben. Met name als je een lange periode op de snelweg rijdt is het verbruik hoger dan wanneer je alleen maar binnendoor rustig aan het toeren bent.

Verder kan de stand van de motor best veel invloed hebben. Als hij al iets op een helling staat kun je ook al wat verschil merken.

Verder is de procedure in principe:
- een paar minuten laten draaien (of dus na een rit)
- een paar minuten wachten om de (warme) olie weer te laten zakken
- peilen zonder peilstok in te draaien bij een horizontaal gehouden motor.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:

Meer dan alleen banden ;)

10 juli 2025 09:44 #3 door Matthijs Dingemans
Beantwoord door Matthijs Dingemans in topic Te weinig olie?
Dank voor je reactie!

Dat de zwarte blokken er om bekend staan olie te verbruiken had ik inderdaad gehoord. Maar dit zou wel heel veel zijn toch?
Er komt verder ook geen witte rook uit de uitlaat.

Aankomend weekend ga ik een weekend naar Duitsland met de motor. Ik neem olie mee zodat ik hem kan bijvullen indien nodig.

Ik neem aan dat als ik het oliepeil gewoon iedere ochtend controleer het voldoende zal zijn toch?

15 juli 2025 00:12 #4 door Grubeater
Beantwoord door Grubeater in topic Te weinig olie?
Witte rook is koelvloeistof, je verwacht eerder zwarte of blauwe rook uit de uitlaat als je olie verbruikt. Maar het kan ook dat de olie goed verbrandt en op die manier verdwijnt.
De hoeveelheid olie die je motor verbruikt is wel richting revisie (1L per 1000km).
In (westen van) Duitsland heb je de Polo en Louis waar je eventueel onderweg olie kunt bijkopen.

Ik zou zeker iedere 500km (snelweg) kijken wat het olieverbruik is en bijvullen.

Ik heb een zilver blok in mijn Transalp wat ook olie verbruikt. Dat was al vanaf het begin van eigendom, toen met 77.XXX. Nu met 227.XXX is het olieverbruik hetzelfde. Vooral snelweg zorgt voor olieverbruik. Binnendoor is dat een stuk minder.

She asked me to tell her three words every girl wants to hear, so I whispered: "I Ride Honda".

15 juli 2025 10:47 #5 door Matthijs Dingemans
Ik ben inmiddels weer terug van het weekend in Duitsland. We hebben 1.440 kilometer gereden en de motor heeft het goed gehouden.

Ik heb iedere ochtend voor het rijden (na een tijdje lopen) het oliepeil gecontroleerd en ik kwam er wel achter dat die inderdaad aardig olie verbruikt. Ongeveer 1 liter op 1.000 kilometer.

Nu vroeg ik me inderdaad af wat handig is om te doen. Als ik er elke 1.000 kilometer een liter olie bij moet doen dan gaan er waarschijnlijk 4 liter per jaar doorheen, maar dan ben ik 45 euro per jaar aan olie kwijt.

Ik weet niet aan welke kosten ik ongeveer moet denken bij een revisie, maar ik denk dat ik aardig wat kilometers moet maken om dat eruit te halen ten opzichte van de olie bijvullen.

Wat denken jullie dat het meest handig is om te doen?

15 juli 2025 14:24 #6 door renATus
Beantwoord door renATus in topic Te weinig olie?
Welke olie gebruik je momenteel?

15 juli 2025 14:26 - 15 juli 2025 22:04 #7 door Matthijs Dingemans
Momenteel zit er half minerale/half synthetische 10w40 olie van Castrol in.

Zou het wellicht beter zijn om er een 20w50 in te doen?

15 juli 2025 23:27 #8 door Grubeater
Je kan inderdaad dikkere olie gebruiken en kijken of je verbruik dan minder wordt.
Ik heb daarvan weinig gemerkt toen ik dat 1 keer heb gedaan.
Na een oliewissel is bij mij de eerste 1000km het olieverbruik vrijwel nihil, daarna begint het verbruik weer. De laatste paar wissels gebruik ik nun Motul 5000.

Ik heb een jaar 30.000 kilometer gereden, met 3 oliewissels erbij was dat volgens mij 10 flessen van 4 liter aan olie.
Olie was toen nog wat goedkoper bij de Polo, dus dat zou €200 hebben gekost.

Een revisie (nieuwe klepseals, zuigerringen, honen, etc) kost minimaal €1000, maar een ander blok kun je rond €300-500 vinden. Maar van een 2de hands blok weet je vaak de historie niet.

Als je weinig rijdt dan kun je gewoon olie blijven kopen en bijvullen, rij je meer dan is een blok wissel slimmer op den duur.

She asked me to tell her three words every girl wants to hear, so I whispered: "I Ride Honda".

16 juli 2025 11:07 #9 door Matthijs Dingemans
Het olieverbruik was inderdaad de eerste paar honderd kilometer (wellicht rond de 1.000 km) vrijwel niks en nu inderdaad een stuk meer.

Bij het gebruiken van olie met een andere viscositeit, welke kan ik dan het beste gebruiken? In het werkplaatshandboek zie ik ook 20w50 staan. Is dat een betere optie?

Moet daarnaast de huidige olie + oliefilter eruit? Of kan dar worden vermengd met de huidige olie?

Dan denk ik dat ik gewoon de olie blijf bijvullen, verder loopt het blok naar mijn weten namelijk netjes.

11 aug 2025 23:17 #10 door Grubeater
Het zou zonde zijn om olie er na 2000km uit te halen om kijken of dikkere olie beter werkt.|
Maar met bijvullen duurt het waarschijnlijk tot aan de volgende oliewissel voordat de olie de dikte heeft van de dikkere olie waarmee je bijvult.
Ik zou met dezelfde olie blijven rijden en bij de volgende wissel op dikkere olie over gaan.
Ik weet niet of er ook 15W50 is, dan ga je maar 1 stap dikker dan 10W40 wat betreft viscociteit. Misschien is 20W50 aan de dikke kant voor de motor als die koud is.

13 aug 2025 14:56 #11 door Jurian
Beantwoord door Jurian in topic Te weinig olie?
Zou bij de volgende beurt het blok flushen miss wat zijn?

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 1.376 seconden