afstellen motor

13 juli 2010 21:42 #1 door Jorg van dijk
afstellen motor werd gestart door Jorg van dijk
Ik rij een transalp uit 2006.(xl 650V)

Net grote beurt met kleppen stellen en de rest van het feest. >:D
2 vragen:
synchroon stellen- heb het wel gemeten, voorste cilinder op 40 en achterste cilinder op 20. Moeten ze na
                              synchroonstellen  beide op 20 staan of mag er een verschil in zitten? ???
afstellen motor    -dit doe je volgens mij door standaard toerental op 1200 min te zetten, luchtschroeven geheel dicht en 3
                              slagen open te zetten. (bacis instelling). Vervolgens aan luchtschroefdraaien tot hoogste toerental,
                              toerental op nieuw op 1200 min zetten en dan het opnieuw voor de achterste cilinder? (verbruik bij
                              doorrijden 1:16) ???

kan iemand mijn een antwoord geven (liefst het juiste) C:-)


Groet Jorg.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 juli 2010 21:47 #2 door PimW
Beantwoord door PimW in topic afstellen motor
Je stelt beide carbs met 1 boutje/schroefje tegelijk synchroon. Wat volgens mij betekend dat wanneer je draait de ene waarde zal moeten zakken en de ander stijgen.

Wat belangrijk is, is dat je de carbs synchroon zet tot binnen een bepaalde afwijking. In het werkplaats handboek staat precies hoever ze mogen afwijken van elkaar. Of dat nu 20 heet of 40 maakt volgens mij niet uit.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 juli 2010 23:07 #3 door marc Lenssen
Beantwoord door marc Lenssen in topic afstellen motor
Als ik het me goed herinner stel je maar 1 van beide carbs bij. De andere is leidend. Dus als je aan de stelschroef draait zul je zien dat de waarde van de leidende cylinder gelijk blijft. De andere waarde moet je zo dicht mogelijk bij de waarde van de leidende cylinder zetten. Paar maal gas geven en weer meten.

het mengsel stellen klinkt goed maar ook daar meen ik me te herinneren dat na het bereiken van het hoogste toerental je de luchtschroef een kwart slag terug zet, zo was het althans bij mijn oude Africa twin. De achterste cylinder mag ietsje rijker staan dan de voorste, dit zorgt voor iets extra koeling, de voorste cylinder heeft rijwind koeling.

Marc

Ik blijf maar terug komen op die Honda twins... :-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 juli 2010 03:27 #4 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic afstellen motor
  marc heeft goed opgelet....

maar het afstellen van de luchtstroef op de zogenaamde harley way is niet zo eenvoudig als het lijkt.

het toenemende toerental is vaak niet meer als 50-100 rpm en juist daar heb je al een goede meter voor nodig die zijn impulsen krijgt door bijv  inductie signaal om dat te zien.

een co 2 meter bied in zo'n dergelijke manier betere resultaten  met uiteindelijk de minste risico's

echter als het goed werkt blijf je er zoveel mogelijk af omdat je de kwaal vaker verslechtert dan verbetert.
het synchroon zetten hoeft overigens niet altijd te betekenen dat de motor ook mooier loopt
het is  natuurlijkde kunst om een gelijke loop te krijgen  maar of iedere cylinder ook het zelfde vermogen levert  is hiermee niet altijd het geval,
voelen zegt dan meer als meten.
in de praktijk mag er iets verschil in zitten(zie wph) omdat je dit vaak niet een merkt(<3000 rpm)
boven de 3000 RPM pakt de hoofdsproeier het toch over


Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.307 seconden