Starten Transalp

23 juni 2010 18:56 #1 door Jorrit
Starten Transalp werd gestart door Jorrit
Ik heb een startprobleem met mijn '89 transalp 600.

Na 3 maanden overwinteren in mijn achtertuin wilt mijn transalp uit 1989 niet meer starten. Ik laad hem op met de lader en hij slaat aan. Na 45 minuten gereden te hebben niet meer. Ook na opladen niet meer.

Een nieuwe volgeladen Yuasa accu van de dealer moet uitkomst bieden. Helaas start ie nog steeds niet! Ik hoor alleen een getik (van een relais?).

Heeft iemand een idee wat ik nu het beste kan checken? Misschien de startmotor?

Bedankt!

Groet Jorrit

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 juni 2010 22:49 #2 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Starten Transalp
hallo,
dat ook maar eerst het relais

zet maar eens een punttang over de inbus boutjes daar waar  de dikke  kabels aan het relais vast zitten

misschien draait de startmotor dan wel

daarna pas aan de startmotor denken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 juni 2010 08:23 #3 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic Starten Transalp
Ik zou wel een geïsoleerde punttang nemen  ::) ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 juni 2010 11:47 - 24 juni 2010 11:51 #4 door 4Plugs
Beantwoord door 4Plugs in topic Starten Transalp
Het EM-veld van een sterke elektrische stroom gaat dwars door de isolatie heen. Voor de rest blijft het 12V dus zal er niet veel aan de hand zijn. Ja de tang zou heet kunnen worden, maar dan moet er wel bijzonder veel stroom doorheenlopen, zoveel dat de accu ook in vlammen opgaat.

Transalp PD06 '94 - Hyperpro vering, LED achter/rem/knipperlicht/tellerverlichting, 2e set wielen met noppenbanden
Honda NX250 om mee te spelen in het zand ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 juni 2010 17:52 #5 door Jorrit
Beantwoord door Jorrit in topic Starten Transalp
Bedankt, ik ga het even uitproberen!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 juni 2010 23:20 #6 door kees
Beantwoord door kees in topic Starten Transalp
De rikketik in het relais hoor je normaal als er niet voldoende stroom voorhanden is om de startmotor rond te laten gaan. Andersom misschien ook als, ondanks voldoende stroom, het relais blijkbaar niet goed werkt?

Wat Ad bedoelt is toch d.m.v. de punttang het relais overbruggen?

Suc6, Brom

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 juni 2010 08:50 #7 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Starten Transalp
inderdaad... even het ralis over bruggen

het is dan direkt duidelijk of het relais werkt of juist niet

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 aug 2010 23:46 #8 door Jorrit
Beantwoord door Jorrit in topic Starten Transalp
Inmiddels loopt ie weer als een zonnetje, was inderdaad het relais, Ad heeft een nieuwe bezorgt.

Ik overbrugde twee verkeerde boutjes, waardoor er een rookwolkje mijn neusgat binnendreef.. Wist in iedergeval dat toen zéker het relais overleden was..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 apr 2011 21:51 #9 door hvdrunen
Beantwoord door hvdrunen in topic Starten Transalp
Ik heb dus een soortgelijk probleem, motor uit de winterslaap accu gehele winter aan de lader gestaan sleutel erin en alleen klik en verder niets
ik wat zaken doorgemeten zoals accu spanning, maar ik begin sterk de indruk te krijgen dat hier ook het start relais defect is

ik krijg via de startknop wel spanning op het startrelais, ik heb aan de min zijde van het startrelais nog 1.5 volt over aan verlies denk ik
na een paar keer op de startknop drukken ook geen klik meer maar wel eem warm start relais

ik heb ook de punttang over de twee boutjes gezet en dan gaat de startmotor normaal draaien en slaat hij ook aan

Kan ik er dan zo vanuit gaan dat het startrelais stuk is, er kan eigenlijk zo weinig aan kapot, graag een reactie wat jullie ervaing hierop is


Groetjes hans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 mei 2011 22:28 #10 door Anne
Beantwoord door Anne in topic Starten Transalp
Ik heb ook het klikkend-relais probleem.
Maar, als ik het kortsluit met een tang, dan heeft de startmotor het nog steeds ontzettend moeilijk.
(tenzij ik niet goed contact maak ofzo?)
Wat is de volgende (meet) stap?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 mei 2011 22:39 #11 door Neet
Beantwoord door Neet in topic Starten Transalp

Ik heb ook het klikkend-relais probleem.
Maar, als ik het kortsluit met een tang, dan heeft de startmotor het nog steeds ontzettend moeilijk.
(tenzij ik niet goed contact maak ofzo?)
Wat is de volgende (meet) stap?


