Extra verlichting 600 - problemen met dynamo?

08 sept 2026 09:04 #1 door Heleen
Ik wil wat meer zien en beter zichtbaar zijn in het donker, en denk o.a. aan extra verlichting. De SW Motech Evo mistlampen zijn me aanbevolen, maar wel met de mededeling dat het met oudere motoren de vraag is of de dynamo het trekt. Hier misschien iemand met ervaring? Of die weet hoe ik dat uitzoek?

Het is voor een 600 uit 1997.

Bedankt!

Elemental Copy & Delta Fly Adventures - Voor goede tekst én leren deltavliegen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 sept 2026 11:01 #2 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Extra verlichting 600 - problemen met dynamo?
Dat is geen probleem voor je dynamo, die sw motech lampen zijn maar 12 watt p/s. Zolang je voor led lampen kiest zal het geen problemen geven.

Transalp RD16 2024

08 sept 2026 20:45 - 08 sept 2026 20:52 #3 door Thijs
Beantwoord door Thijs in topic Extra verlichting 600 - problemen met dynamo?
Mijn 1998 model trekt handvatverwarming, een paar wattage van een set LED lampen moet geen probleem zijn.

Aanvullend, ik weet niet of je nog de originele halogeen koplamp hebt, deze trekt volgens het boekje rond de 65 watt en wordt ook nog eens moeilijk heet.
Zelf heb ik deze vervangen voor een 25 euro aliexpress exemplaar welke het nu al een jaar goed doet en maar een fractie hiervan gebruikt.
Maar in die zin kan je wattage 'vrijmaken' als het je toch niet zint.
Achterlamp zelfde verhaal.

Persoonlijk raad ik sowieso aan om alles te vervangen voor LED (voor en achter) en ik heb zelf ook al een stel vergelijkbare mistlampen, ook van alie voor 30 eu ps.
Overdag komt er een lading licht vanaf en 's nachts is het echt een bak licht.

Mocht je de linkjes naar Alie willen kan ik je die geven.
Vind persoonlijk 290 euro voor 2 spotjes behoorlijk veel, maargoed, snap dat niet iedereen fan is van aliexpress.

TA PD10 1998
Professioneel prutser

14 sept 2026 10:59 #4 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Extra verlichting 600 - problemen met dynamo?
beste ,

je dynamo levert 315 watt /5500 rpm normaal wordt je accu ontzien tot op het moment dat de vraag meer is dan de levering maar dat is vaker niet dan wel.

overigens is de koplamp een H 4 55/60
Er zijn goed gekeurde led H 4 lampen te verkrijgen al zijn deze nooit goedkoop.
Het koplampglas is enkel geschikt voor bepaalde lamp en dit staat op het glas... een led lamp hoort daar niet bij ( al werkt het prima)
(de verblinding naar andere weggebruikers speelt wel een rol)
Het is namelijk erg moeilijk voor andere weggebruikers de afstand naar jou als motorrijder in te schatten met het gebruik van een led lamp ( zeer fel)
maar dat is ieders eigen keuze.
extra verlichting begrijp ik wel, maar ga je voor breedstralers, verstralers of juist mistlampen... ieder heeft zijn eigen specifieke gebruiksdoel.
Wil je de extra verlichting om zelf meer te zien of om beter gezien te worden.?

voor het stroom systeem is het beter om alle opgewekte stroom te verbruiken want dit houdt je regelaar koeler dus alles in led heeft niet direct een voordeel
en ja ook met 2 lampjes extra heb je power genoeg

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.099 seconden