Inhouden pd10, bj 1999.

29 jan 2026 17:53 #1 door MROE
Inhouden pd10, bj 1999. werd gestart door MROE
De afgelopen weken houd mijn alp even in en sloeg gisteren af.
Inhouden als de motor “warm” is.
Het wordt wel erger en vaker.

Afslaan na een km of 4-5.

Oorzaak bevriezen van de carburateurs?

Na het zoeken op inhouden en doorlezen van gevonden posts kan het van alles zijn.
Wat ik wil doen is, massapunten schoonmaken, stekkers nalopen en schoonmaken.
Ik tank 98.
Carburateurs leeg laten lopen en kijken of er troep in zit?
Nieuwe accu?

Nog meer ideeën?

Ik vind het niet meer verstandig om te rijden nu. Ik gebruik de motor voor woon-werkverkeer 3 dagen rond de 324 km in de week.
Afgelopen 5 jaar geen probleem gehad en heeft onderhoud gehad.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 jan 2026 20:35 - 29 jan 2026 20:44 #2 door Thijs
Beantwoord door Thijs in topic Inhouden pd10, bj 1999.
Mijns insziens moet je beginnen met het proces van eliminatie, wat is het niét?

Te beginnen de top 3 onderwerpen

- Ontsteking / vonk
- Benzine toevoer
- Mengsel

Heb je de chokes gecheckt? het is een bekend probleem dat deze vast gaan zitten in de "aan" positie, zelf ook gehad.
Als hij inhoudt en dreigt uit te vallen, maak voor de grap eens de tankdop los, als de ontluchting van deze het niet meer doet trekt de tank vacuum en stopt de benzine toevoer met arm lopen en uitvallen als gevolg.
Accu lijkt mij sterk, het maken van een vonk vereist heel weinig stroom, als het blok gewoon start met de startmotor lijkt mij het bijna onmogelijk dat het hier aan ligt.

Als de motor warm is speelt het probleem dus ook.
Je noemt het bevriezen van de carberateurs, dit lijkt mij erg sterk bij een warm blok.
Massapunten schoonmaken is goed simpel begin
Wat is de kleur van de bougies? Vooral deze kunnen een clue zijn als hij net is uitgevallen naar de verhouding van het mengsel
Wanneer viel de motor precies uit? tijdens rijden? stilstaan? als je net tot stilstand komt?
Hoe is de luchttoevoer? luchtfilter niet vol met drek? trekt de fiets veel valse lucht (remreiniger truc)?
Komt er benzine uit de leiding als je deze dan van benzinetank trekt? oftewel komt er nog benzine uit de tank of is er bijvoorbeeld geen/weinig vacuum om de benzinekraan te openen?
Hoe start hij als het blok koud is? moeilijk, makkelijk? bij mij start hij ongeacht koud of warm met één omwenteling.

TA PD10 1998
Professioneel prutser

30 jan 2026 08:30 #3 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Inhouden pd10, bj 1999.
Grotendeels met Thijs mee, eerst maar even de eenvoudige zaken uitsluiten.

- luchtfilter (wanneer vervangen ?)
- brandstof toevoer, en misschien wel gewoon een poreus geworden vacuüm slangetje.

Ik gok eigenlijk op de brandstof toevoer.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:

Meer dan alleen banden ;)

30 jan 2026 09:25 #4 door MROE
Beantwoord door MROE in topic Inhouden pd10, bj 1999.
Bedankt voor de reacties.

Kan de vacuüm brandstofkraan ook kapot zijn? Als ik een blinde gok doe, ook de kraan/vacuumslang.
Als de kraan (membraan) kapot is loopt er dan de brandstof altijd door, of juist niet?
Of kan het via het vacuüm slang in het blok komen.

Luchtfilter is een tijd geleden vervangen, maar ik denk niet dat dat het probleem is, het is er dan altijd.
Wat niet zo is. Maar, ga ik controleren.

Choke denk ik niet. Moet er dan altijd zijn tijdens een rit. Verbruik +/- 1:24 altijd. Maar de choke ga ik controleren.
Brandstofdop kan. Ik zal deze nalopen en als het probleem er is, opendraaien.

De motor start de afgelopen tijd slechter. Het was bijna altijd idd met 1 omwenteling. Als die aanslaat, 3 sec, is het vooraf met (kleine) knallen uit de uitlaat.
Inhouden op de snelweg na 25 km, uitvallen na een km of 4-5, afremmen voor een rotonde en dan is de motor afgeslagen.
Of ik hou hem aan de praat met het wel bekende tussengas. Andere keren tijdens de rit gewoon netjes stationair draaien.

Bougies zal ik ook bekijken op kleur.
Wat me ook opviel afgelopen week is dat ik het stationair toerental iets omhoog moest zetten om op de 1200 te komen.
Ook een brandstof tekort?

De accu laat tijdens de rit op 14.2 volt. In rust geeft die 11.7 aan. Komt normaal bij het starten niet onder de 10 volt.
Dat heb ik ingesteld bij de weergave in de Koso.
1 keer wel bij het starten na een rotonde. Ging toen heel moeizaam aan met behulp van de choke.

Ik zal er de komende tijd induiken.

30 jan 2026 12:02 #5 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Inhouden pd10, bj 1999.
Kraan werkt als volgt :
- bij dicht komt er niets uit.... (duh...)
- bij open/reserve komt er niets uit.... tot je aan het vacuüm slangetje zuigt

Als het membraan in de kraan niet meer goed functioneert kan het best zijn dat er brandstof door stroomt ook zonder aan het vacuüm slangetje te zuigen.
Maar het kan ook dusdanig stuk zijn dat er brandstof door het vacuüm slangetje je blok in loopt. Dat zou je ook moeten kunnen ruiken als je de oliepeilstok even los haalt. (En waarschijnlijk is ook het niveau te hoog).

Van dat laatste heb ik een extreem geval hier op de brug gehad :

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:

Meer dan alleen banden ;)

30 jan 2026 12:57 #6 door Thijs
Beantwoord door Thijs in topic Inhouden pd10, bj 1999.
Een laad voltage van 14,2 en een rust voltage van 11,7 vind ik persoonlijk iets aan de lage kant.
Uit mijn hoofd is mijn eigen laadvoltage rond de 14,5 en rust rond de 12,4.
Rust voltage komt bij mij nooit echt onder de 12v, hij hangt bij mij altijd aan de druppellader maar ook na een rit niet onder de 12.

Maargoed, klinkt niet als de oorzaak van je probleem.
Het klinkt nu meer als een benzine toevoer probleem. Dus vacuüm in de tank of iets met de carburateurs.

Ben wel benieuwd naar de bougie kleur.
En controleer ook even op valse lucht, misschien dat je inlaat rubbers geen zin meer hebben.
Luchtfilter mag dan wel recentelijk vervangen zijn maar is kleine moeite om even de staat er van te checken, meten is weten enzo.

TA PD10 1998
Professioneel prutser

Gisteren 15:57 #7 door MROE
Beantwoord door MROE in topic Inhouden pd10, bj 1999.
Dat is veel brandstof waar het niet hoort😳

Ik zal meten en de waarden enzo hier neerzetten.
Even voor de verwachtingen, ik denk dat in februari klaar te hebben.

Mocht ik er niet uitkomen kom ik weer weer naar Rob.
Altijd leerzaam.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.100 seconden