Lekkage

02 apr 2010 17:20 #1 door robgoesdakar
Lekkage werd gestart door robgoesdakar
Had de laatste paar dagen af en toe al zoiets dat ik wat raars rook. Eerste keer dacht ik gewoon een toevallige omgevingsgeur, tweede keer had ik zoiets van misschien toch rondom de motor, derde keer eens gekeken maar niets kunnen zien, maar vandaag had ik de veroorzaker :



Koelvloeistof volgens mij.

Kan mijn lol dus op dit weekend en hoop dat het beperkt blijft tot een slecht (sluitend) slangetje of zo.....
Eerst maar weer wat ruimte maken in het schuurtje.

2B Continued

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 apr 2010 17:38 #2 door Timy
Beantwoord door Timy in topic Lekkage
ai.... Waarschijnlijk koelvloeistof ja. Ik heb het ooit gehad toen ik bij Ad vandaan kwam en met mijn pa de volgende dag de grens bij België over hobbelde. Ineens een bom met rook en ontzettende rot lucht! Ik was toen een slang vergeten goed vast te zetten..... Dit blijf je echt nog erg lang ruiken erna dus je kan je lol op!

Verder is het koelsysteem wel makkelijk te fixen zolang het maar een slang is. Ik ga dus voor je duimen dat het alleen een losgekomen slang is! Ligt wel even de dierenarts want in een beet heb je zo opgelopen  :P

Liberté - Egalité - Fraternité

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 apr 2010 17:46 #3 door jeroen emke
Beantwoord door jeroen emke in topic Lekkage
foto

still no angel found who flies at the same speed
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 apr 2010 12:33 - 03 apr 2010 12:36 #4 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Lekkage
Vandaag eerst maar eens de kuipdelen voor verwijderd en een visuele check gedaan.
Reservoir voor de koelvloeistof was nog goed. (Kwam ik achter na bijvullen en overlopen  :-\ )
Bij de radiatordop zag ik wel een verlaagd niveau dus daar ook maar alvast bij gevuld.

Slangen en potentiele plekken waar ik rechtstreeks bij kon eerst maar eens droog geveegd en gewacht. Helaas, geen vocht, dus het gebeurd onder druk.....
Motor gestart en kijken...., kijken...., kijken.....,

Vervolgens zag ik dit  :'(

Als je goed kijkt tussen de twee boutjes door, zie je het straaltje.

En met gas geven wordt het plaatje nog 'fraaier' :



Zucht..., Radiateur lek dus.
Verwachtte schadepost dus rond de 350 euro  :(

Maar eens gaan bestellen, en kijken of ik tot die tijd nog een noodgreep kan doen. Tips zijn welkom.


Dit alles 27 maanden na aanschaf, en dus 3 maanden nadat fabrieksgarantie was afgelopen

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 apr 2010 12:56 #5 door HPoskam
Beantwoord door HPoskam in topic Lekkage
Kun je er niet van de (anti) lekkage pillen ingooien?  ???

Je hebt het ook in vloeibare vorm, dicht gaatjes in de radiator af 1 tot 2 mm groot.

Kost maar een euro of 10 dacht ik.

Na 18 jaar Honda (3x Transalp - 1x Varadero) nu over gegaan naar BMW F800GS.

Ik wens de TCN heel veel goede jaren toe.

En vast wel eens tot ziens

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 apr 2010 13:52 #6 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Lekkage
Ga ik er ook in gooien, maar is nooit een definitieve oplossing.

Dus gewoon nieuwe radiateur besteld en dan tzt op m'n gemak vervangen.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 apr 2010 13:54 #7 door jeroen emke
Beantwoord door jeroen emke in topic Lekkage
http://www.liqui-moly.nl/

Radiator dichter is een dispertie voor de afdichting van water-koelkringloop-systemen in automobielbereik. Haarscheuren en kleinere lekken worden afgedicht. De dispertie van anorganische en organische vaste stoffen is gestabiliseerd in een oplosmiddel.

