Hallo mede TA rijders,
Een vraag over waar te vinden is wat een gemiddelde onderhoudsbeurt voor een TA bij een dealer ongeveer kost?
Ik heb een TA XL700 V model 2008, gekocht in 2009. Voor het eerst (jaar oud) nu bij 12.000 km een grote onderhoudsbeurt gehad waarbij ook meteen de bougies zijn vervangen en de kleppen zijn gesteld. Vond achteraf de rekening best wel hoog, 420 euro, geen banden, ketting tandwielen remschoenen enz. nee gewoon een standaard servicebeurt. Zag op de rekening dat de bougies, 4 stuks??, dacht dat er maar 2 in zaten!, NGK CPR8EA 19,85 kosten dus dat is al 80 euro kennelijk elke 12.000 km vervanging nodig volgens dealer. Met andere motoren (yamaha diversion en suzuki vx800) was het vervangen van bougies en stellen van kleppen iets dat pas bij 24.000 km speelde. Voor deze standaard servicebeurt zonder gekke dingen is 4,5 uur arbeidsloon in rekening gebracht dus dat was meteen al 270 euro. Wel bleek een remlichtschakelaar defect en die is vervangen kosten 23 euro. Er zit nog een jaar garantie op de fiets maar dit soort zaken vallen daar dan kennelijk niet onder wat ik wel vreemd van Honda vind.
Heb geen moeite om een flink bedrag te moeten betalen aan gedane werkzaamheden als dat nodig is, maar elke 12.000 km, is 1x per jaar, alleen al meer dan 400 euro voor een standaard beurt zonder vervanging van banden kettingen remblokken enz.??
De TA is door mij mede gekocht omdat ik een betrouwbare en goede woonwerkfiets zocht met niet teveel onderhoudskosten bij normaal gebruik. De TA bevalt verder prima maar de onderhoudskosten vallen dus nu al bij een nog nagenoeg nieuwe motorfiets best wel tegen. >
mvg
Cees