Stroomstoring?!

03 nov 2010 00:52 #1 door Noesel27
Stroomstoring?! werd gestart door Noesel27
Dag mensen,

Ik ben in het bezit van een transalp 600 uit 2000 waar ik de afgelopen weken
probleemloos mee heb gereden alleen waren er ineens wat problemen met de
accu/lampen/spanningsregelaar?!

Toen ik er elke dag mee reed was er niks aan de hand en startte mn motor
altijd perfect. Alleen toen ik er wat minder vaak mee ging rijden leek het net of
telkens de accu leeg trok.

2 dagen na de grote beurt, waarbij het lampje van de achterrem/achterlicht was
vervangen, ging deze weer kapot. Nieuw lampje in gedraaid, was toen weer in
orde. Gister begaf eerst mijn dimlicht aan de voorkant het en vandaag ook mijn
grootlicht.

Wanneer de motor langer dan 3/4uur stil staat lijkt de accu weer leeg te zijn en
start hij dus niet. Wanneer ik heb hem heb aangeduwd en een tijdje mee heb
gereden start hij wel weer normaal, dus accu lijkt wel gewoon op te laden maar
loopt wanneer hij stil staat weer snel leeg.

Met de druppellader heb ik hem geprobeerd op te laden maar ook dit werkte niet.
Hij geeft in het begin aan dat de accu goed leeg is. Na een dag laden brand het
groene lampje gewoon en zou de accu vol moeten zijn. Wanneer ik dan het contact
aanzet branden alle lampen gewoon maar de startmotor krijgt niet eens genoeg
stroom om rond te draaien.

Dus kort samengevat:
-achterlamp+voorlampen gaan kapot door waarschijnlijk een te hoge spanning?
-accu is snel leeg bij te lang stil staan (het lijkt net of iets aan blijft staan wat de accu leeg trekt)
-accu laad niet op via druppellader terwijl hij wel een groen lampje geeft
-accu laad wel op na een tijdje gereden te hebben waarna hij daarna ook probleemloos start

Weet iemand misschien wat er hier aan de hand is? Kapotte accu? Maar hoe kan het dan dat alle lampen springen?

Ik hoor graag van jullie want hier wordt ik een beetje somber van!

Groet,
Sven

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 nov 2010 02:26 #2 door michelbijl
Beantwoord door michelbijl in topic Stroomstoring?!
Laat je accu eens doormeten, wellicht dat hij stuk is....

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 nov 2010 07:13 #3 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Stroomstoring?!
Klinkt inderdaad als een kapotte accu.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 nov 2010 08:17 #4 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Stroomstoring?!
beste noesel,

als je de posting van jezelf  nog eens leest kun je zelf vaak de oplossing al zien aankomen . en dan is het best grappig dat  de andere leden je eigen veronderstelling alleen maar  bevestigen.

valt me  op...

je hebt gevolg en oorzaak maar in dit geval heb je eigenlijk iets van oorzaak  met 2 x gevolg

lampjes branden normaal niet zo snel door maar wel als de boord spanning  te hoog wordt dus je mag aannemen dat je regelaar problemen geeft
Daarkomt bij dat ook alle andere elektrische delen niet goed tegen overspanning kunnen
denk aan toeren teller en temp meter en onder meer de accu

door de hogere spanning komt je accu in de problemen wat  het electroliet verandert van samenstelling
(water verdampt en zuur wordt steeds sterker)ook bekent onder droog koken
waardoor de platen aanwezig in de accu gaan beschadigen en uiteindelijk deze stuk gaat  (houdt geen spanning meer vast)

jouw taak om dus eerst de accu te controleren en te vervangen zo nodig en de motorfiets te starten om vervolgens de regelaar te controleren

zodra deze boven de 15 volt komt kun je deze als defect beschouwen al denk ik zelf dat deze al snel richting 18 volt kan gaan

we zijn benieuwd... ::)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 nov 2010 00:43 #5 door iron gonzo
Beantwoord door iron gonzo in topic Stroomstoring?!
volledig eens met Ad zijn standpunt.
uw batterij is stuk en eens een nieuwe geplaatst uitmeten of er niets meer stuk is gegaan.

uw batterij speelt een soort van buffer tussen de laadstroom en al het elektrische gedoe op uw moto.
als die stuk is en je blijft er mee rijden kan het zijn dat uw lampen springen (zwakste schakel) en dat er tevens nog meer stuk gaat zoals de spanningsregelaar enz...

mooiste voorbeeld zijn oude tweetakt brommers.
als het toerental verhoogt zie je ook de lamp feller beginnen branden.

When i was born the devil looked up and said: shit he's here.
www.bikers4bikers.eu

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 nov 2010 08:28 #6 door Neet
Beantwoord door Neet in topic Stroomstoring?!
Eenvoudig gezegd, zeker weten dat je regelaar en je accu defect zijn.

Je lampjes raken niet defect door te weinig spanning maar door teveel spanning, dus je regelaar defect.
Je accu is diverse malen leeg getrokken en overladen (door je defecte regelaar), dus je accu defect.
Een defecte accu kan ook weer je nieuwe regelaar slopen. Jouw defecte regelaar zal weer je nieuwe accu slopen.
Ga dus absoluut niet rijden met alleen een nieuwe accu. Hij vind dat echt niet leuk.....poeff

In dit geval kan je ze het best allebei tegelijk vervangen.

Ach, eigenlijk schrijf ik dit teveel, Ad schreef het al en hij kan dat spul nog voor een mooie prijs regelen ook.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 nov 2010 22:18 #7 door Noesel27
Beantwoord door Noesel27 in topic Stroomstoring?!
Bedankt voor de reacties!

