transalp met laadproblemen

20 aug 2010 16:44 #1 door xeneos
transalp met laadproblemen werd gestart door xeneos
Beste offroad vrienden,

Ik zit hier met een probleem van mijn transalp uit 93.
Vorige week wilde ik weg met de alp maar er was niemand thuis en wilde niks meer doen behalve dan dat de startmotor klikte.
Dus de accu eruit gehaald en schrok er een beetje van  :o de accu stond helemaal droog en was pas 1 1/2 jr oud ,dus deze kon ik weggooien.(yuasa)
Dus een een nieuwe gehaald en nu een week later stonden er weer een paar cellen dik onder de streep en wilde weer niet meer starten.
Wat mij wel opviel na de montage van de nieuwe accu dat deze na een ritje erg warm werd ,is dat normaal? ( lijkt mij aardig op koken)
Nu komt mijn vraag waar moet ik probleem gaan zoeken ,zou het de spanningsregelaar zijn die op apegapen aan het gaan is of nog erger de dynamo.
Nou ben ik niet zo,n electrotechneut dus mijn vraag aan jullie is kunnen jullie mij opweg helpen om dit probleem het hoofd te bieden ,wat elke week een nieuwe accu erin wordt een duur grapje  ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 aug 2010 16:56 #2 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic transalp met laadproblemen
persoonlijk verdenk ik de spanningsregelaar.

Start je motor, en meet de spanning op de accu polen. Deze moet ongeveer tussen 13 en 15 volt zitten bij 5000 toeren.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 aug 2010 17:22 #3 door xeneos
Beantwoord door xeneos in topic transalp met laadproblemen
thanx Rob dat vermoedde had ik zelf ook al ,maarja ben een kneutel op electrogebied.
Zal eerst de accu moeten opgeladen krijgen voordat ie weer aan de praat te krijgen is en dan zal ik de proef zoals jij omschreef uit voeren met de multimeter.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 aug 2010 23:36 #4 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic transalp met laadproblemen
je hebt toch een nieuwe accu geplaatst ?

zuur is meestal al voorgeladen dus  starten en dan de voltage meten  met een volt meter moet ook jouw wel lukken

waar woon je  ...

vast wel iemand in je buurt die je ven helpt met diagnose stellen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 aug 2010 09:05 #5 door xeneos
Beantwoord door xeneos in topic transalp met laadproblemen
Hoi Ad,

iid heb ik een nieuwe accu geplaatst omdat ik dacht dat de oude overleden was temeer
die helemaal droog stond.
Heb de nieuwe geplaatst zonder toen een vermoedde te hebben dat er meer aan de hand was, en heb dan ook een paar dagen zomnder problemen gereden totdat vande week de motor ineens niet meer wilde starten.
Dus nu staat de nieuwe accu onder de druppellader en laad hem langzaam opladen ,dan pas kan ik een start poging doen om te gaan meten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 aug 2010 22:00 #6 door xeneos
Beantwoord door xeneos in topic transalp met laadproblemen
Nou vanavond bij Ben en andere spanningsregelaar opgehaald en deze gemonteerd, maar bij na meten van de accu bleek die op 10.6 volt te staan dus starten ho maar alleen het startrelais hoorde ik trillen.
Dus kan ik er vanuit gaan dat het druppelladertje ook niet echt z,n werk doet ,dus moet ik ergens een normale lader vandaan zien te halen wordt vervolgt.........

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 aug 2010 22:14 #7 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic transalp met laadproblemen
Hmmmmm  :-\  10,6V komt op mij over als reeds 1 van de 6 cellen naar de gloria  :(

Ook met een 'dooie' accu is de motor best aan het lopen te krijgen en houden hoor, gewoon door aan te duwen. Dan kun je iig effe meten wat die spanningsregelaar doet.

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / R80G/S ‘85 / G310GS ‘17

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 aug 2010 23:06 #8 door kees
Beantwoord door kees in topic transalp met laadproblemen

..je hebt toch een nieuwe accu geplaatst ?..

..Dus een een nieuwe gehaald en nu een week later stonden er weer een paar cellen dik onder de streep en wilde weer niet meer starten..


;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 aug 2010 10:21 #9 door Timy
Beantwoord door Timy in topic transalp met laadproblemen
evt heb ik een lader staan (Gouda) niet de mooiste maar hij pompt er stroom in als de beste  :P

Liberté - Egalité - Fraternité

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 aug 2010 12:50 #10 door olaf
Beantwoord door olaf in topic transalp met laadproblemen
De accu moet vol zijn voor een goede meting .