ToepassingSchudden voor gebruik. Verwarming laten werken. Inhoud bij draaiende motor in de bedrijfswarme
koelvloeistof toevoegen en de motor minimaal 10 minuten laten draaien. De inhoud is voldoende voor
10 liter koelvloeistof.
Dicht duurzaam en betrouwbaar haarscheuren en kleine lekken.
Verdraagzaam met alle soorten koelmiddelen.
Geen negatieve werking op waterpomp en verwarmingskringlopen.
Ook geschikt voor aluminiumradiatoren.


Verpakking

still no angel found who flies at the same speed

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 apr 2010 14:05 #8 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Lekkage
Motor staat al te pruttelen met het goedje erin. Ziet er erg gevaarlijk uit dat spul, heb maar ff handschoenen aan getrokken.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 apr 2010 14:35 #9 door kenny013
Beantwoord door kenny013 in topic Lekkage

Motor staat al te pruttelen met het goedje erin. Ziet er erg gevaarlijk uit dat spul, heb maar ff handschoenen aan getrokken.

LOL, dat lijkt alleen maar zo.
Zie: http://www.liqui-moly.nl/o/veiligheidsbladen/01810_v00.pdf  
3. Identificatie van de gevaren
3.1 Voor de mens
Zie punt 11 en 15.
Toebereiding is niet als gevaarlijk geclassificeerd in de betekenis van de richtlijn 1999/45/EG.
;)

Maar altijd beter "safe then sorry"

Een Africa Twin is onverwoestbaar, maar er zijn grenzen en een vrachtwagen is er zo een.
.
stanswebsite.tk/

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 apr 2010 15:36 #10 door Timy
Beantwoord door Timy in topic Lekkage
Nou de nieuwe Transalp lijkt niet zo degelijk als ie ooit was  :-\ of zou dit aan de berijder liggen  :P

Liberté - Egalité - Fraternité

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 apr 2010 15:47 #11 door 4Plugs
Beantwoord door 4Plugs in topic Lekkage
Nou mijn radiateur was anders vorige week ook zo lek als een mandje.

Maar ja dat kwam door een afgebroken valbeugelbevestiging, die had zich erin geboord. ;)

Transalp PD06 '94 - Hyperpro vering, LED achter/rem/knipperlicht/tellerverlichting, 2e set wielen met noppenbanden
Honda NX250 om mee te spelen in het zand ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 apr 2010 16:14 #12 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Lekkage
Geen idee wat de achterliggende oorzaak is geweest.
Het lijkt echt een soort scheurtje te zijn, dus ben toch bang dat het ergens een oorzaak bij de productie heeft gehad. Maar ik zal het ding tzt eens goed onder de loep houden om te kijken of ik van buiten schade kan ontdekken.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 apr 2010 17:24 #13 door 4Plugs
Beantwoord door 4Plugs in topic Lekkage
Wellicht een zwakke lasnaad , steenslag(?), of gewoon een zwakke plek in het materiaal wat is gaan rotten of scheuren door de trillingen

Transalp PD06 '94 - Hyperpro vering, LED achter/rem/knipperlicht/tellerverlichting, 2e set wielen met noppenbanden
Honda NX250 om mee te spelen in het zand ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 apr 2010 18:47 #14 door olaf
Beantwoord door olaf in topic Lekkage
Blijft toch een beetje oppassen die goedjes , mocht je ooit een keer aan de kook gaan loop je het risico dat het goedje zich afzet op plekken waar je het niet wilt .
Vervangen is dus echt beter , en als het kan gewoon niet gebruiken , doe je het toch , tap alles dan af met koude motor , en vervang de radiateur , vul daarna met verse koelvloeistof .
Tap je het af met warme koelvloeistof (omdat je net met de brommer je nieuwe radiateur bent wezen halen ) kan het goedje samen met verse lucht zich alsnog hier en daar afzetten , met mogelijke verstoppingen .
Mocht je twijfels hebben na gebruik , spoel het hele zaakje dan goed door met de tuinslang om alles eruit te spoelen , zo goed en kwaad als dat gaat .
Probeer dan ook een keer in tegengestelde richting te spoelen indien mogenlijk .

