Vlotterhoogte, hoe correct meten?

20 mei 2026 20:54 #1 door Arno Jeurissen
Vlotterhoogte, hoe correct meten? werd gestart door Arno Jeurissen
Hallo transtechneuten. (No woke;). Ik wil van mijn 650 de vlotters correct op peil zetten. Op welk punt/vlak van de vlotter gemeten dient te worden is niet duidelijk in de Haynes, Reparaturanleitung ("Duitse" Haynes) en van mijn vergelijkbare VT500C handboek "Clymer".
Drijflichamen van de vlotter hebben opstaande randjes aan de uiteinden. Zijn dat de punten/vlakjes waar je vanuit moet gaan of de iets dieper liggende diameter? Verschild namelijk een kleine halve mm. Niet veel maar toch.
Wie weet het of kan me verwijzen naar betreffende info.

bvd Arno

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 mei 2026 22:25 #2 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Vlotterhoogte, hoe correct meten?
Ehm, om eerlijk te zijn ken ik de 650 Alp niet heel goed, maar heb al diverse keren carbs van mijn 600 Alpen en 650 Twin uit mekaar gehad, maar nog nooit iets veranderd of hoeven veranderen aan de vlotterhoogte :unsure:

Gewoon in mekaar zetten en evt testen door er benzine in te doen. Lopen ze over dan sluit het niet goed af, lopen ze niet over is alles in orde imho :cheer:

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85

21 mei 2026 09:18 #3 door Arno Jeurissen
Beantwoord door Arno Jeurissen in topic Vlotterhoogte, hoe correct meten?
Bedankt Headless voor je snelle reactie. Is helaas niet het antwoord op mijn vraag. Meten is weten is een gezegde en met dit in mijn achterhoofd wil ik het dan ook precies weten. Dat precieze van mij komt misschien in de vliegtuigindustie gewerkt heb;)
Zijn er nog andere techneuten die het mij precies kunnen vertellen?

Alvast bedankt.

21 mei 2026 12:20 #4 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Vlotterhoogte, hoe correct meten?
Vlotter hoogte van de transalp is niet instelbaar.
Ze geven wel een maatvoering aan in de haynes handleidingen, maar omdat er niets aan in te stellen valt, beschrijven ze het volgens mij ook nergens.

Het opmeten (mocht je daar toch iets mee willen doen) gaat eigenlijk als volgt (en heel lastig)

Carb dusdanig draaien dat de vlotter tegen de vlotternaald aan ligt, maar het kleine puntje van de naald niet in drukt !!
Vervolgens is het de hoogte vanaf het vlak waar de vlotterbak tegen aan komt tot het hoogste punt volgens mij.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:

Meer dan alleen banden ;)

21 mei 2026 18:04 #5 door Arno Jeurissen
Dank je Rob voor je snelle reactie.
Vlotter is aan de kleine "tab", waar de naald aan hangt af te stellen ( door voorzichtig te buigen).
Dat kan ik uit de verschillende handleidingen wel opmaken, en heb ik meermaals gedaan en dan gemeten mbv een precies gelaserd rvs plaatje dat langs de vlotter aanligt op de carb.
Maar nu komt het punt waar het mij om gaat: meet je vanuit datumvlak carburateur op dat randje van de vlotter of op het ongeveer 0,4mm dieper liggende deel van de vlotter?

Gr. Arno

21 mei 2026 18:50 #6 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Vlotterhoogte, hoe correct meten?
Ik moest even opzoeken mbt het afstellen, want ik had in mijn hoofd dat de vlotter zelf compleet van kunstof was. Maar even zoeken en idd die van de 650 hebben een metalen deel waar de naald aan vast zit, en zijn dan dus wel afstelbaar.....
Bij de 600 en bij de twins volgens mij compleet kunstof, en dus niet afstelbaar.

Anyway voor het meten zelf zou ik zeggen de 'bovenkant' van de vlotter zelf.

Kon online nergens specifiek voor de alp vinden, maar ze gaan eigenlijk allemaal uit van het verste punt, of er moet specifiek een markering op de vlotter staan, dan willen ze nog wel eens dat punt gebruiken. Maar dan is het verschil vaak dusdanig groot dat je het wel merkt dat dat niet kan kloppen anders.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:

Meer dan alleen banden ;)

21 mei 2026 20:58 - 21 mei 2026 20:59 #7 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Vlotterhoogte, hoe correct meten?
Even een plaatje van een vlotter er bij, voor het idee :)

Nou is deze van een 600 Alp, maar ik durf te gokken dat die van een 650 (nagenoeg) hetzelfde is?

Ik begrijp dat je aan dat kleine metalen lipje wil buigen? Van mij mag je, maar ik zie er weinig nut in. Werkt iets niet goed dan?
Dit is uiteraard niet het antwoord wat je wil horen, maar als je geen problemen hebt, in mijn beleving niet te veel tutteren, in mekaar dat ding en rijden B)

Grtz,
René

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85
Bijlagen:

21 mei 2026 21:56 #8 door Arno Jeurissen
Bedankt voor jullie antwoorden. Mooie foto Rene. Nog even tutteren...Zoals je kunt zien op de foto heeft de vlotter aan de beide uiteinden een verdikking.
Nu was mijn vraag of je daar op moet meten of op het dunnere binnenste deel?
Bij mijn VT500C met soortgelijk blok en Keihin carb. geeft het Clymer werkplaatsboek 6,8 mm aan, maar de tekening met de afstelbare mal laat niet precies zien waar de mal de vlotter net mag raken.( Dat geldt zoals ik al eerder schreef eveneens voor Haynes en Duitse handboek die ik heb).

21 mei 2026 22:11 #9 door Ate
Beantwoord door Ate in topic Vlotterhoogte, hoe correct meten?
Even een tip: als je het spul uit elkaar haalt, vergeet dan dit aluminium ringetje onder het vlottertuit niet. En raak het vooral ook niet kwijt, zoals ik. Heb m vervangen met een koperen ring. Dit zorgt voor haperen en stotteren en extreem rijk rijden.

Bijlagen:

21 mei 2026 23:27 #10 door Arno Jeurissen
Bedankt voor de tip Ate.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.270 seconden