Olielekkage

14 aug 2010 12:05 #1 door DoubleU
Olielekkage werd gestart door DoubleU
Transalpers,

Ik heb te maken met een olie lek. Het is te zien als ik de motor draait, en het lijkt dan bij het oliefilter vandaan te komen. De transalp is vanaf februari niet gebruik, en had toen geen klachten. In juni zijn alle vloeistoffen, waaronder de olie+filter, vervangen. Te zien is dat er zodra gestart is, er een klein straaltje bij het filter vandaan komt. Bij het vervangen van het filter is het filter ingesmeerd met een laagje olie.

Het lek is er overigens niet altijd. Ene keer wel, andere keer niet.

Tips? Moet ik naar iets anders kijken, of moet het het oliefilter zijn? Zou de rubberen ring er verkeerd om in kunnen zitten?

Bij voorbaat dank,

Wouter

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 aug 2010 12:13 #2 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Olielekkage
  hallo,

als ze daar lekt zou ik zeker het filter even losmaken(bakje eronder) en controleren of misschien de oude ring juist niet is blijven zitten
maar bedenk dat een oliefilter met de hand aangedraaid dient worden(zo vast als jemet de hand kunt !!
bij het lopen van de motor staat er ca 4 bar op de cartridge aan oliedruk

maar ben zeker dat je de locatie van de olielek weet,

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 aug 2010 12:23 #3 door DoubleU
Beantwoord door DoubleU in topic Olielekkage
Ad,

Dank voor je reactie. Ik overweeg nog om een oliefiltersleutel te halen en daarmee een laatste tikje te geven, maar als ik jou verhaal lees dan moet dat eigenlijk niet nodig zijn.

Wouter

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 aug 2010 12:27 #4 door Gijsje
Beantwoord door Gijsje in topic Olielekkage
Hoi Ad,

Bedankt voor de tip. Mijn broer poste het 1ste bericht, motor is van mij. Net donderdag geslaagd, gister rijbewijs, krijg ik dit. Ga er maandag mee aan de slag.

--

Gijs

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 aug 2010 20:23 #5 door Gijsje
Beantwoord door Gijsje in topic Olielekkage
Na een week lang pogingen en een liter olie is het probleem verholpen: De rubberen afsluit-ring in het oliefilter moet er met de nagels ingedrukt worden, om een randje heen.
En dan is het leuk als je die ring mooi in-olied bij het groot onderhoud, maar dan moet je hem ook goed terugdoen.
Al doende leert men.

--

Gijs

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 aug 2010 20:40 #6 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Olielekkage

En dan is het leuk als je die ring mooi in-olied bij het groot onderhoud, maar dan moet je hem ook goed terugdoen.


Mooi dat 't opgelost is  :D

Enniewee, voor de volgende keer: de ring er niet eens uithalen ! Gewoon een vinger in de olie (oud of nieuw maakt niet uit  ;)) dopen en de bovenkant va de rubber ring even instrijken met olie is voldoende  8)

Grtz,
René

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / R80G/S ‘85 / G310GS ‘17

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.530 seconden