Waar zit het headlight relay/koplamp relais?

12 sept 2010 11:56 #1 door Chris_TA
Ik heb een TA modeljaar '93 waarvan het dim licht/groot licht niet meer werkt. Het stadslicht doet het wel. Zekeringen en lampjes e.d. heb ik al gecheckt, maar daar zit het niet in. Ook de schakelaar heb ik gedemonteerd, maar daar kan ik slecht bij om het door te meten. In mijn werkplaats handboek heb het electrisch schema uitgepluisd, en de kans is groot dat het probleem in/bij het koplamp relais zit. Wet iemand waar ik die kan vinden?

thx.
Chris

Chris_TA
Transalp PD06 '94 - Valbeugels, running lights, vario tourruit, handvatverwarming, middenbok, topkoffer, bagster tanktas

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 sept 2010 23:29 #2 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Waar zit het headlight relay/koplamp relais?
er zit geen relais,
zou het aannemelijk zijn dat de lamp stuk is,

lijkt mij  de eenvoudige reden en dus er even uitnemen,(is eem beetje lastig dat wel)

zou dan pas gaan denken aan de schakelaar enof bedrading

heeft overigens een eigen zekering dus zou deze doormeten (breukjes zijn lastig te zien)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 sept 2010 20:51 #3 door Chris_TA
Beantwoord door Chris_TA in topic Waar zit het headlight relay/koplamp relais?
Ad, bedankt voor je reactie. Op het electrisch schema zie ik wel iets dat op een relais lijkt. Gaat de voeding van de koplamp direct door de schakelaar en wordt die niet met een relais gestuurd?
De lamp heb ik al aangesloten op de voeding van het stadslicht. Zowel gedimd als groot licht doen het. De zekering heb ik alleen visueel gecheckt. Ga ik nog even doormeten. Als het niet de zekering is,  hoe kan ik dan handig de schakelaar doometen? Vanaf de binnenzijde van de gedemonteerde schakelaar kan je nog nergens bij. Dan maar buiten de schakelaar de betreffende draden doorknippen? Zit ik niet echt op te wachten...
Alle tips zijn welkom!

Chris_TA
Transalp PD06 '94 - Valbeugels, running lights, vario tourruit, handvatverwarming, middenbok, topkoffer, bagster tanktas

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 sept 2010 12:50 #4 door nr 52
Beantwoord door nr 52 in topic Waar zit het headlight relay/koplamp relais?
Meten is weten, meet de zekering, dan weet je of hij heel is. Met alleen een visuele inspectie ben ik ook eens de mist in gegaan. Daarnaast kun je de aarde eens bekijken. Je kunt de stekker van de lamp redelijk makkelijk losnemen en dan meten of daar spanning op staat. Zo ja, dan kun je de aarde eens bekijken.
succes

Ik begon met niets en het meeste heb ik nog.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 okt 2010 17:08 #5 door Chris_TA
Beantwoord door Chris_TA in topic Waar zit het headlight relay/koplamp relais?
Mijn gedimd/groot licht doet het weer!
Nadat ik was begonnen met het aanleggen van nieuwe bedrading en zekering (ik heb al wat extra schakelaars op de kuip), kwam ik bij toeval achter de oorzaak van het probleem waardoor mijn koplamp het niet meer deed. De zekering was nog wel goed, maar 'wipte' een fractie van een milimeter op en neer, waardoor deze geen contact maakte. De contactjes bij de zekering wat strakker gebogen, en het euvel is opgelost. Ik heb de zekering in het proces van zoeken en doormeten wel 10 keer uit het kastje genomen en weer teruggezet, maar blijkbaar telkens zonder dat deze contact maakte (Murphy komt altijd kijken als je hem kan missen als kiespijn...)

Gelijk maar begonnen met het installeren van handvatverwarming, die ik nog heb liggen sinds vorige winter. De handvatten en schakelaar zitten er al op, alleen nog de bedrading en een relais, en ik zit er warmpjes bij van de winter.

Bedankt voor het meedenken.


Chris_TA
Transalp PD06 '94 - Valbeugels, running lights, vario tourruit, handvatverwarming, middenbok, topkoffer, bagster tanktas

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.058 seconden