Carburateur verwijderen

25 mei 2026 16:02 #1 door Pd061988
Carburateur verwijderen werd gestart door Pd061988
Sinds kort lekt mijn Alp benzine bij de carburateur. Als de benzinekraan dicht zit, niet.
Maar dat rijdt zo lastig πŸ˜‰.

Nu wil ik de carburateur verwijderen en de vlotter nakijken.
Maar daarvoor moeten de carburateurs er uit. En dat is het probleem: dat lukt niet.
Luchttoevoerhuis verwijderd.
Gaskabels, benzineleidingen losgehaald. Slangenklemmen Rubber aanzuigbuizen losgeschroefd.
Maar de carburateurs blijven muurvast zitten.
Zie ik iets over het hoofd of iemand nog een tip?

XL600V PD06 1987

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 mei 2026 22:01 #2 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Carburateur verwijderen
Is niet gek hoor, dat het vast zit. Zijn ze er ooit wel eens af geweest, weet je dat?

Enniewee, metaal (de carbs) en kunststof/rubber (de inlaatrubbers) hebben de neiging om heel stevig aan mekaar te plakken na verloop van tijd. Dat heb je waarschijnlijk met de benzine slangen ook al gemerkt?

Vaak helpt het om er wat wd40 oid tussen te spuiten en evt door er met een klein schroevendraaiertje tussen te steken zorgen dat het smeermiddel ook komt waar het moet zijn, en dan enige kracht er op zetten. Dan zouden ze los moeten komen :)

Er zit ook een kleine verdikking/uitstulping aan de carbs waar het inlaatrubber tegen aan zit. Daar kun je nog een dikke schroevendraaier tussen steken om wat te wrikken.

Succes met de klus, niet opgeven!

Grtz,
RenΓ©

TA 650 β€˜90 / TA 600 β€˜92 / XRV 650 β€˜88 / TA 750 β€˜24 / R80G/S β€˜85

25 mei 2026 22:25 #3 door Pd061988
Beantwoord door Pd061988 in topic Carburateur verwijderen
Hallo Rene,

Dank voor je reactie!
Nee, is nog nooit los geweest.
Wat mij tevens opvalt is dat de chokekabel zich in 2-en splitst. Ik heb hem op het stuur losgehaald en tevens aan de linkerkant op de 1-carburateur.
Maar moet ie aan de rechterkant ook los?

Gisteren 15:40 #4 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic Carburateur verwijderen
Dat is niet strikt noodzakelijk als je de kabel bij het stuur en 1 carburateur hebt losgehaald. Wel handig als je vervolgens kaan de carburateurs gaat klussen zoals bijv. diep reinigen.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.146 seconden