Transalp 1996 - start niet (meer) - geen vonk

09 nov 2025 09:42 #1 door Jeroen
Hi transalp leden,

Een vriend van mij heeft een transalp xl600v 1996 model, met enkele cdi en deze heeft een probleem.
Kort geleden een rit gedaan. Toen ging hij na een korte pauze ineens niet meer aan via de start knop (met kort aanduwen deed hij het direct weer) Startknop deed niks.

Vanochtend problemen proberen uit te sluiten. Eerst weer aangeduwd, toen naar de garage gereden. Al gauw kwamen we erachter dat er een zekering niet goed was. Hierna deed de startknop het werk, en motor ging rond... maar... Helaas niet aan, geen teken van leven. Weer geprobeerd aan de duwen maar zonder resultaat, wat gek was omdat we een uurtje ervoor nog naar de garage hebben kunnen rijden.

Dit probleem heb ik helaas nog niet verholpen. Het volgende heb ik geprobeerd;

- Accu gecheckt (in orde) - nieuw.
- Start relais in orde
- ⁠zekeringen vervangen. Gaat nu wel weer rond door op de startknop te drukken, er was 1 zekering was kapot. Geen vorm van leven. Rest ook gecontroleerd en getest.
- Hij krijgt brandstof (geur).
- ⁠Koppelingsensor is doorgelust.

Het probleem is nu dat hij niet vonkt, op geen enkele bougie. Bougiedoppen los gehad en bougies tegen blok aan, geen vonk te zien.
Daarnaast gaat de startmotor ook nog steeds rond wanneer ik de killswitch op “OFF” heb staan. De schakelaar bij de standaard heb ik ook al doorgelust en de bedrading heb ik gecontroleerd. Wie heeft de gouden tip? Waar zou het nog aan kunnen liggen?

Alvast bedankt voor het meedenken!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 nov 2025 12:26 #2 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Transalp 1996 - start niet (meer) - geen vonk
zijstandaard schakelaar ook even doorlussen.

(en uiteraard de noodstopschakelaar in de correcte stand ?, maar vermoed dat jullie dat wel al gecontroleerd hebben).

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:

Meer dan alleen banden ;)

11 nov 2025 15:38 #3 door Jeroen
Beantwoord door Jeroen in topic Transalp 1996 - start niet (meer) - geen vonk

robgoesdakar schreef : zijstandaard schakelaar ook even doorlussen.

(en uiteraard de noodstopschakelaar in de correcte stand ?, maar vermoed dat jullie dat wel al gecontroleerd hebben).

Zijstandaard inderdaad ook doorgelust (was nog niet zo).

En noodstopschakelaar uiteraard ook geprobeerd, die ook los gehaald en schoon gemaakt.
Gekke is wel, dat deze noodstop schakelaar op zowel RUN als OFF wel rond gaat, ik dacht dat dat niet zou moeten kunnen maar begreep dat sommige versies knoppen dit wel kan.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.063 seconden