Hoog olieverbruik

29 mei 2010 23:05 - 29 mei 2010 23:11 #1 door 4Plugs
Hoog olieverbruik werd gestart door 4Plugs
Mijn recente vakantie in Engeland heeft het bevestigd:

Het olieverbruik van mijn transalp is ongeveer 1 liter op 1500km. En mijns inziens is dat gewoon veels te veel. Ik had 1 liter olie bij me en die is volledig het blok in gegaan en bij terugkomst was het peil ook alweer onder het minimum. Ik heb ongeveer 3100 km afgelegd inclusief heen en terug rijden.

Zover ik het kan bedenken duidt dit op een versleten olieschraper of een (of meerdere) lekkende klepseal(s).

Mijn kennis van zaken is redelijk maar graag wil ik input van jullie kant, wat het eventueel nog meer zou kunnen zijn, welke stappen ik moet ondernemen om erachter te komen waar de oorzaak zit. Ik overweeg het blok eronderuit te halen en te reviseren waar nodig.

Verder moet ik er wel bij zeggen dat de alp heel zuinig gereden heeft, dankzij mijn recentelijk geplaatste Produro en K&N filter. gemiddeld 1:21 gereden  ;D

Transalp PD06 '94 - Hyperpro vering, LED achter/rem/knipperlicht/tellerverlichting, 2e set wielen met noppenbanden
Honda NX250 om mee te spelen in het zand ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 mei 2010 01:02 #2 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Hoog olieverbruik
  hallo,

ondanks dit ogere verbruik zou ik toch overwegen om te gaan voor wat extra olie

neem ook in oogschouw hou jij je motorfiets gebruikt ( maasvlakte etc)
een revisie is  te doen maar je gaat altijd meer tegen komen wat je aandacht vraagt.
dus  nieuwe zuigerveren eventueel honen maar als het tegen zit.. boren en overmaat zuigers + veren

en dan ook nog de kop onder handen nemen

600 euro is niets.. en dat zijn heel wat liters olie ? :-\

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 mei 2010 10:00 - 30 mei 2010 10:10 #3 door Stress
Beantwoord door Stress in topic Hoog olieverbruik
voor zover ik weet is of was de vuistregel 1 op 1000, verbruikt hij meer is het reviseren is het op of boven deze grens lekker bijvullen,
maar wat zit je dwars, het bijvullen of de kosten van de olie?bijvullen is zo gedaan, de kosten van olie zoals Ad zegt wegen niet op tegen een behoorlijke revisie.

Stress

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 mei 2010 10:37 #4 door chaos
Beantwoord door chaos in topic Hoog olieverbruik
als je bedenkt dat olie, oliefilter en koelvloeistof gewoon onderhoud is, dan is een pakkingsetje ongeveer 100,- euro en nieuwe zuigerveertjes ook nog eens dat bedrag, als ik het mij goed herinner.
als je het allemaal zelf doet dan valt het nog mee.
je bent wel 2 dagen bezig als je het alleen doet.
er mag dus niks extra's bijkomen.
als je blokje een 140.000km gelopen heeft dan zou ik nog overwegen om eventueel nieuwe nokkenas kettingen te nemen, ze hebben mij verteld dat ie 2 ton mee gaan.(70 euro)
het is dus even wikken en wegen want telkens olie bijvullen wordt je ook niet goed van.
als mijn blokje meer als een liter op de 3000km gaat verbruiken dan ga ik al denken een een kleine revisie, juist omdat ik een hekel heb aan telkens te moeten checken en bijvullen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 mei 2010 13:09 #5 door LeidschendamTwin
Beantwoord door LeidschendamTwin in topic Hoog olieverbruik
....ben dan misschien niet (groen) links-georiënteerd, maar ik vraag me alijd af waar die olie dan allemaal blijft :P


Varadero SD01 1999

Africa Twin RD04 1992

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 mei 2010 14:04 - 30 mei 2010 14:08 #6 door 4Plugs
Beantwoord door 4Plugs in topic Hoog olieverbruik
Waarom zit ik ermee? omdat ik niet eentje ben die na elke rit het oliepeil controleert, en tijdens een vakantie eigenlijk mijn hoofd helemaal niet naar dat soort zaken staat. Nu wist ik dat het verbruik hoog was, en ik had dus al een litertje meegenomen, en ik baalde van het feit dat ik na een week rijden al zowat een hele liter verbruikt had. En dat terwijl ik 90% van de tijd zeer spaarzaam met het gas ben omgegaan. Toertal bijna nooit boven 5000.

