Slecht lopen

04 sept 2010 13:28 #1 door PimW
Slecht lopen werd gestart door PimW
Sinds vorige keer crossen loopt de Twalp niet zo mooi meer. Op de heenweg alles prima, na hem een paar keer zachtjes neergelegd te hebben hommeles.

Nu is het zo:
Bij lage toeren wilt hij niet zo, slecht reageren op gas, toerental valt terug en wat knallen uit de uitlaat. Trek ik door naar 3500-4000 toeren dan gaat ie als een trein. Zodra ik van het gas ga en het toerental zakt begint ie weer na te verbranden in de uitlaat.
Starten op sjook geen probleem, blijft netjes stationair lopen op iets minder dan 2000 toeren.

Ik heb inmiddels de carburateurs een paar keer los gehad en de gasschuif/vlinderklep schoongemaakt. Ik heb de kleppen gesteld (stonden niet verkeerd). Beide kraantjes ongeveer een halve liter afgetapt om te kijken of er misschien water uit kwam nog, ook niet het geval. Luchtfilter is schoon.

Toen de oude bougies eens teruggedraaid maar ook dat mocht niet baten.

Nu zat ik er nog aan te denken de carburateurs synchroon te zetten, maar het lijkt me stug dat dat het zal zijn...

Waar kan ik nogmeer zoeken? Ik raak een beetje door mijn ideetjes heen  :angel: Misschien toch de ontsteking? Waar moet ik dat zoeken (hoe?)?

Ik heb eerder al de bougies eens losgehad. Toen was de ene cilinder donkerbruin en de ander wittig...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 sept 2010 14:15 #2 door Pakfiets
Beantwoord door Pakfiets in topic Slecht lopen
Kweet 't niet zeker, maar ik meen me te herinneren dat na ploffen wordt veroorzaakt door een te arm mengsel. Dat zou betekenen dat hij dus teweinig benzine krijgt. Kan het zijn dat er wat vuiligheid is losgekomen door het vallen, dat nu in je stationair-sproeier is blijven hangen?


edit; dat zou ook het verschil in de kleur van je bougies verklaren; de cilinder met de witte bougies staat het armst.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 sept 2010 14:21 #3 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Slecht lopen
Inmiddels even gekeken, alle bougies hebben nu dezelfde kleur  :angel:

Maar dan zou hij op hogere toeren ook moeten ploffen toch? Het is echt moeizaam lopen tot 3500-4000 toeren en dan gaat ie gewoon als een trein. Pas al ik afrem en de toerentallen weer richting 3500 gaan begint het te klappen.

Maar anders haal ik de carburateurs nog 1 maal los om ook de vlotterbakken eens na te zien op vuil.

Ik begin wel de CDI een beetje te verdenken nu...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 sept 2010 14:30 #4 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Slecht lopen

Ik begin wel de CDI een beetje te verdenken nu...


Een cdi gaat echt niet stuk wanneer je hem even neerlegt.
wissel ze anders even om, je hebt er 2 zeg je.
Ben het met Pakfiets eens, de carbs

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 sept 2010 14:38 #5 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Slecht lopen
Een alp draait op twee CDI's dus omdraaien helpt in dit geval niet.

Ik bedoel ook niet te zeggen dat de CDI door het omvallen stuk gegaan is, ik weet alleen wel dat dit soort dingen soms samenhang lijken te hebben terwijl dat niet zo is.

Zo stond mijn motor op een dag in de zon en wilde ik wegrijden draaide hij maar op 1 pit. Daarna een week geen problemen en toen weer... Een beetje rondrijden en hij pakte hem weer op... Dat was ook een cdi.

Maar zal de carbs even bekijken weer.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 sept 2010 14:56 #6 door Pakfiets
Beantwoord door Pakfiets in topic Slecht lopen
Als je hoofdsproeiers gewoon schoon zijn en je stationair sproeier(s) zijn vervuild, merk je op toeren vrijwel niks (ik niet i.i.g.).
Ik zou de sproeiers en de kanalen waar ze in zitten!!! even na kijken en door blazen.
Heb zoiets ooit gehad met m'n cbr, er zaten piepkleine stukjes staalwol in de kanalen. Geen idee hoe ik er aan kwam, moet bij tanken gebeurd zijn. Het filter van mijn benzinekraan hing er vol mee...... >:(

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 sept 2010 16:52 #7 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Slecht lopen
Nup, alles was schoon en nog doet ie niet goed lopen. :(

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 sept 2010 17:05 #8 door Simon
Beantwoord door Simon in topic Slecht lopen
Hee Pim,
klinkt als het probleem dat mijn Twin had tot een paar weken geleden. Werd steeds erger tot de motor zelfs begon af te slaan bij afremmen/gas terug nemen. Bleek een poreuze vacuumslang te zijn. Na vervangen geen problemen meer gehad. Lijkt me stug dat hij bij jou poreus is, maar misschien scheurtje door laten vallen, of beetje los geraakt? Ik noem mezelf geen kenner maar lijkt me de moeite van het controleren waard

