geratel.

14 feb 2011 23:13 #1 door uytje
geratel. werd gestart door uytje
Hoi
Bij mijn Alp 650 hoor ik geratel bij het blok.[of er tandwielen ineen drooglopen.]
Dit hoor [voel] ik alleen als de koppeling geheel losgelaten heb.
trek ik de kopeling aan is het weg.
Nu rij ik pas 6 maanden twin en deze geluiden/trillingen heb ik bij een 4 cilinder nooit gevoeld.(alleen bij lage toeren bij een cardan..]
Is dit echt iets voor een twin of zal ik maar naar de dealer gaan ?

Leo

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 feb 2011 23:23 #2 door Timy
Beantwoord door Timy in topic geratel.
Heb dit bij mijn Africa Twin ook. Daarbij is het een bekend kwaaltje maar bij de 650 had ik m nog niet gehoord.
Het zijn de koppelingsveren (correct me if i'm wrong) bij de Africa Twin. Of iig heeft het daarmee te maken.
Op basis van je 'verhaal' klinkt dit hetzelfde.

Niet schadelijk maar wel een rotgeluid.... Mijn AT klinkt soms als een diesel  :P

Liberté - Egalité - Fraternité

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 feb 2011 00:05 #3 door roadwarrior
Beantwoord door roadwarrior in topic geratel.
Heb ik ook bij mijn twin gehad, hier was het het lager dat vast in het koppelingshuis zit.
Heb een tweedehands koppelingshuis geplaatst en het was over. Kosten +/-  €200 !!

Roger.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 feb 2011 09:18 #4 door uytje
Beantwoord door uytje in topic geratel.
Vanmorgen weer even opgelet..
Bij een hoog toerental is het minder/weg.
Moet deze fiets in een hoger toerental bereden worden?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 feb 2011 09:42 #5 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic geratel.

De meeste kennen een dergelijk geluid alszijnde het onbelast draaien van het koppelingshuis waar een beetje ruimte in is ontstaan

het waarom is vast te stellen bij demontage echter  herstelling is niet noodzakelijk gezien  de motorfiets er oud mee kan worden

dat je het geluid minder hoort als de motor meer toeren maakt is normaal echter  dit betekent niet dat je dit noodzakelijk hoeft te gaan doen,

wil je een betere diagnose zul je toch langs de garage moeten rijden (of een ieder andere transalp kenner)
er is dan een beter beeld  dan door de manier van diagnose stellen via een forum

Een forum is leuk maar  het kan 2 kanten op... het kan geen kwaad of het is totaal mis

iedereen heeft wel iets te vertellen :angel:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 feb 2011 19:06 #6 door 4Plugs
Beantwoord door 4Plugs in topic geratel.
Kwam dit niet doordat de Transmissiedemperveren over de jaren korter worden en daardoor in hun huisje heen en weer kunnen schuiven / ratelen?

Transalp PD06 '94 - Hyperpro vering, LED achter/rem/knipperlicht/tellerverlichting, 2e set wielen met noppenbanden
Honda NX250 om mee te spelen in het zand ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 feb 2011 19:37 #7 door kees
Beantwoord door kees in topic geratel.

Kwam dit niet doordat de Transmissiedemperveren over de jaren korter worden en daardoor in hun huisje heen en weer kunnen schuiven / ratelen?


Dat dacht ik ook. Bij een twin is dat doorgaans zo en ongevaarlijk. Maar zoals Ad zegt: laat er een kenner naar luisteren, want de ene ratel is de andere niet..

Succes, Bromz

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 feb 2011 23:23 #8 door 4Plugs
Beantwoord door 4Plugs in topic geratel.
Waar ik dus wel benieuwd naar ben:

Die veren (in de transmissiedemper) zijn denk ik machinaal erin geperst omdat de opening vrij klein is. Ad, verbeter me als ik het mis heb...?

Zijn die veren ook machinaal te vervangen? Of zit je steevast aan een nieuw koppelhuis vast?

Ik vraag dit omdat ik een vermoeden heb dat mijn veren inmiddels zo kort zijn geworden dat ze aanslaan bij gasgeven en dat dit het pulserend doorslippen van de koppeling veroorzaakt (Ad weet ervan, ik heb er erg last van, ondanks nieuwe platen, stevigere koppelveren EN ringen onder de veren!!) en dit gebeurt vooral bij stevig gasgeven vanaf 2500-3000 toeren. rond de 4000 toeren verdwijnt het weer.

Kan iemand dit beamen?

Transalp PD06 '94 - Hyperpro vering, LED achter/rem/knipperlicht/tellerverlichting, 2e set wielen met noppenbanden
Honda NX250 om mee te spelen in het zand ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 feb 2011 23:42 #9 door kees
Beantwoord door kees in topic geratel.
Die veren zijn enkel transmissiedempers.

