Benzine lekkage carburateur

18 sept 2010 14:43 #1 door bassofie
Benzine lekkage carburateur werd gestart door bassofie
Hallo.
Ik heb een transalp 600, ( 1996) en heb wat problemen met benzine lekkage.
Ik woon inmiddels in Doha ( Qatar ) en door de verhuis heet hij wat lang stil gestaan registratie e.d
Nu na een klein jaar stil staan start hij wel, en lijkt ook netjes te lopen, alleen zodra in de benzine kraan laat openstaan komt er benzine uit een slangetje wat kom van tussen de carburateurs
Het komt van tussen de vlotter kamers ( boven aan de carburateurs) en loop naar de via de zijkan naar beneden. Er is ook nog een T stukje ingebouwd wat dan weer onder de buddy uitkomt..
Het lijkt mee een ontvluchtingen slangetje voor de vlotters..
Nu heb ik er zelf nog nooit eerder aan gesleuteld, en ben nu dan ook wat voorzichtig... onderdelen zijn niet echt handig hier te krijgen.
Inmiddels tank er af gehad, en ook het hele beluchting systeem er af... en daarmee toegang tot boven de carburateurs...Al ik nu start, loop de motor even ( op de rest benziene )  en zie je de vlinder kleppen goed bewegen en ook de schuiven ( volgens mij is dit een vacuüm carb.) lijken goed te bewegen...
Volgende stap zou zijn de deksels van boven de carb. los maken.. maar ik ben wat bang dat ik dit niet echt meer goed terug op zijn plaats krijg.. ( vacuum carb. )
Ik denk dat er ergens iets blijft hangen of vuil in zit.... Maar voor dat ik verder ga hoop ik dat iemand misschien wat info heeft... Ben liever even wat voorzichtig, dan dat ik onderdelen nodig heb die ik hier niet kan vinden.....

Iemand die me verder kan helpen ??

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 sept 2010 16:19 #2 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Benzine lekkage carburateur
Na een jaar stilstaan denk ik meteen aan vervuilde carburateurs. Benzine gaat vergommen als het stilstaat, je krijgt dan een rubber achtige aanslag die kanaaltjes en dergelijke kan verstoppen.

Als jij zegt dat de carburateurs via de ontluchting overlopen dan zou je haast denken dat de vlotter in de vlotterkamer blijft hangen. Dit kan komen door de lange stilstand. Maar zodra jij de motor uitschakeld zou de vacuum geregelde benzine kraan moeten afsluiten en zou het lekken na enige tijd moeten stoppen.

Ik zou dus even de carburateurs loshalen en de vlotterbak open schroeven en schoonmaken. Die zit onderop de carburateur. Meteen kijken of de vlotter goed beweegt en afsluit.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 sept 2010 16:41 #3 door bassofie
Beantwoord door bassofie in topic Benzine lekkage carburateur
Hoi Pim.

Als ik de motor laat lopen ( op restant benzine in de carb.)  gebeurt er aanvankelijk niets. Zet ik de benzine kraan van af de tank open gaat e.a lekken via die ontluchting...
Zet ik de motor uit, dan stop inderdaad ook het lekken...
Nu heb ik de motor nooit eerder uit elkaar ( hoeven ) gehaald dus het is nu even zoeken, en uitvogelen hoe een en ander in elkaar zit..
Ik heb inmiddels de tank er af gehad, en ook het lucht aanvoer systeem naar de carb toe ( direct onder de tank ) heb ik er inmiddels tussen uit  gehad. Er komt dan wat ruimte vrij en je zou de carb er dan wel verder tussen uit kunnen krijgen..( heb ik nog niet gedaan )  Heb je nog wat aanwijzingen voor verder verwijderen van de carb.  Is er nog iets speciaals met de seals tussen de cilinder en de Carb waar ik op moet letten..?

Je geeft aan de vlotterbak schoon te maken ( onderkant Carb ) maar de aansluiting van de ontluchting slangen zitten aan de boven kant ?? De kleppen/deksel  boven op de Carb. ( vacuüm mebraam ) niet los halen ??