En bovendien heeft dit blok er net 68.000km opzitten. En het verbruik lag bij 40.000 al erg hoog.

Reviseren kan ik zelf, dat zal geen punt zijn. Ik ben goed in staat om me aan het WPHB te houden en geduld heb ik ook. Het (potentiele) reviseren zal ik overigens pas in het najaar doen na het motorrijseizoen, zodat ik zat tijd heb. Dus het zal me voornamelijk alleen onderdelen kosten.

Transalp PD06 '94 - Hyperpro vering, LED achter/rem/knipperlicht/tellerverlichting, 2e set wielen met noppenbanden
Honda NX250 om mee te spelen in het zand ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 mei 2010 14:05 #7 door 4Plugs
Beantwoord door 4Plugs in topic Hoog olieverbruik

....ben dan misschien niet (groen) links-georiënteerd, maar ik vraag me alijd af waar die olie dan allemaal blijft :P


Die gaat letterlijk in rook op  ;)

Transalp PD06 '94 - Hyperpro vering, LED achter/rem/knipperlicht/tellerverlichting, 2e set wielen met noppenbanden
Honda NX250 om mee te spelen in het zand ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 mei 2010 15:42 #8 door chaos
Beantwoord door chaos in topic Hoog olieverbruik
ik weet niet waar je geweest ben in engeland maar als het in de "lake district" is dan kan ik mij voorstellen dat je olie verbruik gestegen is. hellingen van 30% is niets daar. een motor verbruikt altijd veel meer olie in de bergen dan op het vlakke land.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 mei 2010 16:01 #9 door 4Plugs
Beantwoord door 4Plugs in topic Hoog olieverbruik

ik weet niet waar je geweest ben in engeland maar als het in de "lake district" is dan kan ik mij voorstellen dat je olie verbruik gestegen is. hellingen van 30% is niets daar. een motor verbruikt altijd veel meer olie in de bergen dan op het vlakke land.


Klopt, lake district en schotland. En inderdaad, bijv. Hard Knott pass heeft hellingen die meer dan 30% zijn. Maar hier in nederland is mijn olieverbruik ongeveer hetzelfde. Zoals ik al zei is het olieverbruik al vrij lang zo hoog.

Transalp PD06 '94 - Hyperpro vering, LED achter/rem/knipperlicht/tellerverlichting, 2e set wielen met noppenbanden
Honda NX250 om mee te spelen in het zand ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 juni 2010 00:51 #10 door arjan65
Beantwoord door arjan65 in topic Hoog olieverbruik
Heb vorig jaar de cilinders van mijn transalp laten hohnen en voorzien van nieuwe zuigerveren/nokkenaskettingen en klepseals.
Had een olieverbruik van 1 liter op 1200 kilometer en omdat ik m voor woon-werkverkeer/vakantie gebruik was dat best irritant.
Ben afgelopen week met mijn zoon en volle bepakking naar Polen geweest.
De transalp heeft nu bijna 1 ton gedraaid en heb constant 120/130 over de autobahn gereden.
In totaal 2800 km en heb 400 cc Olie verbruikt  ;D.
Kortom de kosten van een revisie zijn best hoog maar wat een genot om niet iedere keer te hoeven pijlen en bijvullen.

B.S.A  A65 (1968)  B.S.A  A65 (1970)  Transalp (1989)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 juni 2010 02:48 #11 door 4Plugs
Beantwoord door 4Plugs in topic Hoog olieverbruik
Weet iemand of er een manier is om erachter te komen of het olieverbruik veroorzaakt wordt door de zuigerveren (hebben de zuigers van een alp een olieschraper?) of de klepseals?

Transalp PD06 '94 - Hyperpro vering, LED achter/rem/knipperlicht/tellerverlichting, 2e set wielen met noppenbanden
Honda NX250 om mee te spelen in het zand ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 juni 2010 09:45 #12 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Hoog olieverbruik
  dat maakt uiteindelijk niet zo veel uit immers je vervangt  toch normaal gesproken beiden
daar komt bij dat waneeer je de uitlaat bochten hebt verwijderd je de klep stelen uitlaat kunt zien en dus of deze vettig zijn geweest en dus lekte

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 juni 2010 11:53 #13 door kees
Beantwoord door kees in topic Hoog olieverbruik
Sorry dat ik even in je Alp-topic inbreek, 4plugs. Met mijn Twin zit ik al onder de 1000km/liter...

