Transalp veel km gereden

05 mrt 2011 07:52 #1 door Nieuweling
Transalp veel km gereden werd gestart door Nieuweling
Hallo allemaal,

Ik ben voornemens om te heropstappen op een transalp en heb een hele mooie( optisch ) transalp gezien hij is van 1992 en heeft een aluminium kleurig blok wel heeft deze motor 110.000 km gereden.
Vlgns de bestuurder heeft hij wel steeds zijn onderhoud gehad en verbruikt hij ook olie halve liter op 1000 km.
De vraag is dan nu wat kan een motorblokje van een transalp hebben is 110.000 km veel voor een transalp.
Maakt het wat uit of ik een transalp koop met een zwart of aluminium koop , mat andere woorden wat zijn de ervaringen rondom deze 2 motorblokken b.v verschil olie verbruiken, etc?
Leuk zou zijn om een indicatiewaarde van de waarde hier neer te zetten.
Vlgns de verkoper is de technische staat super.
Ik hoor graag van jullie

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 mrt 2011 09:11 #2 door Hotel 317
Beantwoord door Hotel 317 in topic Transalp veel km gereden
m.b.t. het blok: alles valt of staat met voldoende (verse) olie  ;D. en je weet pas of dat het geval is geweest wanneer je hem opnieuw verkoopt of bij de monteur aflevert. Als de rest va de motor er superb uitziet (geen versleten handvatten, uitlaat die er niet onder vandaan tyft, geen gigantisch stofnest onder het zadel) zeg ik: doen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 mrt 2011 11:18 #3 door Sandra
Beantwoord door Sandra in topic Transalp veel km gereden
nou ik liet zo'n.. bijna.. olieboot lekker staan!
Transalpen zat te koop...

http://img684.imageshack.us[img] img684.imageshack.us

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 mrt 2011 11:36 #4 door Peter M
Beantwoord door Peter M in topic Transalp veel km gereden
De eerste vraag die ik mezelf zou stellen is: hoeveel wil ik uitgeven voor een motor. En dan kijken wat er voor die prijs op de markt aangeboden wordt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 mrt 2011 14:42 #5 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Transalp veel km gereden

Hallo allemaal,

Ik ben voornemens om te heropstappen op een transalp en heb een hele mooie( optisch ) transalp gezien hij is van 1992 en heeft een aluminium kleurig blok wel heeft deze motor 110.000 km gereden.
Vlgns de bestuurder heeft hij wel steeds zijn onderhoud gehad en verbruikt hij ook olie halve liter op 1000 km.
De vraag is dan nu wat kan een motorblokje van een transalp hebben is 110.000 km veel voor een transalp.
Maakt het wat uit of ik een transalp koop met een zwart of aluminium koop , mat andere woorden wat zijn de ervaringen rondom deze 2 motorblokken b.v verschil olie verbruiken, etc?
Leuk zou zijn om een indicatiewaarde van de waarde hier neer te zetten.
Vlgns de verkoper is de technische staat super.
Ik hoor graag van jullie


afh van wat de prijs is,

leeftijd bepaalt meer de prijs dan de km stand maarrrrr in de praktijk valt ieder over  een km stand die hoger is dan 50 .000 km


gelukkig is er voldoende aanbod,


Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 mrt 2011 16:17 #6 door Timy
Beantwoord door Timy in topic Transalp veel km gereden
Als het een koopje is...tja waarom niet. Een halve liter op 1000km is wel behoorlijk hoor... Dan kan de motor nog in perfecte staat zijn maar het onderhoud wat je tzt krijgt is flink aan de prijs.
Het moet echt een koopje zijn wil dit een goede deal zijn. Er staan er nog meer dan genoeg te koop anders!

Liberté - Egalité - Fraternité

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 mrt 2011 18:37 #7 door kees
Beantwoord door kees in topic Transalp veel km gereden

..Een halve liter op 1000km is wel behoorlijk hoor..


Jaaa die is beetje afgetrapt wel hoor. Als het al zoveel is, gaat dat hand over hand sneller. 110.000 moet een Alp kunnen hebben zonder noemenswaardig olieverbruik, als hij is onderhouden zoals de verkoper beweert. Als het een mooie fiets is kun je er wat later een ander blok in sleutelen, maar daar moet de prijs dan wel naar zijn inderdaad..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 mrt 2011 18:56 #8 door Sandra
Beantwoord door Sandra in topic Transalp veel km gereden
Ha nieuweling, ik heb even op MOBILE.DE gekeken bij Honda, Reiseenduro, transalp XL600V en er staat zelfs een hollander bij die voor €1350.- een transalp wegdoet met 56.500km
Da klinkt goe, ...toch...de rest op die pagina is ook allemaal onder de €2000.- euries en een duitser importeren is zoo makkelijk, zelf ook gedaan want de oosterburen hebben de boel vaak toppie in orde en zijn goedkoper.
Ik moest anderhalf jaar geleden plus/minus €100.- rest bpm betalen op een '99 transalp en €100.- voor de keuring op zich.
Voor de bijkomende kosten hoef je het niet te laten.
gr. Sandra

http://img684.imageshack.us[img] img684.imageshack.us

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 mrt 2011 21:31 #9 door kees
Beantwoord door kees in topic Transalp veel km gereden
Sandra heeft helemaal gelijk: 110.000 kunnen ze makkelijk hebben, maar dan is je blok wel al op middelbare leeftijd. Er zijn jongere motoren met minder km's te vinden. Jouw verkoper spreekt zichzelf tegen als die zegt dat hij technisch perfect is en in dezelfde adem meldt dat hij flink olie verbruikt.. (wat wel weer eerlijk is, trouwens).

