XL 600 v onsteking en TPS

18 jan 2026 11:23 #1 door Thijs
XL 600 v onsteking en TPS werd gestart door Thijs
Goedemorgen overwinterende motormuizen,

Momenteel ben ik aan het experimenteren met de TPS sensor. De vorige eigenaar heeft hier aangezeten wat resulteerde in een verbruik van 1 op 15, de onsteking stond te vroeg. Blok liep achteraf gezien erg ruw en trilde veel in de hoge toeren(ik had geen referentiekader, net paar maanden in bezit).

Ik heb dit topic aangemaakt om te bakkeleien over deze sensor en om mijn eigen bevindingen te delen.
Misschien dat anderen er ook aan gaan zitten voor verbetering van het lopen van het blok of zelf veel beter weten hoe het moet :P
Blijft mooie techniek.

Voor nu heb ik er zelf aangezeten en hem op zijn "laatst" gezet wat het verbruik naar 1 op 19,4 gebracht heeft. Het blok loopt nu een stuk rustiger en trek hem met meer plezier naar de hogere toeren.

Ik ga het verder doormeten on te kijken hoe die nu staat en of hij nog iets verzet moet worden.
Dit staat niet in de Haynes bijbel dus ben zelf op onderzoek uit gegaan.
Zo heb ik het volgende ontdekt, onze TPS sensoren zijn dezelfde sensoren die Honda in de Honda Civic's van dezelfde periode heeft gezet (vind ik toch ergens vermakelijk, er zitten onderdelen in mijn motor van een Honda Civic).

Wat dit relevant maakt is dat bekend is wat de gewenste waarden zijn van de sensor, het voltage zou van 0,5 volt tot 4,5 volt moeten gaan met gas open en gas dicht.
Nou ga ik hier zelf nog verder mee aan de slag maar misschien zet dit anderen aan het denken.

TA PD10 1998
Professioneel prutser

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 jan 2026 21:14 #2 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic XL 600 v onsteking en TPS
Mooi dat je dit zelf uitgezocht hebt B)

Zelf heb ik (gelukkig) geen TPS op mijn clubmotoren :cheer:
Oh, op de XL750 waarschijnlijk wel, maar ik vraag me af of daar wat aan af te stellen is.

Succes gewenst met verder afstellen!

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.137 seconden