Compressie verschil voorste en achterste cylinder

16 juni 2026 23:49 - 17 juni 2026 01:58 #1 door Henk
Onder mijn transalp zit een motorblok uit 1993. Het zou volgens vorige eigenaar een revisie gehad hebben, niet helemaal duidelijk wat daar gebeurd is of niet.

Nu heb ik last van van olie lekkages. Eerst op de achterste cylinder, ik dacht dat dit de kleppendeksel pakking was. Maar bij het vervangen hiervan kwam ik er achter dat één van de inspectie klepjes niet goed vast zat of was lost getrild. Alle rubbers hier dus maar vervangen en deze lekkage nu opgelost. Maar nu lekt het behoorlijk via de bedieningsarm van de koppeling. Met name bij stationair draaien onstaat er echt een plasje olie daar.

Dus even motor met olie vuldop los laten draaien. Zit behoorlijke overdruk op.

Carterventilatie gecontroleerd, deze zat wat onlogisch gerouteerd, maar is wel gewoon open. Even netjes gemonteerd, en extra gecontroleerd of deze goed open is en dat is ie gewoon.

Dus compressie test gedaan. Achterste cylinder 12 bar, voorste cylinder 10 bar. Geen hele slechte scores, maar wel groot verschil. Ik heb nog even wat olie (veel te veel, ahum) in de cylinder gegoten. Daarna was de compressie 14 bar. Dus voorzichtige conclusie is dat de zuigerveren van de voorste cylinder slecht afdichten.

De koppelingsplaten slippen ook nog bij lekker doortrekken in 3,4 en 5. Dus er zit meer werk aan dit blok.

Wat zouden jullie in dit geval doen?
- Gewoon tijdje mee doorrijden, doekje mee om olie weg te vegen.
- Ander blok zoeken en hopen dat deze beter is? Is nogal een risico en ook best wat werk om uit en in te bouwen.
- Blok geheel (laten) reviseren. Waar dan? En durft iemand kosten in te schatten?
- Voorste cylinder demonteren, honen, nieuwe zuigerveren. Nieuwe koppelings set. En dan hopen dat het hiermee is verholpen?
- heel ander advies
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 juni 2026 08:17 #2 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Compressie verschil voorste en achterste cylinder
Tja, het verschil in compressie is eigenlijk ietsjes hoger dan je zou willen zien, maar als het blokje nog prima loopt verder zou ik me daar niet direct grote zorgen over maken.

De lekkage zit bij je koppelingshevel, en je hebt een slippende koppeling. Dat is dan nog even een kleine klus om alles meteen aan te pakken. Nieuwe koppelingsplaten (zowel de frictie als stalen platen), veren, en de afdichting van het asje. Dan sla je in ieder geval al 2 vliegen in 1 klap.

Intussen kun je al leuk spelen met je alp, en nadenken of/wat je eventueel gaat doen als blijkt dat olieverbruik en compressie toch een groot probleem beginnen te worden.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:

Meer dan alleen banden ;)

17 juni 2026 12:52 #3 door Henk
Dat is misschien wel het beste om mee te beginnen idd. En ook kwa tijd en kosten nog wel te overzien.

Ben wel een beetje bang dat na het vervangen van de afdichting van de koppelings arm er een andere zwakke afdichting gaat lekken. Maar misschien valt dat wel mee. En anders moet ik dan maar weer een nieuw plan maken.

17 juni 2026 13:20 #4 door Henk
Iemand nog een advies welke koppelingsset te nemen?

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.203 seconden