Harde klap bij schakelen

24 mei 2010 23:42 #1 door a2i2
Harde klap bij schakelen werd gestart door a2i2
Hallo mensen,

Ik ben een nieuwe eigenaar van een Transalp 1999 (eerste grote motor trouwens). Een prachtmotor.

Wel heb ik iets gemerkt bij het schakelen, vooral van 1 naar 2, en soms van neutraal naar 1. Ik hoor en voel namelijk een harde klap onderaan. Ik heb de vorige eigenaar ernaar gevraagd, maar hij weet er niets van.  ??? Maar de klap voelt te hard/grof om normaal te zijn.

Weet iemand iets hierover? Is dit 'normaal'?

Bedankt!


Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 mei 2010 06:25 #2 door bende1000 (Marco Bakker)
Beantwoord door bende1000 (Marco Bakker) in topic Harde klap bij schakelen
kijk even of je ketting gespannen moet worden, met de zoek functie kan je er wel wat over vinden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 mei 2010 08:23 #3 door Nikotech
Beantwoord door Nikotech in topic Harde klap bij schakelen
Meest waarschijnlijke idd een te slappe/ versleten ketting.

Met beide wielen op de grond ( dus niet op middenbok of jiffy) mag de ketting zo'n 3-4 cm op en neer bewegen in het midden. 
Maar .......zet hem niet te strak !!!!!!!!

Check ook even je tandwielen en kijk of je bij het achtertandwiel de ketting "van het tandwiel tillen", je moet er NIET of nauwelijks tussendoor kunnen kijken.

Succes ! 

Zorgen moet je niet maken, zorgen moet je doen ......

Bijlage:
<< Klik op het plaatje voor mijn website.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 mei 2010 13:26 #4 door a2i2
Beantwoord door a2i2 in topic Harde klap bij schakelen
Bedankt voor de reacties. Dat ga ik even checken inderdaad. Ik hou jullie op de hoogte.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 mei 2010 10:26 #5 door a2i2
Beantwoord door a2i2 in topic Harde klap bij schakelen
Onderaan zie je een foto van mijn tandwiel en ketting.

Nikotech, zoals je op de foto ziet, kun je wel tussendoor kijken (zie de rode pijlen).

Als ik het goed heb gedaan, betekent het dat de ketting niet goed is? of de tandwiel?

groet
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 mei 2010 13:33 #6 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Harde klap bij schakelen
Idd, typisch voorbeeld van een versleten ketting.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 mei 2010 14:37 #7 door chaos
Beantwoord door chaos in topic Harde klap bij schakelen

Idd, typisch voorbeeld van een versleten ketting.

en tandwielen

ketting en tandwielen altijd gelijktijdig vervangen.
er zijn enkele mensen die doen na bv 10.000km nog apart hun voor tandwiel vervangen omdat die gemiddeld 3x zo hard slijt als het achtertandwiel.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 mei 2010 16:26 #8 door Menno
Beantwoord door Menno in topic Harde klap bij schakelen

Dat voortandwiel moet je inderdaad niet voor het eerst na 25K vervangen, want dan is je ketting binnen 2000 kilometer echt aan gort. Ik spreek uit ervaring...  :-[ :-[ Gelukkig kon er in Oostenrijk snel een nieuwe ketting op gezet worden. Mijn les: goed smeren en als je vervangt... alles vervangen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 juni 2010 12:05 #9 door a2i2
Beantwoord door a2i2 in topic Harde klap bij schakelen
Ik heb gelukkig de hele set vervangen: 2 tandwielen + ketting. De vorige ketting was helemaal stijf geworden en zorgde voor een abnormaal geluid tijdens het rijden. De vorige tandwielen waren ook versleten, en waren nooit vervangen, waarschijnlijk sinds het bouwjaar van de motor (1999). Indien dat mogelijk is, dan hebben zij 20.000 km gereden, wel knap, denk ik.

Toch ervaar ik een klap bij het schakelen naar 1, en een lichtere klap van 1 naar 2. De kettingset is gloednieuw, en de ketting is niet te strak of zo. Het is niet zo ernstig als voorheen, maar toch voelt het niet goed. Hebben jullie misschien enige tips?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 juni 2010 13:00 #10 door Huib
Beantwoord door Huib in topic Harde klap bij schakelen
Wen er maar aan... mijn twin heeft er ook echt last van maar het wordt al 25000 km niet meer niet minder.... oliewissel maakt ook wat uit. En als je dan dikkere olie neemt is het helemaal minder is mijn ervaring...

Hydrographic Surveyor....... Ik leid de weg op de bodem van de oceanen.... waar ook ter wereld.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 juni 2010 15:21 #11 door Nikotech
Beantwoord door Nikotech in topic Harde klap bij schakelen
ie net dat je een idd behoorlijk versleten kettingset had :)

Klappen dat je nu hebt kan ook nog zijn een verkeerde schakeltechniek. Te abrupt mogelijk.
't  Wordt ook minder wanneer je ( hmm lastig uitleggen op papier) Voor je gaat schakelen al met je wreef het schakelpookje wat omhoog drukt alvorens daadwerkelijk te schakelen. En uiteraard je koppeling goed vrijlaten komen. Klinkt als of e.e.a. dan langzamer gaat dan hem gewoon in zijn volgende versnelling te "trappen"  maar tegendeel is waar.  Probeer het maar eens !

Succes !

Zorgen moet je niet maken, zorgen moet je doen ......

Bijlage:
<< Klik op het plaatje voor mijn website.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 juni 2010 15:24 #12 door Neet
Beantwoord door Neet in topic Harde klap bij schakelen
Mijn Alp hoorde je niet schakelen terwijl het bij mijn Twin met een vette klak gepaard gaat.
Verder geen last van.
Weet niet wat dat is, voldgende keer is gewone olie indoen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 juni 2010 17:33 #13 door a2i2
Beantwoord door a2i2 in topic Harde klap bij schakelen

Mijn Alp hoorde je niet schakelen terwijl het bij mijn Twin met een vette klak gepaard gaat.
Verder geen last van.
Weet niet wat dat is, voldgende keer is gewone olie indoen.

ben niet zo bekend hiermee, maar als we over olie spreken, hebben we het dan over olie voor de schakelbak of de motor?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 juni 2010 19:34 #14 door Nikotech
Beantwoord door Nikotech in topic Harde klap bij schakelen

ben niet zo bekend hiermee, maar als we over olie spreken, hebben we het dan over olie voor de schakelbak of de motor?


Laat dat nu "een geheel" zijn.
Maar de ervaring is dat een ander merk olie weleens wil helpen.

Gebruik de zoekfunctie maar eens dan heb je gelijk dagen lees "plezier" over meningen / ervaringen / eigenschappen, over/met/van olie die je in je brommer kan kieperen. Varierend van goede El chieppo tot high end peperduur. 

Olie...... net als banden en windschermen :)  .....zoveel zielen zoveel meningen. Maar uiteindelijk is je eigen mening/gevoel/ervaring de beste graad meter.
Ik bedoel wat voor een ander werkt hoeft voor jouw niet te werken en natuurlijk ook andersom.

Zorgen moet je niet maken, zorgen moet je doen ......

Bijlage:
<< Klik op het plaatje voor mijn website.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 juni 2010 22:09 #15 door Neet
Beantwoord door Neet in topic Harde klap bij schakelen
Zit nu volle melk in, na de zomer is halfvol er in stoppen. Gewoon, lekkere 10W40.
Maar zoals Nicotech al zegt. Weet niet of het helpt en misschien bij jou wel en bij mij niet.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.090 seconden