Hulp gevraagd: Givi stralers gaan steeds "stuk”

01 sept 2025 19:09 #1 door Sander Goossens
Hulp gevraagd: Givi stralers gaan steeds "stuk” werd gestart door Sander Goossens
Hallo iedereen,

Op mijn XL700 uit 2009 zijn twee extra Givi stralers/lampen gemonteerd, en die gaan nu voor de tweede keer in korte tijd niet meer aan. De tijdlijn:

- April 2023: aankoop van de motor, met de lampen al gemonteerd.
- Ruim 15.000 blije kilometers.
- Maart 2025: Motor krijgt een grote beurt bij een bekende garage in IJsselstein. Na 2 of 3 ritten viel me op dat de Givi lampen het niet meer deden. Ik ben terug gegaan, omdat ik dacht dat er misschien een connectie loszat (of zo iets) door de grote beurt.
- April 2025: De garage herstelt het. Ze zeggen dat er een draadbreuk was, en ze hebben de (gloei)bulbjes in de Givi lampen vervangen.
- Vele blije kilometers, inclusief werkende lampen die ik regelmatig controleer op werking.
- September 2025: Na 3 weken niet te hebben gereden zet ik de motor aan, en weer doen de lampen het niet. Verder doet de motor het fenomenaal, en heb ik geen enkel probleem met de electronica.

Ik weet nu niet zo goed waar ik moet beginnen met zoeken naar de oorzaak. De draden zitten allemaal weggewerkt onder de kappen en tank.

Is er iemand die mij tips kan geven, of iemand voor wie dit probleem herkenbaar is?
Alvast bedankt!

Groeten Sander

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 sept 2025 12:38 #2 door Canis
Beantwoord door Canis in topic Hulp gevraagd: Givi stralers gaan steeds "stuk”
Dag Sander,

heb je aleens terug contact opgenomen met die garage in IJsselstein?

Zekering stuk?

02 sept 2025 20:27 #3 door Sander Goossens
Beantwoord door Sander Goossens in topic Hulp gevraagd: Givi stralers gaan steeds "stuk”
Nee, de garage heb ik nog niet weer gecontacteerd. Omdat het weer zo snel gebeurt na de vorige keer, heb ik het idee dat het niet aan hen ligt. Ik kan ze wel vragen om tips natuurlijk.

Vandaag kwam ik erachter dat wanneer ik het schakelaartje van de lampen op het stuur aanzet, ik een klikje hoor van ergens onder de tank. Klinkt als een relais. Dus tot daar gaat het goed, maar ik weet niet of dat voor of na de zekering(en) is.

Als ik dit weekend tijd heb, ga ik de zekeringen controleren en de bulbjes zelf. En wellicht is er nog een zekering voor de lampen zelf waar ik bij kan, dan check ik die ook. Dit klinkt voor de hand liggende dingen, maar de vorige keer heeft de garage lang moeten zoeken naar de oorzaak. Daarom heb ik het idee dat er dus ook nu een diepere oorzaak is.

Ik laat het hier weten als ik meer weet.

06 sept 2025 19:49 #4 door Sander Goossens
Beantwoord door Sander Goossens in topic Hulp gevraagd: Givi stralers gaan steeds "stuk”
Ik ben vandaag iets wijzer geworden.

Alle zekeringen gecontroleerd in het zekeringkastje, en die waren zoals verwacht allemaal intact. Ik kon nog een losse zekeringhouder zien, en toen ik die opende zag ik één gesmolten 15A zekering. Het blauwe plastic van de zekering was samengesmolten met de behuizing, dus daar is iets niet goed gegaan.

Toen met de multimeter op diverse punten gemeten, en het leek alsof de bedrading tot aan de lampen intact was. Toen ik de draden op de plek van de gesmolten zekering verbond, en probeerde de lampen aan te zetten, ging er één lamp aan. Toen beide lampjes gecontrooleerd, en ja, de lamp die het nog steeds niet deed had een kapot bulbje. (12V, 55W, dus voor twee lampen zou een 15A zekering goed moeten zijn)

Ik heb nieuwe zekerhouder en bulbje besteld, maar dat monteren gaat me natuurlijk geen zekerheid geven dat het niet weer gaat gebeuren. De bedrading naar de kapotte lamp is een beetje dodgy met wat isolatietape rondom een connector dat deels loshangt. Dus dat ga ik weghalen, netjes solderen en een net hoesje omheen doen. Misschien dat corrosie hier voor een te hoge weerstand heeft gezorgd?

Is hier iemand die weet hoe die zekering zo heeft kunnen samensmelten met de zekeringhouder? Want dat lijkt me niet normaal wanneer een zekering doorbrand.

07 sept 2025 12:09 #5 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic Hulp gevraagd: Givi stralers gaan steeds "stuk”
Een zekering brand door als de draad overbelast raakt.
Als er sprake is van een slecht contact in de zekeringhouder dan treedt daar warmte ontwikkeling op die in jouw geval er toe heeft geleid dat de boel is gesmolten. Als hem een beetje een el chipo houder is die niet goed waterdicht is kan dat zomaar gebeuren.
Daarom verdienen alle verbindingen bij een onderhoudt beurt aandacht om dergelijke situaties te vermijden.

07 sept 2025 20:50 #6 door renATus
Beantwoord door renATus in topic Hulp gevraagd: Givi stralers gaan steeds "stuk”
Waarom niet vervangen door nieuwe led lampen. Minder stroomverbruik en meer lichtopbrengst

07 sept 2025 21:07 - 07 sept 2025 21:07 #7 door Sander Goossens

renATus schreef : Waarom niet vervangen door nieuwe led lampen. Minder stroomverbruik en meer lichtopbrengst

Ik heb geen goed antwoord op deze vraag. Ik zie zojuist dat H3 lampen ook in LED te krijgen zijn. Als die gewoon 1 op 1 te verwisselen zijn, dan is dat zeker interessant. Dankjewel voor de tip!

14 sept 2025 20:35 #8 door Sander Goossens
Om dit hoofdstuk af te ronden: de lampen doen het weer!

Nieuwe degelijke zekerhinghouder geplaatst, nieuw lampje, en de zichtbare bekabeling geinspecteerd en voorzien van een nieuwe mantel op sommige plekken.

Ik hoop dat het geheel nu weer lekker blijft werken. En anders graaf ik over een paar weken/maandig dit topic weer op.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.064 seconden