Voorvork Transalp PD 06 Bwj'92

20 mrt 2010 18:43 #1 door polite
Voorvork Transalp PD 06 Bwj'92 werd gestart door polite
Hallo een ieder, al een poosje niet meer op het forum geweest, aangezien de transalp geen mankementen vertoonde!!!! ::) ;D

Maar nu heb ik het idee, dat de transalp wanneer ik hem van de middenbok afduw erg ver in veert. Ook bij het op de zijstandaard zetten blijft de Alp aardig recht op staan. Nu moet ik zeggen dat ik nog nooit de voorvorkolie verschoond heb. Zou dit ermee te maken kunnen hebben?? Wanneer ik dit wil verschonen, is het dan een kwestie van olie er onder uit laten lopen. en boven de juiste hoeveelheid er weer in kieperen? Of komt er meer bij  kijken. Verder veert het geheel goed. En heb geen lekke voorvork keeringen.

Ik hoor het wel.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 mrt 2010 19:56 #2 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Voorvork Transalp PD 06 Bwj'92
De  veren in je voorvork dragen de motorfiets .

als je motorfiets inzakt ligt dit enkel een alleen daaraan

de olie dempt , wat niet wegneemt dat deze eigenlijk 1 x per jaar wel verwisselt mag worden.
de structuur van de olie verandert tijdens gebruik (wordt dunner)

je bent van harte welkom maar dat wist je natuurlijk al,

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 mrt 2010 23:24 #3 door polite
Beantwoord door polite in topic Voorvork Transalp PD 06 Bwj'92

De  veren in je voorvork dragen de motorfiets .

als je motorfiets inzakt ligt dit enkel een alleen daaraan

de olie dempt , wat niet wegneemt dat deze eigenlijk 1 x per jaar wel verwisselt mag worden.
de structuur van de olie verandert tijdens gebruik (wordt dunner)

je bent van harte welkom maar dat wist je natuurlijk al,


Ad, bedankt alvast voor je reactie. En uiteraard voor de uitnodiging!!! Helemaal top!

Maar om ff van Groningen naar Sprundel te rijden, wordt mij iets te gortig. ;D

Maar als de voorvorkolie 1x per jaar verschoond moet worden, mag die van mij er zeker wel eens uit!!!!


Kan het er aan de onderkant gewoon uit laten lopen en van boven nieuwe erin doen? En welke olie kan ik dan het beste gebruiken? en hoeveel? Ik heb namelijk geen wphb.

Groet,

Polite.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 mrt 2010 23:59 #4 door kees
Beantwoord door kees in topic Voorvork Transalp PD 06 Bwj'92
Hoi,

Vork-olie vervangen doet niets met het 'rechtop staan'. Dit wordt veroorzaakt doordat veren in hun leven korter worden door de belasting en de motor verder in de vering zakt onder het eigen gewicht. Dit fenomeen doet zich zowel bij de voor- als de achterveren voor. Vervangen van de olie is wel belangrijk voor de goede werking van de schokdemping en voorkomt overmatige slijtage aan de onderdelen.

Achter kun je de veervoorspanning hoger zetten d.m.v. een wartel (soort schroefplaat) die bovenop de veer zit. Vóór zou je ze moeten vervangen. Een goedkope oplossing echter, is vulringen bovenop de voorvorkveren monteren die zodoende de voorspanning verhogen.

Normaal gesproken moet de motor in rust, staande op zijn wielen onder het eigen gewicht en zonder berijder, een vastgestelde 'doorzak' hebben, gemeten in centimeters.

Ik wilde je een link naar het WPH sturen per PM, maar die bestaat niet meer. Ik zal eens verder kijken in de catacomben van het internet..

Gtrz, Brmbr



Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 mrt 2010 01:44 #5 door polite
Beantwoord door polite in topic Voorvork Transalp PD 06 Bwj'92

Hoi,

Vork-olie vervangen doet niets met het 'rechtop staan'. Dit wordt veroorzaakt doordat veren in hun leven korter worden door de belasting en de motor verder in de vering zakt onder het eigen gewicht. Dit fenomeen doet zich zowel bij de voor- als de achterveren voor. Vervangen van de olie is wel belangrijk voor de goede werking van de schokdemping en voorkomt overmatige slijtage aan de onderdelen.

