Velgen opnieuw spaken

22 juli 2026 19:07 #1 door GJ
Velgen opnieuw spaken werd gestart door GJ
Hallo allemaal 👋🏽

Ik zit met 2 vragen over spaken en velgen van de honda transalp 600 waar ik mee bezig ben.

De spaken waren goed verroest en dacht nu de motor toch uit elkaar ligt. Is het misschien goed om de spaken te vervangen met rvs varianten.

Maar omdat ik in mn enthousiasme alle spaken geslepen heb en in een emmer heb gegooit zonder te meten. Heb ik eigenlijk geen idee welke maten ik moet bestellen. Heeft iemand daar meer info of een plek waar ik kant en klare setjes kan bestellen.

En ben ik er achter gekomen dat er wat oxidatie is bij het achterwiel. Is dit achterwiel nog bruikbaar? Of moet ik echt opzoek naar en andere velg.

Het gaat om een Transalp uit 1989 met trommelrem achter en 1 schijfrem voor.

Ik probeer deze transalp weer tot leven te brengen door zoveel mogelijk zelf te doen.

Maar dit is wel mij eerste volledige project van een motorfiets.

Dus alle hulp is welkom.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 juli 2026 20:23 #2 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Velgen opnieuw spaken
Via Haan Wheels kun je complete set spaken bestellen op basis van je merk/type/bouwjaar.

Het is volgens mij wel zo dat die RVS spaken een tikje dikker zijn bij de nippels en je dus met een boor de bestaande gaten iets zult moeten opboren.

De op de foto zichtbare corrosie ziet er nog niet dramatisch uit.

Met de corrosie is het eigenlijk zaak om al het 'witte' weg te halen zodat je puur en alleen de metaal kleur zichtbaar hebt. Dan is dus alle corrosie weg, en kun je de velg verder behandelen/verven zodat het niet opnieuw gaat corroderen.
Dat behandelen is ook wel goed om bij de spaak gaten te doen, mochten die uitgeboord moeten worden.

Als je helemaal zeker wil gaan, heeft Haan Wheels ook comleet nieuwe velgen, ook in goud kleur. Alleen is dat een iets fellere goud kleur.

En als je dat zelf niet wil doen, kunnen zij het ook ook compleet opnieuw inspaken als je de naaf op stuurt.
(Maar zelf doen geeft uiteraard meer voldoening).

Uit mijn hoofd krijgt het voorwiel 2 verschillende maten spaken en bij het achterwiel 3 verschillende maten !!!
Als je besteld kun je het beste meteen even vragen of ze aan kunnen geven welke lengte waar moet. Dan kan het eigenlijk niet fout gaan met de 'uitlijning'.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:

Meer dan alleen banden ;)

22 juli 2026 22:10 #3 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Velgen opnieuw spaken
ik kan je ook de tijd besparen want ik heb nog een complete set excell wielen( goud) voor een transalp met trommelrem op voorraad.
je levert me enkel de naven retour van je oude wielen

het zal je beste investering zijn die je aan je transalp kunt doen

26 juli 2026 17:59 #4 door GJ
Beantwoord door GJ in topic Velgen opnieuw spaken
Zou je mij een pm willen sturen.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.088 seconden