Groeten, Simon

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 sept 2010 17:13 #9 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Slecht lopen
Hoi Simon,

jij bedoelt de slang tussen de pomp en cilinderkop? Zal hem even nakijken nog, bedankt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 sept 2010 19:52 #10 door marc Lenssen
Beantwoord door marc Lenssen in topic Slecht lopen
Choke kabel geknikt bij het vallen? Allicht dat ze open staan, heb je op hogere toeren geen last van.... lage toeren rijk draaien zodra ie warm is...

Ik blijf maar terug komen op die Honda twins... :-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 sept 2010 20:03 #11 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Slecht lopen
Nee die zijn goed. Ik voel ze ook terugbewegen als het heveltje heen en weer druk. Bij koude motor doet hij precies hetzelfde als bij een warme.

Het vallen stelde ook vrij weinig voor hoor. Was in heel mul zand echt bijna vanuit stilstand omvallen.

Ik vertel het er wel bij maar betwijfel of het er daadwerkelijk mee te maken heeft.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 sept 2010 21:10 #12 door kees
Beantwoord door kees in topic Slecht lopen
Hoi Pim,

Balen dat je nu dit weer hebt.  Is altijd moeilijk, op afstand. Doet hij het ook onbelast, dus als je ernaast staat en gas geeft/terug neemt?

Anders kun je met een stroboscoop op je kabels eens kijken? Het kan makkelijk een cdi zijn. De mijne deed het andersom: tot 2700 tpm alles goed, daarna wat jij beschrijft. Ligt er maar aan welk deel van de cdi kapot is..

Dokteren en afstrepen. Succes! ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 sept 2010 22:03 #13 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Slecht lopen

vacuumslang


Ik ben niet zeker, maar ik vermoed dat Simon de slang(en) bedoelt naar je benzinekraan, of heb jij nu geen vacuumgestuurde benzinekranen meer met de Twin tank Pim ?

Anders ook die effe checken  :D

Grtz,
René

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / R80G/S ‘85 / G310GS ‘17

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 sept 2010 00:05 #14 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Slecht lopen
Ik heb nu normale kraantjes met een pomp. Maar die slang is nog goed dus...

Onbelast loopt het ook gewoon niet lekker. Enkel op sjook klinkt het goed maar voor de rest hoor je gewoon dat het niet lekker loopt. Tenminste tot je hem weer doortrekt naar hogere toeren.

Morgen even met frisse tegenzin nadenken wat ik nu ga proberen ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 sept 2010 00:38 #15 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Slecht lopen
FF meedenken....
onbelast slecht lopen, alleen als je de choke open zet wil ie wel.
Als je doortrekt wil ie ook....

Nu weet ik even niet meer of de choke nu de brandstoftoevoer of de luchttoevoer vergroot. (Zal wel brandstof zijn)

Dan verdenk ik toch een verstopte (stationair) sproeier. (Na het omleggen van de motor toch vuil erin gekomen).

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 sept 2010 15:06 #16 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Slecht lopen
Toch weer de carburateurs eraf gehaald en weer open gemaakt. Ene carburateur doorgeblazen: brandschoon.

Tweede open gemaakt en de sproeriers losgehaald en ook die kon ik doorblazen. Alleen bij deze leek het licht er niet zo mooi doorheen te schijnen. Nog weer blazen en laten weken maar geen verandering. Toen toch maar even de oude set carbs erbij gepakt en dat zag er toch anders uit.
Sproeiers uitgewisseld en de boel weer in elkaar en op de motor.

Even doorstarten en lopen op de sjook. Sjook eraf en verdomme hij klinkt weer normaal ;D Dus het lijkt haast of Pakfiets en Oldtimer (en de rest) gelijk hebben gekregen! ;D

Even een broodje eten en dan zo een rondje rijden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 sept 2010 15:50 #17 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Slecht lopen
OK de motor loopt weer als een zonnetje  :)) De andere inlaat rubbers doen hun werk ook wel volgens mij :-X

Nogmaals iedereen bedankt voor het mee-denken! :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 sept 2010 20:12 #18 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic Slecht lopen
@ PimW
Wees voorzichting met het doorblazen van je carburateurs met perslucht.
Beter is inderdaad weken, doorsteken en voorzichtig ragen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 sept 2010 20:15 #19 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Slecht lopen
Ik heb geen perslucht ;)

Hooguit een fietspompje.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 sept 2010 20:29 #20 door Neet
Beantwoord door Neet in topic Slecht lopen

Ik heb geen perslucht ;)

Hooguit een fietspompje.


Welk merk?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.136 seconden