droge accu

18 juni 2010 14:03 #1 door wouterrrrr
droge accu werd gestart door wouterrrrr
Hallo,

Afgelopen dagen getoerd in Zwitserland met een transalp uit 1987. Geen enkel probleem met de motor gehad, 2490 km gereden in 6 dagen. Echter, de volgende dag thuis startte de motor niet, accu had te weinig spanning. Bleek dat de accu voor het grootste gedeelte droog stond (drie cellen vrijwel leeg, twee half leeg en eentje nog vol). Vreemd aangezien ik deze voor vertrek nog had nagekeken op vloeistofniveau.
Natuurlijk de accu bijgevuld en de motor startte meteen weer. Met een aangesloten mulitmeter een paar rondjes gereden en de laadstroom was voornamelijk tussen de 14,8 V en 15.1 V. (De multimeter had ik rechtstreeks op de accupolen aangesloten).
Volgens het wphb mag de spanning tot 15,5 V oplopen. Eigenlijk niets aan de hand dus.

Hoe kan het dat de accu droog is komen te staan?

Gr Wouter

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 juni 2010 19:05 #2 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic droge accu
hallo,

doordat er  tijdens het opladen electrolyse optreed ,verdampt er constant wat water uit je accu en dit moet zo nu en dan weer aangevuld worden,

hoe hoger de laadspanning hoe sneller dit gaat (we noemen dit ook wel het koken van de accu
normaal mag je aannemen dat de laadspanning niet boven de 15 volt komt en als dit wel is  heeft dit het gevolg wat je nu hebt vast gesteld.. een droge accu

maar vul deze maar weer bij (demi water bij voorkeur of anders gekookt water laten afkoelen  en als het op zeer korte termijn weer  zou moeten neem ik aan dat de regelaar niet erg jovel meer werkt
en vervanging wenselijk is

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 juni 2010 12:45 #3 door wouterrrrr
Beantwoord door wouterrrrr in topic droge accu
Gisteren een andere spanningsregelaar geplaatst. Even gemeten en de spanning wordt nu tot 14 V. gehouden. Probleem weer opgelost.

Gr Wouter

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.287 seconden