Achter kun je de veervoorspanning hoger zetten d.m.v. een wartel (soort schroefplaat) die bovenop de veer zit. Vóór zou je ze moeten vervangen. Een goedkope oplossing echter, is vulringen bovenop de voorvorkveren monteren die zodoende de voorspanning verhogen.

Normaal gesproken moet de motor in rust, staande op zijn wielen onder het eigen gewicht en zonder berijder, een vastgestelde 'doorzak' hebben, gemeten in centimeters.

Ik wilde je een link naar het WPH sturen per PM, maar die bestaat niet meer. Ik zal eens verder kijken in de catacomben van het internet..

Gtrz, Brmbr


Bedankt brombeer voor je reactie.

De Transalp staat merendeel op de middenbok. ;D De transalp heeft inmiddels nog maar 23886 km gelopen. Dus ik denk haast niet dat het aan de veren ligt. Maar goed, olie wissel kan nooit geen kwaad. Ik heb het nog nooit ververst. En ben inmiddels 10 jaar in het bezit van de alp, en heb zelf nog nooit de olie ververst. Laten we daar maar eens mee beginnen.

Maar zou graag inderdaad wat meer info willen wat betreft welk soort olie ik erin moet doen en hoeveel.

Groet,

Polite

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 mrt 2010 13:57 #6 door kees
Beantwoord door kees in topic Voorvork Transalp PD 06 Bwj'92
Het korter worden van de veren gebeurt ook als hij altijd op de bok staat, zij het wat trager dan één die altijd op de zijstandaard staat.

De veren zijn onder spanning gemonteerd en die spanning neemt af. Zeker na 10 jaar. De kilometerstand heeft in die zin er niet zoveel mee te maken. Maar goed, dit kun je alleen maar vaststellen door de veren te demonteren en ze op te meten.. (wat je kán doen, want bij een oliewissel moeten je veren er toch uit... :angel:)

Voor Alpen 600V t/m 1999:

Veerlengte (nieuw)      : 612 mm
Veerlengte (versleten)  : 605 mm
Olietype (standaard)    : 5W vorkolie
Inhoud vorkpoot          : 549 cc
Vulhoogte (olie/poot)    : 125 mm (na ontluchten en zonder veer, met de poot ingedrukt)

Bron: Haynes Service & Repair Manual

Grtz, Brmbr ;)
               



Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 mrt 2010 15:10 #7 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Voorvork Transalp PD 06 Bwj'92
De honda richtlijn spreekt over het gebruik van ATF alszijnde voorvorkolie

de dikte wordt hiervan niet genoemd
het is mijn ervaring dat  sae 10 of 15 het beter doet in de transalp

wat dat betreft is het haynes boek hier in onvolledig

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 mrt 2010 15:33 #8 door polite
Beantwoord door polite in topic Voorvork Transalp PD 06 Bwj'92
Nou weer heel veel info. Jongens bedankt hiervoor. Zal eens een poging ondernemen. De temperaturen in de garage zijn momenteel weer van dien aard, dat er gesleuteld kan worden.  ;D Mocht ik op de een of andere manier problemen ondervinden, meld ik me weer.

Groet,

Polite

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 mrt 2010 16:15 #9 door kees
Beantwoord door kees in topic Voorvork Transalp PD 06 Bwj'92
Je hebt een 92'er zie ik nu. Was wat in de war met de '10 jaar' dat je hem zelf hebt.

De vrije lengte van de voorvorkveer is dan 571,5mm nieuw en 565,5mm 'versleten'.

Even ter rectificatie.. 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 mrt 2010 16:37 #10 door polite
Beantwoord door polite in topic Voorvork Transalp PD 06 Bwj'92

Je hebt een 92'er zie ik nu. Was wat in de war met de '10 jaar' dat je hem zelf hebt.

De vrije lengte van de voorvorkveer is dan 571,5mm nieuw en 565,5mm 'versleten'.

Even ter rectificatie..

inderdaad het kan wat verwarring geven, die tien jaar.  Maar zoals gezegd ik heb de motor 10 jaar. Maar hij is inderdaad van '92

Bedankt voor de aanvulling!!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.074 seconden