Hallo,
Ik ben al een tijdje bezig een kameraad te helpen met een project. Het gaat om een dominator (nx650) die we aan het ombouwen zijn naar rally fiets. Het is geen clubmotor, maar de vraag heeft betrekking tot de prolink en die werking is gelijk aan die op de transalp 600 en de twin.
Standaard zit er een achterveer in die 345mm lang is (hart tot hart) met een veerweg van 195mm. Nu zouden we de veerweg achteraan wat willen 'opkrikken', maar dan wordt de hele veerunit noodgedwongen ook langer.
Wanneer we de veer verwijderd hebben, dan kan je de brug laten zakken tot wanneer de prolink armen elkaar raken. Op dat moment is er 355 afstand tussen de veerophangpunten (dat van het mainframe en dat van de prolink). Het probleem is dus dat op dat moment nummer 3 (veerophangpunt), nummer 2 net raakt. Stel nu dat we nummer 2 wat afslijpen (toch dik genoeg) zodat nummer 3 er langs kan, zal de prolink dan nog werken of zit hij dan voorbij een bepaald scharnierpunt?
Verder vroeg ik me ook af wat er nou precies gebeurd als je nummer 1 zou verlengen of verkorten?
Alvast bedankt voor alle hulp,
Thomas