Heeft er iemand een goede site waar ik een accu en een spanningsregelaar voor mijn transalp kan bestellen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 nov 2010 02:23 #8 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Stroomstoring?!

beste noesel,

je gaat eerst zorgen dat de motorfiets loopt om dan de spanning te meten en waarschijnlijk is je accu  wel stuk maar je moet eerst zorgen dat je laadspanning weer voldoet

dus

leen een goede accu en ga meten met een voltmeter hoeveel spanning je meet tussen de + en de - van die accu
ze moeten ca tussen de 13-14.5 volt blijven

als je in de buurt woont van sprundel wil ik je graag helpen(is  wel het beste) maar opsturen kan ook
we moeten natuurlijk wel zeker zijn van de diagnose

kopen kun je altijd nog ??

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 nov 2010 20:58 #9 door Noesel27
Beantwoord door Noesel27 in topic Stroomstoring?!
Heb er een nieuwe spanningsregelaar en accu in laten zetten. Nu bleek ook de Dynamo nog een optater te hebben gehad. Die was niet super meer maar deed het nog wel, maar voor hoelang?! Dat is de grote vraag maar dat merken we vanzelf wel;)


Bedankt voor de reacties in ieder geval!

Joe

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 nov 2010 20:15 #10 door Neet
Beantwoord door Neet in topic Stroomstoring?!
Hoe bedoel je "die was niet super meer"?  Lijkt me stug.
Als je een voltmeter op je accu zet en je start hem, wat is dan je laadspanning met en zonder licht aan?
Is ff belangrijk om te weten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 nov 2010 20:50 - 15 nov 2010 23:09 #11 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Stroomstoring?!
hallo noesel.

ben erg benieuwd hoe ze  dat vast gesteld hebben (amp tang ?) maar vooruit

uiteraard ben je vrij deze op voorhand te gaan vervangen echter het is niet mijn ervaring dat deze vaak stuk gaan,
echter als ze stuk gaan is die diagnose snel genoeg vast gesteld want dan  zijn er spoelen stuk en laadt je accu onvoldoende bij
ook zal je boordspanning onvoldoende blijven omdat de brug schakeling die uit dioden bestaat (die maakt van wisselspanning gelijk stroom) niet goed meer werkt.
en je dus een foute rimpel krijgt

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 nov 2010 21:29 #12 door mauppie
Beantwoord door mauppie in topic Stroomstoring?!
Ad ik kan je verhaal even niet volgen ??? van wisselspanning naar gelijkstroom door een sterschakeling? :-X


Africa twin '96 zwart-oranje
Kawa Z800 '15 wit
Volvo V70 classic '00
Batavus 24/7
Tefal ultragliss 4570

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 nov 2010 23:11 #13 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Stroomstoring?!

Ad ik kan je verhaal even niet volgen ??? van wisselspanning naar gelijkstroom door een sterschakeling? :-X


ik ga te snel maupie... sorry  moest brugschakeling zijn (dacht ik)
gewoon verbeteren maurits.. tenslotte heb ik niet alle kennis in pacht en op dit onderwerp ben jij meer thuis :))

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 dec 2010 22:53 #14 door Modena
Beantwoord door Modena in topic Stroomstoring?!

ik ga te snel maupie... sorry  moest brugschakeling zijn (dacht ik)
gewoon verbeteren maurits.. tenslotte heb ik niet alle kennis in pacht en op dit onderwerp ben jij meer thuis :))



Nog even een stukje theorie over een gelijkricht brug:
Een diode is een elektrisch component die maar in één richting stroom doorlaat.
Gemakshalve: van + naar -.
Een (diode)brugcel bezit 4 diodes. Zie afbeelding.


Op de tegenovergestelde polen wordt de A C Nul en fase opaangesloten en de DC +/- op de overige aansluitingen.
Omdat de positieve spanning steeds wisseld van aansluiting bij een A C spanning.
Als er op de linker aansluiting een positieve A C spanning staat zal deze doorvloeien naar de + DC, via de diode linksboven.
En de nul (automatisch de andere pool) zal dan naar de -DC worden doorverbonden, via de diode rechtsonder.

Bij het wisselen van de spanning  van de linker naar de rechter aansluiting, dit is dan de positieve A C spanning,
zal er via de diode rechtsboven een weg naar de +DC worden gezocht.
Automatisch zal de min dan lopen via de diode linksonder.

Hierdoor krijg je een gerimpelde DC spanning. Zie plaatje. (blauwe lijn)


Ik hoop dat het hierdoor iets duidelijker is geworden.

Groeten Jan

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 dec 2010 01:44 #15 door Pakfiets
Beantwoord door Pakfiets in topic Stroomstoring?!
Mooi plaatje, alleen loopt het lijntje van de + naar de - door (die hoort er dus niet) ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 dec 2010 20:41 #16 door Modena
Beantwoord door Modena in topic Stroomstoring?!

Mooi plaatje, alleen loopt het lijntje van de + naar de - door (die hoort er dus niet) ;D


Klopt helemaal.
Heb ik gisteren niet gezien.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 dec 2010 12:24 #17 door bully043
Beantwoord door bully043 in topic Stroomstoring?!
Pffff ben ik blij dat ik dat ik hier niet voor geleerd heb :)) snap er geen bal van ;D
Maar ga door.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 dec 2010 04:02 #18 door 4Plugs
Beantwoord door 4Plugs in topic Stroomstoring?!
En die rode lijntjes stellen de grafiek voor als er een Elco (condensator) over de DC + en - geschakeld wordt. Om de rimpel enigszins vlak te trekken.

Transalp PD06 '94 - Hyperpro vering, LED achter/rem/knipperlicht/tellerverlichting, 2e set wielen met noppenbanden
Honda NX250 om mee te spelen in het zand ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.118 seconden