Ik erger me dr kapot aan, maar wik- en weeg precies alle door iedereen genoemde argumenten af! Enerzijds is die revisie zó gebeurd, anderszijds... hmmzz.. :-\

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 juni 2010 11:54 #14 door rsv31
Beantwoord door rsv31 in topic Hoog olieverbruik

Weet iemand of er een manier is om erachter te komen of het olieverbruik veroorzaakt wordt door de zuigerveren (hebben de zuigers van een alp een olieschraper?) of de klepseals?


Via een endoscoop naar binnen door het bougiegat. Is er een vettige olierand waar te nemen in een cirkel aan de buitenzijde van je zuigers dan zijn het je veren. Is de zuiger vanuit het midden vet dan zijn het je klepseals.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 juni 2010 12:52 #15 door kenny013
Beantwoord door kenny013 in topic Hoog olieverbruik
Uhhh, wie heeft er een endoscoop  ???
Mijn AT heeft hetzelfde probleem.  :(

Een Africa Twin is onverwoestbaar, maar er zijn grenzen en een vrachtwagen is er zo een.
.
stanswebsite.tk/

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 juni 2010 14:42 #16 door Two Plugs
Beantwoord door Two Plugs in topic Hoog olieverbruik
Al eens aan een olietoevoeging gedacht?

Karinda's Dero begon (vooral bij erg hoge temperaturen) olie te verbruiken. Niets extreems (gezien de km stand van toen 75.000 en het feit dat een Dero een dikke 2-pitter is) maar toch al vlot een halve liter op 2.500 km...

Heb bij de eerstvolgende oliewissel een aditief op de olie gegooid. Blauwe fles met zwanehals (nee, geen WC eend!), merk is me ff ontschoten. Zal kijken of de fles nog ergens ligt.

Sindsdien (en 75.000 later!) vrijwel geen olieverbruik meer...
Geloofde eigenlijk nooit zo in dat soort 'toevoegingen'. Maar inmiddels zit het ook op mijn eigen Dero en op de XLV...  ::)

Ik weet dat Mense ook een middeltje heeft uit Duitsland. Schijnt ook goed te werken. Heb 'm gevraagt om bij eenvolgende bestelling ook een flesje voor mij bij te bestellen...

Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
m.facebook.com/groups/1467408023517180

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 juni 2010 17:10 #17 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic Hoog olieverbruik
@ Two Plugs: van een XLV expert uit Sliedrecht, jou ook bekend, heb ik vernomen dat de kop van een XLV blok super gevoelig is voor verstoppingen. Ik zou derhalve voorzichtig zijn met olieadditiven bij een XLV en dat beetje olieverbruik voor leif nemen om erger te voorkomen. Hoeveel km's rijd je nou per jaar met je XLV?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 juli 2010 13:50 #18 door Frank Deruyck
Beantwoord door Frank Deruyck in topic Hoog olieverbruik
Vorige week kocht ik een TA van 1992 met 68.000 km op de teller.
Olieverbruik 1liter op 1000km.
Is dit dramatisch? Moet het blok gereviseerd? Wat kost dit? Bestaan er ruilblokken?
Motor loopt prima en zie geen rook (wel oliegeurtje als je achter me aan rijdt....)
Ik gooide er Super Charge in van Wynns maar kon nog geen metingen doen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 juli 2010 16:12 #19 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Hoog olieverbruik
top end revisie ca 600-700 euro(dealer)

full revisie ca 1800-2250 euro

ruilblok ca 400-600 euro + 10-14 uren sleutelen
probeer eens een product van Forté (enkel door de dealer)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 juli 2010 09:55 #20 door olaf
Beantwoord door olaf in topic Hoog olieverbruik
Ik zweer toch nog steeds bij een goede kwaliteit olie , laatst heeft het zich weer bewezen , weet niet wat er voor een olie in mijn KTM690 (ja sorry ) zat maar verbruik lag op de halve ltr per 1200km  , ding kwam bij de dealer vandaan(duitsl) en had nog geen 3000km gelopen .
En naar het laat inzien niet de voorgeschreven olie erin .
Nu het orgineel voorgeschreven 10w60 (vloeibaar goud ) erin , en 1500km gereden inmiddels , verbruikt niet meer/niet meetbaar .
Dat kan dus ook van invloed zijn .
Maar ben het met Ad eens , motor inwendig een keer goed reinigen met Forte ,.
Zou ik niet zelf doen tenzij je er verstand van hebt en je het product kan aanschaffen (niet voor paticulieren te koop zeggen ze :o) .
Groeten Olaf

AT en KTM Adv 990R

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.137 seconden