Starten Transalp

16 mei 2011 00:19 #21 door kees
Beantwoord door kees in topic Starten Transalp
Een 80% geladen GOEDE accu trekt je laadspanning niet omlaag. Een kapotte wel. Regel een betrouwbare leen-accu en meet opnieuw. Is de laadwaarde nog steeds te laag, leen dan een betrouwbare spanningsregeling. Want het is één van die 2.

De vraag is namelijk waarom die nieuwe accu zo snel achteruit is gegaan. Dat kan door bijvoorbeeld een keer volledig leeg trekken (doodstarten), of omdat de spanningsregeling defect is. En dat lijkt nu heel aannemelijk als je 11,7V hebt ná een rit en minder dan 14V meet bij verhoogd toerental.

Ik weet verder niet wat Xenon met je stroomverbruik doet, maar het zou niet uit moeten maken anders werd het niet verkocht (toch?).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 mei 2011 09:10 #22 door Anne
Beantwoord door Anne in topic Starten Transalp

Een 80% geladen GOEDE accu trekt je laadspanning niet omlaag. Een kapotte wel. Regel een betrouwbare leen-accu en meet opnieuw. Is de laadwaarde nog steeds te laag, leen dan een betrouwbare spanningsregeling. Want het is één van die 2.

De vraag is namelijk waarom die nieuwe accu zo snel achteruit is gegaan. Dat kan door bijvoorbeeld een keer volledig leeg trekken (doodstarten), of omdat de spanningsregeling defect is. En dat lijkt nu heel aannemelijk als je 11,7V hebt ná een rit en minder dan 14V meet bij verhoogd toerental.

Ik weet verder niet wat Xenon met je stroomverbruik doet, maar het zou niet uit moeten maken anders werd het niet verkocht (toch?).


Ik heb veel ervaring met xenon; na een korte hogere laadstroom verbruikt dat 35Watt. Een stuk minder dan "gewoon" licht, dus daar maak ik me geen zorgen om. Als een accu op 80% de laadspanning niet naar beneden mag trekken dan zal het inderdaad de spanningsregelaar zijn.
Ik neem aan dat een accu geen "variabel" gedrag heeft, ook niet als hij kapot is. M.a.w. het ligt voor de hand dat de spanningsregelaar dus problemen geeft.
Verder is de accu net nieuw, en als ik hem bijlaad dan start de motor een ruim aantal keren weer prima. De test-functie van een saito laadstation geeft ook aan dat de accu goed is. (maarja, tis wel saito ;))

Dan nog een vraag; ik heb ergens gelezen dat ze aftermarket spanningsregelaars voor de Alp hebben, die betaalbaar zijn en niet zo snel stuk gaan als de originele. Is dat zo, en hoe kan ik daar aan komen? Betere een goede dan een originele die hetzelfde probleem gaat krijgen op termijn...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.055 seconden