Je slaat een paar stappen over. Als je overbrugt en alles draait nog moeilijk dan is je relais goed.
(alhoewel, best een makkelijke snelle stap)
Pak deze link er maar even bij. Dan moet je er uit komen.
www.transalpclub.nl/forum/index.php?topi...56.msg56321#msg56321


Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 mei 2011 22:48 #12 door Anne
Beantwoord door Anne in topic Starten Transalp
Die heb ik inderdaad gezien. Het "probleem" is dat mijn accu pas 2 maanden oud is.
Na al mijn geklooi stond hij op 11.2V, dus hij hangt nu aan de lader.
Morgen kan ik dus verder; vandaar dat ik benieuwd was wat ik nog meer kon doen
om aan te tonen dat het niet de startmotor is  :angel:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 mei 2011 22:57 - 12 mei 2011 07:44 #13 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Starten Transalp
als  het relais werkt(de start motor gaat immers moeizaam draaien dan mag je aannemen dat de accu onvoldoende start capaciteit heeft(ca 120 amp nodig om te starten)
alle metingen dienen te beginnen met een volle accu waarin voldoende water zit etc

als de motor loopt meet je dus ook de laadspanning

of de accu nu 1 dag of 6 jaar oud is .. ze kunnen allemaal stuk gaan alsmede spanningsregelaars
het is  gelukkig niet gangbaar  dat de transalp een probleem motor is..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 mei 2011 06:40 #14 door Neet
Beantwoord door Neet in topic Starten Transalp
Niet meteen aan de accu denken, eerst meten zoals het allemaal in de link staat omschreven.
Je gaat er echt wel uitkomen. Even knippen en plakken en aan de slag gaan.
Succes.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 mei 2011 09:34 #15 door Anne
Beantwoord door Anne in topic Starten Transalp
In ieder geval duidelijkheid; accu stond na mijn gesleutel op 11,2 V, en dat was inderdaad onvoldoende.
Het is me al een keer eerder overkomen dat ik niet kon starten wegens te weinig accu (Na een rit zelfs!),
maar daarna was dat probleem magisch weer verdwenen.
Nu dus hetzelfde liedje, maar dit moet voor de toekomst wel voorkomen worden.
Wat is het best; uit voorzorg een nieuwe spanningsregelaar? :S

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 mei 2011 17:42 #16 door Neet
Beantwoord door Neet in topic Starten Transalp
Uuuhhhh, lees nog is....
Laad je accu nu wel of niet bij met licht aan en/of uit bij warme en koude motor cq regelaar?
Meten is weten...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 mei 2011 11:10 #17 door Anne
Beantwoord door Anne in topic Starten Transalp
Meten ga ik doen, komend weekend :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 mei 2011 09:27 #18 door kees
Beantwoord door kees in topic Starten Transalp
Anne, ik lees wat dingen door elkaar.

In dat systeem zit je accu, startrelais en startmotor. Ik lees ook dat je dit zelfs had na een rit. Dus, zorg dat je die motor gestart krijgt met een volle accu. Hang hem anders met startkabels aan je auto (of die van de buren). Als het relais defect is, krijg je hem ook met starthulp niet aan. Krijg je hem wel aan, is het wellicht de accu (zoals Ad opmerkt, leeftijd is onbelangrijk). Doorgaans zijn startmotoren ok (maar het kan).

In ieder geval, als de motor loopt de laadspanning op de polen meten. Met dimlicht aan moet de laadspanning bij verhoogd toerental tussen 14 en 15 volt liggen. Daarbuiten moet je óf de regeling óf de accu verdenken. Welke van de 2 dan de boosdoener is, kun je testen door óf een andere regeling, óf een goede accu ertussen te zetten (zou je kunnen lenen). Dan opnieuw laadspanning meten..

Succes!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 mei 2011 20:18 #19 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Starten Transalp
zijn de kabels wel goed vast gezet aan de polen van de accu

massa probleem op het frame of zit mischien de spanningsregelaar gewoon los op de boutjes

al met al duistere uitleg omtrend het probleem, :-\

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 mei 2011 22:26 #20 door Anne
Beantwoord door Anne in topic Starten Transalp

Anne, ik lees wat dingen door elkaar.

In dat systeem zit je accu, startrelais en startmotor. Ik lees ook dat je dit zelfs had na een rit. Dus, zorg dat je die motor gestart krijgt met een volle accu. Hang hem anders met startkabels aan je auto (of die van de buren). Als het relais defect is, krijg je hem ook met starthulp niet aan. Krijg je hem wel aan, is het wellicht de accu (zoals Ad opmerkt, leeftijd is onbelangrijk). Doorgaans zijn startmotoren ok (maar het kan).

In ieder geval, als de motor loopt de laadspanning op de polen meten. Met dimlicht aan moet de laadspanning bij verhoogd toerental tussen 14 en 15 volt liggen. Daarbuiten moet je óf de regeling óf de accu verdenken. Welke van de 2 dan de boosdoener is, kun je testen door óf een andere regeling, óf een goede accu ertussen te zetten (zou je kunnen lenen). Dan opnieuw laadspanning meten..

Succes!


Nieuwe metingen.

Accu bleek vrijdag na een rit 11.7 volt; onderweg bleek mijn xenonlamp al te zijn gaan stroboscopen,
wat ze blijkbaar doen bij spannings/stroom gebrek.
Dus, de accu aan de lader gehangen, tot 80% vol, en toen (wegens tijdgebrek) een meting gedaan aan het opladen.

Met 80% volheid van de accu laadt hij op 13.2 volt stationair. Dit verhoogde niet bij een hoger toerental.
De vraag; komt dit doordat de accu niet volledig vol was, of is het per definitie een probleem met de spanningsregelaar?

Nu ben ik weer thuis, terug van het weekend, en is de accu 12,7V (heb wel gereden zonder licht). Onbetrouwbaar is vervelender dan stuk :(
De accu connectie is goed. Misschien dus aarde, of regelaar los op de boutjes, dat ga ik deze week maar eens controleren.

PS, het is niet het relais.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.124 seconden