een vraagje

08 mrt 2011 18:52 #1 door starter
een vraagje werd gestart door starter
ik heb een vraagje over een transalp 600 bj 1999

ik kan als eerste motor een transalp kopen (dus ben een leek wat dat betreft)
de motor heeft een verlaagd zadel prima voor mijn lengte (178 cm)
maar heeft ook verlaagde voorpoten ,beinvloed dat het rijgedrag ?
alle tips zijn welkom

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 mrt 2011 19:31 #2 door HPoskam
Beantwoord door HPoskam in topic een vraagje
Volgends mij mag je de voorvorkpoten max. 3 cm laten doorsteken (verlagen dus) zonder dat het merkbaar wordt.  ::)

Na 18 jaar Honda (3x Transalp - 1x Varadero) nu over gegaan naar BMW F800GS.

Ik wens de TCN heel veel goede jaren toe.

En vast wel eens tot ziens

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 mrt 2011 19:42 #3 door starter
Beantwoord door starter in topic een vraagje
de man van deze motor vertelde dat de motor iets moeilijker de bochten in stuurd
maar ik dat niet helemaal volgen
dus ik weet ook niet of dit dan klopt

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 mrt 2011 20:25 #4 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic een vraagje
als de voorpoten door de kroonplaat steken is de naloop minder waardoor het sturen juist gemakkelijker zou moeten zijn.
wel is de motorfiets nerveus daardoor

mijn advies zou zijn om de poten weer nogmaal in de kroonplaat te zetten
daardoor verklein je ook de kans dat bij een noodstop de vering zover induikt dat het spatbord klem komt te zitten tussen wiel en kroonstuk
dit vernield onmiddelijk het spatbord

mischien dat de vering onderhoud nodig heeft (verse olie in de voorvork)
als de motorfiets echter niet licht stuurt zal het balhoofdlager gecontroleerd moeten worden

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 mrt 2011 20:37 #5 door kees
Beantwoord door kees in topic een vraagje

..dat de motor iets moeilijker de bochten in stuurd..


Er staat niet dat hij moeilijk stuurt. Op zich klopt het wel. Als je het zwaartepunt omlaag brengt moet je hem meer de bocht in dwingen. Wegracers moet je echt opzij knallen anders gaan ze gewoon rechtdoor..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 mrt 2011 21:16 #6 door starter
Beantwoord door starter in topic een vraagje
oke maar ik heb geen ervaring voor wat betreft de bocht indwingen
heb alleen ervaring met mijn lesmotor honda cb 500
dus dan zou ik er eerst maar eens een proef rondje op moeten rijden om te vergelijken

als ik dit wil laten herstellen wat betreft de voorpoten, brengt dit dat hoge kosten met zich mee ?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 mrt 2011 22:44 #7 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic een vraagje
Alléén die voorpoten weer op de originele hoogte brengen kost niets  :D  Hooguit wat arbeidsloon als je het bij een motorzaak laat uitvoeren, maar dit is nou typisch zo'n klusje wat je makkelijk zélf kunt doen  8)

Mocht je geen idee hebben hoe, drop de vraag hier en er is vast wel iemand die een 'how-to' voor je uit wil typen  ;)

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / R80G/S ‘85 / G310GS ‘17

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 mrt 2011 23:23 #8 door kees
Beantwoord door kees in topic een vraagje
Goeie kans dat je er niets van merkt, omdat je niet weet hoe een Alp stuurt.

Maar van je poten laten zakken zou je niet duidelijk merkbaar iets moeten voelen hoor. Als blijkt dat hij bij een proefrit moeilijk te sturen is, staat wellicht het balhoofdlager te strak of is het, zoals Ad zegt, versleten. Of er is obstructie in het stuur ergens?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 mrt 2011 18:18 #9 door starter
Beantwoord door starter in topic een vraagje
oke mensen bedankt voor jullie reacties
ik ben weer wat wijzer geworden.
toppie dit forum

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 mrt 2011 01:40 #10 door Sandra
Beantwoord door Sandra in topic een vraagje
Heb zelf de poten 20 mm laten doorsteken, geen nadelige gevolgen  :)
Eerder verbetering, meer dan 20 mm zou ik niet doen: Net wat Ad zegt, je spatbord knalt kapot bij een noodstop... :'(

http://img684.imageshack.us[img] img684.imageshack.us

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 mei 2011 19:45 #11 door peter.sturgis
Beantwoord door peter.sturgis in topic een vraagje
Hoi sandra,

Hoe doe je dat je voorpoten ddor laten steken. Kan je dat zelf doen. In mijn beleving zitten de poten vast in 2 zwarte "kroonplaten" die je per poot los maak, en dan iets 1 a 2 cm laat zakken en weer vastmaakt. Het gevolg is dan dat de motor iets naar voren duikt en je zit positie iets naar voren gaat. klopt dit?

mzzl Peter

4 wheels move the body, 2 wheels move the soul

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 mei 2011 19:58 #12 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic een vraagje
4 boutjes links en 4 boutjes rechts. Klein beetje raggen.
Bovenkanten weer gelijk zetten.

Gereed

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 mei 2011 19:59 #13 door peter.sturgis
Beantwoord door peter.sturgis in topic een vraagje
Heeft dit nog gevolgen voor je bekabeling? of krijg je alleen maar meer lengte?

4 wheels move the body, 2 wheels move the soul

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 mei 2011 20:05 #14 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic een vraagje
Voor die 2 cm zou ik me geen zorgen maken.
Kabelproblemen krijg je alleen bij het verhogen.

Je steekt de voorvork 2 cm door de kroonplaat, dus de kabels die naar je voorwiel lopen krijgen iets meer ruimte. De rest heeft er helemaal geen last van.

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 mei 2011 20:23 #15 door Miquel
Beantwoord door Miquel in topic een vraagje

4 boutjes links en 4 boutjes rechts. Klein beetje raggen.
Bovenkanten weer gelijk zetten.

Gereed


Is idd niet moeilijk alleen even opletten dat je de bouten niet te vast zet.

Miquel was TWINDRIVER
Lid vanaf 2005 tot 2015



Transalp 600

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.113 seconden