Thunderbox of Aliexpress voor zekeringskastje?

16 juni 2026 11:59 #1 door Kaj
Mijn Transalp (1994) beschikt over Oxford handvatverwarming, USB aansluiting, alarmlichten en verstralers. Een van de vorige eigenaren heeft dit gemonteerd, maar alles op de accu aangesloten. Ik heb recent geleerd dat dit niet de bedoeling is en langzaam mijn accu kan leegtrekken terwijl mijn motor stil staat en ook in een zeldzaam geval brand kan veroorzaken.

Als oplossing dus een zekeringskastje, maar daar zit een flink prijsverschil in tussen de Healtech Thunderbox (~€90) en een Aliexpress variant (~€15) (er wordt ook gezegd dat Oxford deze kastjes verkoopt met hun eigen merk erop geplakt voor €25).

Heeft iemand ervaring met deze producten?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 juni 2026 12:30 #2 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Thunderbox of Aliexpress voor zekeringskastje?
De thunderbox is geen zekeringen kastje.
Het is een eenvoudige manier om accessoires aan te sluiten zonder alle aansluitingen op de accu te moeten proppen.

Daarnaast zal de thunderbox ook een geringe hoeveelheid stroom van de accu vragen. De thunderbox controleert namelijk elke x seconden wat de spanning van de accu is om dan te bepalen of hij die accu spanning door moet sturen naar de accesoires. Dat doet hij dus pas als de motor draait en de accu spanning hoog genoeg is.

De Ali variant ken ik verder niet.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:

Meer dan alleen banden ;)

16 juni 2026 12:38 #3 door Kaj
Beantwoord door Kaj in topic Thunderbox of Aliexpress voor zekeringskastje?
Bedankt voor je snelle antwoord Rob!

Ik begrijp nu dat de Thunderbox dus eigenlijk een slimme stroomverdelers is waarbij geen zekeringen aan te pas komen (en ik neem aan vandaar de hoge prijs). Bedankt voor de opheldering!

Heb jij ervaring met andere oplossingen?

16 juni 2026 16:56 #4 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Thunderbox of Aliexpress voor zekeringskastje?
Ik gebruik zelf op mijn 750 alp een thunderbox.
Op de Transalp 650 van Ilona heb ik een relais gestuurd zekeringkastje gezet waar ik de accessoires over heen laat lopen.

Als je er echt zekeringen tussen wilt hebben, dan zou ik dat gewoon met een los zekering kastje doen. En dat kastje stroom laten krijgen via een relais gestuurde aansluiting zodat ook alles 'uit' staat als het contact uit is.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:

Meer dan alleen banden ;)

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.242 seconden