Gr,
Bas

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 sept 2010 16:46 #4 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Benzine lekkage carburateur
Ik heb toevallig een setje los in de kast liggen, ik zal zo even kijken of ik wat foto's voor je kan maken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 sept 2010 17:50 #5 door bassofie
Beantwoord door bassofie in topic Benzine lekkage carburateur
Dat zou echt te gek zijn..
Weet niet of dat via deze forum site gaat, anders misschien sturen via Email ??

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 sept 2010 22:11 #6 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Benzine lekkage carburateur
Ik ga de foto's niet terugschalen aangezien het volgens mij wel handig is als alles lekker groot op je scherm staat. Kun je mooi kijken wat er precies zit en hoe ;)
Dan zul je wel even op de linkjes moeten drukken aangezien het laden van deze pagina anders eeuwen duurt.

Als jij de tank en het Duct-house verwijderd (dat stuk plastic tussen je luchtfilterhuis en carburateurs) zou jij ongeveer dit moeten zien:
Dit dus
Dat T stukje is van de ontluchting en daar zou bij jou benzine uit komen.
Als je dat deksel zou verwijderen kom je bij een membraan dat aan de gasschuif zit. Aan de gasschuif zit weer de gasnaald. Op het moment dat jij je gashendel tegen de stop draait gaat de vlinderklep helemaal open, ontstaat er een onderdruk boven dit membraan en word de gasschuif omhoog gezogen. De gasnaald komt omhoog en dus word er ruimte gegeven voor brandstof om zich te mengen in de luchtstroom.
Vaccuum carburateurs dus.

MAAR dat heeft verder niets te maken met die ontluchting  :))
Die loopt met een kanaaltje helemaal naar de andere kant van de carburateur, namelijk de vlotterbak.
Die ziet er zo uit:
Zo dus

Draai je die schroefjes los dan zie je dit:
Dit dus

In het midden een hoofdsproeier, stationair etc en vooral belangrijk dat witte ding: de Vlotter. Die zorgt er dus voor dat de benzine toevoer geregeld word en is bij jou het probleem denk ik. Je ziet het punt waar hij om scharniert. Daar zit een asje die je er zo uit kunt trekken. Net daar onder zit een clipje achter een ijzeren draadje gehaakt. Daarachter weer zit de vlotternaald die in de zitting gedrukt word om de benzine toevoer te sluiten.
Blijft de vlotter nou hangen of is hij lek dan sluit deze toevoer niet meer waardoor de vlotterbak blijft vullen met benzine.

Verwijder je de vlotter dan krijg je onderstaande te zien.
Klik

Bovenin de vlotternaald met zitting en rechts zie je een gaatje zitten. Dit is een kanaaltje dat helemaal omhoog loopt naar dat T stukje waar bij jou dus benzine uit komt (dat hoort dus niet  :D ).

Mijn vermoeden is dus dat jouw vlotter om een of andere reden niet meebeweegt met het brandstofniveau in de vlotterbak, of dat de naald open blijft staan.
Dit kan dus vuil zijn of iets anders.

Maar nu weet je in ieder geval hoe het eruit ziet ;)

Als je nou de carburateurs van de motor wilt halen moet je eerst even schoonmaken rond de inlaatrubbers zodat er geen vuil in kan vallen bij het loshalen. Daarna het beugeltjes van de gaskabels losmaken (twee boutjes steeksleutel 7) en de kabels losmaken. Daarna de choke plunjers losdraaien en eruit trekken.
Benzine slang uiteraard ook los en de ontluchting van het T stukje af trekken.
Nu kun je de klemmen om de inlaatrubbers losdraaien en de carburateurs eruit trekken. Gaat even een beetje rottig maar met wat heen en weer wrikken kom je er wel. Dan de carburateurs een kwartslag draaien en tussen het frame uit trekken (Ook dit is ff kloten maar met een goede kop koffie en friemelen kom je er wel  ;D ).

Ik heb het wel eens gecontroleerd door een los reservoir te maken met benzine en dat hoger te houden dan de carburateurs, dan kun je testen los van de motor.

Hopelijk heb je er wat an.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 sept 2010 15:27 #7 door bassofie
Beantwoord door bassofie in topic Benzine lekkage carburateur
Hoi Pim.

Veel duidelijker kan volgens mij niet !! 8) Ik ga er mee aan de slag...
Alvast reuze bedankt voor de hulp zo ver..
Gr van uit de zand bak in Qatar. :))
Bas

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.122 seconden