afgebroken bouten

30 juli 2010 17:00 #1 door NicoP
afgebroken bouten werd gestart door NicoP
Gister heb ik heel dapper, zonder problemen, mijn balhoofdlagers vervangen.
Tijdens het terug-monteren van mijn wiel 'waarschijnlijk' (vrijwel zeker) de 4 boutjes van het plaatje bij de wielas te strak aangedraaid. Na het eerste proefritje waren er 2!!! gebroken.
Oftewel het draadeind zit nog in de vork, en de moeren met en stuk draadeind zijn afgebroken, heb geen idee hoe ik dit nou weer moet oplossen  :-\  iemand suggesties?

mvg
Nico

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 juli 2010 18:45 #2 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic afgebroken bouten
Tja, da's balen.
Die dingen hoeven niet al te krachtig aangedraaid te worden, maar daar ben je nu door schade en schande ook zelf wel achter gekomen.

Als je nog wat grip hebt, zou je kunnen proberen ze eruit te draaien, en anders wordt het uitboren.
Staat toevallig elders op het forum nog een verwijzing naar een artikel van een van de laatste transalpers. Wat daar geldt voor een uitlaat bout, kan natuurlijk ook worden toegepast op deze boutjes.

Tip van mijn kant. Probeer niet te klooien met de vorkpoot nog gemonteerd. Haal m gewoon even eruit en werk op een werkbank of iets dergelijkes. Is net even iets prettiger.

(En weer uitkijken bij het terug plaatsen dat je de bouten van van de vorkpoot zelf niet te strak draait ;) ....., maar natuurlijk ook weer niet te los ...  ::) ;D )

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 juli 2010 21:34 #3 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic afgebroken bouten
zonder al te veel moeite (mits er nog wat uit steekt krijg je de tapeiden wel eruit

ik persoonlijk las er een moer op vast

ze zijn er in gezet met loctite dus de warmte  verbreekt zijn kracht en meestal kunjke deze dan met de ratel er wel uit draaien

nieuwe plaatsen doe je ook met loctite.
je neemt een bout en zaagt daar de kop van af
draait aan de andere zijde 2 moeren erop (tegen elkaar aan zetten ) en je hebt dan grip genoeg om zo nieuwe draad eindjes er in te zetten

mocht het niet lukken laat het ons dan weten

help is on the way :D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 juli 2010 10:20 #4 door Columbus
Beantwoord door Columbus in topic afgebroken bouten
en vast zetten met een momentsleutel: 12Nm

Albert.

Always be nice to a diver, we know places, where nobody will find you.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 juli 2010 11:21 #5 door NicoP
Beantwoord door NicoP in topic afgebroken bouten
YES YES!! bedankt voor de tips, idd door schade en schande wijzer geworden.
Het 'grappige' was dat ik de boel niet eens zo ontzettend strak heb aangedraaid, ze zijn nl niet onder mijn handen gebroken maar tijdens het test rondje. Met een griptang hebben we ze alle 4 eruit gekregen.

merci
Nico

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.062 seconden