AT en KTM Adv 990R

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 aug 2010 16:07 #11 door xeneos
Beantwoord door xeneos in topic transalp met laadproblemen
Bedankt Timy voor het aanbod maar heb vanmorgen terwijl ik een verhuizing had van een vriend een lader kunnen lenen en deze staat nu aan de accu lekker te pruttelen ,dus nu maar even afwachten wat het resutaat wordt  :-\

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 aug 2010 16:12 #12 door kees
Beantwoord door kees in topic transalp met laadproblemen
Xeneos,

Je zegt dat de nieuwe accu na een paar dagen ook al weer beneden peil stond. Waarschijnlijk is die ook gekookt geweest en wellicht niet meer betrouwbaar.

Laat hem, ná opladen, een nacht gewoon staan en meet daarna de spanning. Als hij 12,6 geeft, is hij ws nog wel in orde. Geeft hij lager aan, dan heeft hij schade en kan je hem helaas niet meer gebruiken..

Hoe het ook zij, 99% zeker is je spanningsregeling kapot. Gevolg daarvan is o.a. een overladen, 'gekookte', accu.


Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 aug 2010 17:47 #13 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic transalp met laadproblemen
En daar weet Brombeer ALLES van ;)

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 aug 2010 20:32 #14 door xeneos
Beantwoord door xeneos in topic transalp met laadproblemen
Nou mannen de accu een uurtje of 4 aan de lader gehad en bruist als een fles cola die net geschud is en voelt ook warm aan.
Dus dacht laat ik het eens gaan proberen ,accu erin en de sleutel om maar het enige wat ik te horen krijg is een trillend startrelais.
Ben toch idd bang dat ik de nieuwe accu toch een dreun gegeven heb ,want ik krijg hem niet verder opgeladen dan een volt of 11,5.
Iemand nog andere sugesties voordat ik onodig andere dingen ga vernieuwen?
bvd

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 aug 2010 21:45 #15 door Timy
Beantwoord door Timy in topic transalp met laadproblemen
Kan je niet ergens even een accu lenen?

evt heb ik die ook weer staan  :)) Tis er wel een die ik als nood accu gebruik omdat hij niet veel trekt maar starten en checken moet ie gewoon redden...

Liberté - Egalité - Fraternité

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 aug 2010 22:12 #16 door Neet
Beantwoord door Neet in topic transalp met laadproblemen

Ben toch idd bang dat ik de nieuwe accu toch een dreun gegeven heb ,want ik krijg hem niet verder opgeladen dan een volt of 11,5.


Ik neem aan dat je de accu hebt gemeten terwijl hij niet in de motor zat.
Je accu is dan in ieder geval defect. Moet onbelast toch ruim 12 volt meten. En wat Brombeer al zei, je regelaar is defect.
Ik raad je aan eerst een nieuwe (of probeer) accu erin te zetten, meteen je meter erop, starten en kijken of er niet meer dan ca 14.5 volt op
komt te staan. Bij meer volt, zal dan wel veel meer zijn, meteen uitzetten en regelaar vervangen.
Als de laadspanning goed blijkt dan je voltmeter op je motor ducktapen en kijken hoe de laadspanning zicht gedraagt tijdens rijden.
Meer dan 15 volt is niet goed. Minder dan 13 volt is ook niet goed. (kan bij stationair overigens wel voorkomen met licht enzo aan.)
Volgens jouw verhaal kan het haast niets anders zijn dan dat je accu's zijn opgeblazen door je spanningsregelaar..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 aug 2010 22:26 #17 door xeneos
Beantwoord door xeneos in topic transalp met laadproblemen
Neet,

Heb gisterenavond een andere spanningsregelaar erop gezet (gehaald bij Ben van der Laan) , maar denk nu zelf ook dat de nieuwe accu door de oude spanningsregelaar vermoord is.
Zal van de week eerst even de accu uit de motor van mijn vrouw halen om eerst te kijken wat die doet ,allereerst starten want dan kan ik pas meten of de andere spanningsregelaar zijn werk goed doet.
Als dat zo is dan zit er helaas niks anders om weer de knip open te trekken voor weer een nieuwe accu  :-\
wordt vervolgd........

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 aug 2010 23:23 #18 door kees
Beantwoord door kees in topic transalp met laadproblemen

En daar weet Brombeer ALLES van ;)


Yup!

(43,8V was dat... ook geen lamp meer die brandde :P)


Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 aug 2010 07:49 #19 door Neet
Beantwoord door Neet in topic transalp met laadproblemen

Zal van de week eerst even de accu uit de motor van mijn vrouw halen om eerst te kijken wat die doet ,allereerst starten want dan kan ik pas meten of de andere spanningsregelaar zijn werk goed doet.


Goed plan. Hopen dat die gebruikte regelaar goed is anders wordt je gek....

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 aug 2010 16:40 #20 door xeneos
Beantwoord door xeneos in topic transalp met laadproblemen
Nou Neet wat ik bij Ben van der Laan weghaal is wel in orde hoor ,maar hij had gezegt mocht ie niet goed zijn bij een meting gewoon ff terug komen ik heb er nog veel meer  ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.132 seconden