Motorblok flens van bus afgebroken. Wat nu?

14 juli 2026 07:23 #1 door GJ
Hallo allemaal 👋🏽

Ik ben sinds een paar weken bezig met een oude transalp 600 uit 1989 waarna de oude eigenaar het blok vervangen heeft met blok uit 1994.

Nu heb ik de hele motor gedemonteerd om het frame en andere onderdelen te spuiten en heb het motor blok ook maar gelijk meegenomen.

Maar nu kom ik dus op het moment dat ik het blok weer in het frame wil motoren dat er aan 1 zijde van het blok waar de bout doorheengaat om hem aan frame en achterbrug te bevestigen. De flens van een bus is afgebroken.

Omdat dit mijn eerste project is en ik niet zomaar iets wil doen. Vraag ik hier toch even om advies.

Wat raden jullie mij aan. Want het is niet een onderdeel wat ik kan vinden via honda of andere sites.

Ik zal proberen een foto toe te voegen voor een beter beeld.

Ik sta open voor alle tips of adviesen.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 juli 2026 12:59 #2 door James Bond
Beantwoord door James Bond in topic Motorblok flens van bus afgebroken. Wat nu?
Hoi. Er geen alu afgebroken vh blok toch? Dus bout erin, de 'ring' of spacer ervoor houden en bout doorsteken?

Is de motorfiets toevallig grijsblauw en komt uit de Achterhoek? Ik heb zelf n keer een blokwissel gedaan bij een opknap transalp600 en er een nieuwer blok ingezet (met oude 'aangever ontsteking' ivm behoud kabelboom). Later bleek een lager kapot in dat nieuwere blok....
.

TA750 uit 2026 (en een CB500 uit 2002)

14 juli 2026 14:35 #3 door GJ
Beantwoord door GJ in topic Motorblok flens van bus afgebroken. Wat nu?
Hey bedankt voor de snelle reactie.

Mijn eerste idee was indd om heb er indd gewoon los terug monteren ertussen. Maar twijfelde of het wel verstandig was. En aangezien het blok er nu nog uit ligt of het misschien niet beter is om een correcte oplossing voor te vinden alleen was ik er nog niet uit wat dat zou zijn en of het makkelijk is om zon bus eruit te krijgen en vervangen.

Nee het is er geen uit de achterhoek. Hahaha! Maar heb nog wel wat werk aan het beestje.

14 juli 2026 17:38 #4 door Thijs
Beantwoord door Thijs in topic Motorblok flens van bus afgebroken. Wat nu?
Mijn ingeving zou ook zijn er los tussen monteren, of de dikte opmeten en een ringetje met dezelfde dikte er tussen plaatsen.

Je kan niet die hele bus waar die aan vast zit er gewoon tussenuit halen? en dan een nieuwe oid erin zetten?

TA PD10 1998
Professioneel prutser

14 juli 2026 23:22 #5 door James Bond
Beantwoord door James Bond in topic Motorblok flens van bus afgebroken. Wat nu?
Of de restanten achter die losse ring eraf vijlen en het geheel weer monteren.
Misschien al bekend: bij het inhijsen vh blok in het frame het 'koppelingsdeksel-deel" eraf laten, dan heb je meer ruimte (had ik niet gedaan, hoop geklooi en gezweet, las ik later ergens). En vanaf de linkerkant in het frame frotten / plaatsen.
Is nogal een gefrot.

TA750 uit 2026 (en een CB500 uit 2002)

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.083 seconden