Knap balen trouwens Rob , en ook niet goedkoop zo'n radiateur . >:( :'(

Olaf

AT en KTM Adv 990R

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 apr 2010 18:33 #15 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Lekkage
Vandaag gewoon weer woon-werk gereden. Het goedje zit erin, maar ik hou toch nog wel een kleine lekkage over. Wie weet zet dit zich nog wel, maar vooralsnog blijft ie een beetje lekken. Waarschijnlijk wel vol te houden totdat de vervangende binnen is.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 apr 2010 19:56 #16 door olaf
Beantwoord door olaf in topic Lekkage
truukje wat ik vroeger wel eens heb toegepast met lekkende radiateur , radiator dop verwijderen afdekken met dik plastic , zodat alles er niet boven uitloopt , colafles aan het overloop slangetje om koelvloeistof op te vangen bij warm worden , en dus af en toe weer terug gooien om niveau goed te houden .
Nu is het systeem drukloos en verliest het veel minder koelvloeistof .
Nadeel is dat het kookpunt omlaag gaat , vanwege het drukloze .
Voordeel is dat als je blijft rijden en je niet het risico loopt dat de boel echt veel te warm wordt omdat er geen koelvloeistof meer aanwezig is , met kapotte koppakking als resultaat .
Budget oplossing als het effe niet anders kan en je wilt thuis komen , heb zo 2500km afgelegd met een auto , waarvan de koppaking zij beste tijd had gehad en de radiateur vanwege de overdruk aan het lekken was gegaan .
File rijden vermijden .
Olaf

AT en KTM Adv 990R

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 apr 2010 22:04 #17 door Grey alp
Beantwoord door Grey alp in topic Lekkage
Nee ,je bent niet de eerste die dit voorheeft.
De 700 geeft z'n eerste zwakke plekken aan...

www.xrv.org.uk/forums/transalp/42417-tra...0-radiator-leak.html

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 apr 2010 22:09 #18 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Lekkage
Grmbl.... exact dezelfde plek inderdaad.

Ga ik gewoon met de radiateur maar eens even kijken of ik garantie kan claimen.
Maar weet niet of een dealer (waar ik geen onderhoud laat plaats vinden) daar zo happy mee is  :-\

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 apr 2010 22:59 #19 door Bono
Beantwoord door Bono in topic Lekkage
Niet geschoten, is altijd mis. Bovendien is een dealer (eender welke) dat moment een "middle man" toch? Een vertegenwoordiger van Honda? Gewoon doen en kijken wat het wordt.

Oorzaak achterhalen lijkt me ook niet onbelangrijk. Straks zit de nieuwe erop...

-- Han --

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 apr 2010 23:29 #20 door kenny013
Beantwoord door kenny013 in topic Lekkage

Grmbl.... exact dezelfde plek inderdaad.

Ga ik gewoon met de radiateur maar eens even kijken of ik garantie kan claimen.
Maar weet niet of een dealer (waar ik geen onderhoud laat plaats vinden) daar zo happy mee is  :-\

Naar mijn idee moet dat volgens de nederlandse wet geen enkel probleem zijn.
Een product moet voor een redelijke periode, prijs/product, zonder problemen werken.
Het onderhoud doet, dealer, niet terzake en je hebt een sterke zaak met de voorbeelden uit GB.

Tip, post ook even bij hun of geef een link  ;) zijn ze zeker blij mee.

Een Africa Twin is onverwoestbaar, maar er zijn grenzen en een vrachtwagen is er zo een.
.
stanswebsite.tk/

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.103 seconden