Als je platen slippen heb je:

versleten frictieplaten
versleten/kromme stalen platen
versleten koppelingsdeksel
versleten koppelingskorf
slappe veren
verkeerde olie

(of een combinatie van factoren)

Wellicht speelt een ingeslagen huis en korf ook wel een rol hoor. In ieder geval grijpt de koppeling te zeer abrupt aan als het huis en de korf ingeslagen zijn. Misschien blijven ze uiteindelijk in die groeven hangen terwijl de korf en het deksel op een gegeven moment te veel versleten zijn..?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 feb 2011 16:44 #10 door uytje
Beantwoord door uytje in topic geratel.
Oke.
hier even een update..[met een beetje schaamrood]
2 weken geleden de gehelemotor schoon gemaakt.
ook van de ketting de pekel met een warm sopje een goede schrobbeurt gegeven..


Hierna de ketting vergeten in te spuiten............... >:(
gisteravond schoot het me te binnen en heb gelijk de spuitbus ter hand genomen..

voor een heeeeel groot gedeelte is het gerammel nu verledentijd.[vandaag ondekt.]

een ieder wel bedank voor alle info.
En hoop hiermee een ieder ook weer van nieuwe info te hebben voorzien. ::)

Leo

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 feb 2011 20:56 #11 door Huib
Beantwoord door Huib in topic geratel.
Hahaha...... ik heb vandaag weer voor het eerst gereden dit jaar ook om te schamen. mmaar ik hoorde ook een geratel en geklapper. Motor een paar keer aan de kant gezet beetje zorgen gemaakt, bleek uiteindelijk een stukje los plakband van mijn elektra te zijn. Ligt nu in de vuilnisbak en motor rijdt een stuk beter..... ook een beetje schaamrood.

Hydrographic Surveyor....... Ik leid de weg op de bodem van de oceanen.... waar ook ter wereld.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 feb 2011 23:22 - 17 feb 2011 23:53 #12 door 4Plugs
Beantwoord door 4Plugs in topic geratel.

Die veren zijn enkel transmissiedempers.

Als je platen slippen heb je:

versleten frictieplaten
versleten/kromme stalen platen
versleten koppelingsdeksel
versleten koppelingskorf
slappe veren
verkeerde olie

(of een combinatie van factoren)

Wellicht speelt een ingeslagen huis en korf ook wel een rol hoor. In ieder geval grijpt de koppeling te zeer abrupt aan als het huis en de korf ingeslagen zijn. Misschien blijven ze uiteindelijk in die groeven hangen terwijl de korf en het deksel op een gegeven moment te veel versleten zijn..?


Niks van dat alles. En zoals ik al zei, nieuwe platen, nieuwe en sterkere veren, ringen onder de veren....en nog doorslippen bij flink gas bij 3000 toeren. Niet continu, maar pulserend bij elke ontbrandingsslag van een cylinder. Intussen alles wederom geinspecteerd, frictie + staal platen OK, tikje verkleurd maar nog kaarsrecht. Korf is niet ingeslagen (maar heb ook nooit last (gehad) van abrupt oppakken, eerder andersom!). Eventueel slijtage van koppeldeksel wordt door die extra ringen onder de koppelveren ruimschoots opgevangen, maar zover ik kan zien is hij gewoon nog prima.

Ik had het trouwens over de slag van de (transmissiedemper)veren die feitelijk korter wordt. Het gedeelte waar de transmissiedemperveren in zitten kan draaien t.o.v. de koppelkorf. Als de veren in onbelaste toestand te kort worden door plastische vervorming, dan kan de klap van een verbrandingsslag bij laag toeren de veer doen aanslaan (oftewel de windingen van de veren komen tegen elkaar aan, bovendien geeft de speling die ontstaan is de krukas gelegenheid om een aanloop te nemen(extra snelheid te winnen) waardoor de veren nog een extra klap krijgen), en de resterende energie van die verbrandingsslag wordt dan direct, in 1 stoot overgebracht op de koppelplaten waardoor ze dan toch een klein stukje doorslippen. Dit bedoelde ik dus met pulserend slippen.

Is deze beredenering een logische? ik denk van wel, wat vind jij ervan?

Daarom mijn vraag of transmissiedemper veren te vervangen zijn. Want de koppelkorf zelf is nog in perfecte staat.

Overigens al verschillende oliesoorten geprobeerd...hielp ook niet echt.

En niet onbelangrijk is om te vermelden dat ik wel zeker weet dat mijn veren korter zijn geworden, want de koppelkorf heb ik inmiddels vaak genoeg in mijn handen gehad.


Transalp PD06 '94 - Hyperpro vering, LED achter/rem/knipperlicht/tellerverlichting, 2e set wielen met noppenbanden
Honda NX250 om mee te spelen in het zand ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.117 seconden