Nee, laten staan. Of expliciet kopen als 'opknapper' voor een 'paar honderd' euro.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 mrt 2011 09:42 #10 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Transalp veel km gereden
ik wil even een kant tekening maken,

nu ga ik niet roepen dat een olie verbruik van ca 500 ml per 1000 km weinig is maar nu ook niet zeer extreem hoog.

de grens ligt voor de meeste nog steeds op 1 liter/1000km voor benzinemotoren en 1 liter /750 km voor dieselmotoren

vaak hangt dit samen met  de manier waarmee gereden wordt en interne vervuiling
geen enkele V twin is een zuinigheids wonder kwa olie verbruik, zeker als er met regelmaat hogere toeren wordt gereden

maar er zullen zonder meer betere exemplaren te vinden zijn maar het blijft koffie dik kijken want op het moment van de koop kan niemand met zekerheid zeggen wat  het olieverbruik is of zal gaan worden
Dit afgezet tegen de kosten van mogelijke revisie en de kosten van een liter olie kan de keus  toch nog eenvoudig zijn
vaak zie je dat de compressie gewoon in orde is en er eigenlijk geen direkte oorzaak aan te wijzen is.

maar stel dat iemand 10.000 km op de motor rijdt spreken we nog steeds maar over 5 ltr olie voor een gans jaar  en dan vallen de kosten  nog steeds goed te over zien.
daarkomt bij dat het produkt redelijk verkrijgbaar is

hou dit ook in gedachte. ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 mrt 2011 10:12 #11 door kees
Beantwoord door kees in topic Transalp veel km gereden
'Olie op het vuur..' dan maar,

Nee, niet mee eens. Bij 120.000 km gebruikte mijn twin niet noemenswaardig. Minder dan 200cc per 6000km (onderhoudsinterval).

Dergelijk olieverbruik komt doorgaans bij je schraapveren (en in mindere mate de klepseals) vandaan. Schraapveren kosten geen drol, maar ze erin zetten kost je zomaar 1000 euro of meer. En Ad, jij weet ook wel waarom.

Dus nee, niet mee eens. Als deze man op vakantie door Europa wil met zijn Alp moet hij continu die olie in de gaten houden en vullen. Ik moet het ook doen en het is flauw en irritant. Omdat een motorblok 'in perfetcte staat' niet noemenswaardig verbruikt!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 mrt 2011 10:30 #12 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Transalp veel km gereden
ik hou van je maar ik kan je mening niet delen, :))
een verbuik van 1 liter op 30.000 km???

tja.... wat moet ik daar nog op zeggen

nooit meer weg doen en bewaren voor een museum 8)

terugkomend op het topic,

als je dagelijks ca 500-700 km wilt rijden moet je binnen door goed je best doen,

het verschil tussen min of max is ca 300 ml wat dus zou neerkomen op een dagelijkse controle en een beetje aanvullen,
indien nodig.
vaak wordt er  ook nog verkeerd gemeten .

de meeste motorblokjes draaien stuk omdat er onvoldoende olie inzit




Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 mrt 2011 11:35 #13 door kees
Beantwoord door kees in topic Transalp veel km gereden

..ik hou van je maar ik kan je mening niet delen, :))
een verbuik van 1 liter op 30.000 km???..


Nee nu nie meer, is nu 1L op 800km  :D (tsja 2 ton hè..)

tja.... ..wat moet ik daar nog op zeggen

nooit meer weg doen en bewaren voor een museum 8)..


Die heeft een museum wel verdiend ja.. (ik trouwens ook! :D)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 mrt 2011 11:50 #14 door Hotel 317
Beantwoord door Hotel 317 in topic Transalp veel km gereden
Je kunt het verbruik terugdringen door over te stappen naar de top-end in olie-ën. Een kennis van mij heeft door bijv. Motorex olie het verbruik van zijn yamaha met een paar oliewissels van 1000cc naar 250cc olie zien gaan omdat de vastgekoekte olieschraapveren weer schoongemaakt werden. op de 1000 kilometer! Motul en Bel-ray zitten ook een beetje in dat rijtje.

Valvoline en Castrol moet je een beetje mijden. Ze zijn de goedkoopste aanbieders voor een vat motorolie, en daardoor populair bij motorzaken omdat daardoor het bedrag onder de streep beter kan concurreren.

Dus als je tot aankoop overgaat: Carterreineging er in en een top olie. :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.229 seconden