Ik heb deze tandwielen (vrijwel standaard) op voorraad. En monteer ze regelmatig.
Zo'n superpinion gebruikt de complete vertanding van de uitgaande as, en is een dusdanig strakke aansluiting dat slijtage nauwelijks kan optreden.
Er zijn modellen die nauwelijks last hebben van de slijtage, en ik heb hier al een 700 op de brug gehad waar de splines al half versleten waren.
Dat brengt ook de vraag, waarom ontstaat die slijtage bij sommige motoren meer dan bij andere ? Naar mijn mening spelen een 3-tal factoren een rol daarin.
1) kettingspanning. Van de motor die al half versleten vertanding had, bleek dat de eigenaar de kettingspanning continue veel te strak had staan. (Was zijn 2e 700 met hetzelfde issue)
2) vervangings tandwielen. Een standaard vervangings tandwiel lijkt vaak al iets speling te hebben en als er dus al speling is, dan gaat daarmee natuurlijk ook het verdere proces van inslijten sneller.
3) rijstijl. Als er al een beetje speling is, en je hebt een sportievere rijstijl, dan wordt er dus ook wat harder tegen de splines getikt met dus snellere slijtage tot gevolg.
Baadt het niet, dan schaadt het zeker niet. Bij een nog goede as is het misschien wel 'overkill', maar als er al slijtage zichtbaar is dan zou het wel kunnen helpen met het verlengen van de levensduur van de uitgaande as.
Als ik hier een kettingset vervang dan kijk altijd wel even naar de slijtage, en bij duidelijke sporen adviseer ik dan wel om het tandwiel meteen te vervangen.
(Hadden wij niet jouw kettingset hier bij mij vervangen ?)