slecht lopende Alp en daarna niet meer

15 mrt 2011 18:34 #1 door roland65
slecht lopende Alp en daarna niet meer werd gestart door roland65
Dag allemaal

Vandaag opweg naar mijn werk na +/- een half uur, begon mijn alp in te houden.
Bij vol gas klonk hij als een 2CV ???
Ik had sterk het idee dat hij nog maar op 1 cilinder liep en hij rook nogal naar benzine.

Meteen een hulplijn gebeld (Oldtimer bedankt!) en die kwam met kapotte cdi als optie.
Had daar inderdaad wel eens iets over gelezen, maar ik heb een '99 en dacht dat het daar niet bij voorkwam.
In ieder geval was het niet iets om even snel te repareren met alleen het boordgereedschap, dus maar weer terug naar huis.
Alpie niet voorruit te branden, zo traag als dikke str.nt en dat terwijl ik hem net vertroeteld had met allerlei nieuwe dingen zoals bougies rembblokjes etc. en hij bij de openingsrit geen klap verkeerd had gegeven.

Op ongeveer 1 kilometer van huis, ik reed zo'n beetje volgas en 80km, krijg ik een schop in mijn rug en gaatie weer als de brandweer!?
Moeiteloos doortrekken, geen gehaper en gedoe, mijn alpie zoals ik hem heb leren kennen!

Wel fijn natuurlijk, maar nu is het wel erg lastig om te gaan zoeken naar een oorzaak, want echt vertrouwd voelt het nu niet als ik weer ga rijden.

Wie kan mij helpen met deze storing?
Natuurlijk heb ik het forum doorgespit. maar weet niet of mijn geval hetzelfde is als de kapotte cdi, vacuum slangetjes en rubbers en defecte bougies (4 nieuwe).

Ik zit nu toch wel met een paar vragen.

Kan een cdi het even niet meer doen maar daarna weer gewoon wel?
Kan een slangetje even lek zijn en daarna niet meer?
Kan de benzinekraan last hebben gehad van een verstopping?
Of kan een niet helemaal goed vastzittende bobine kabel deze symptomen veroorzaken?
Heb deze kabel los gehad bij het kleppen stellen, dus misschien is hij een beetje los gegaan en daarna weer vast?

Ik zit momenteel op mijn werk, dus kan geen dingen checken, maar probeer alvast wat mogelijke oorzaken te verzamelen voor als ik morgenochtend op zoek ga naar de mogelijke oorzaak

Wat ik vooral zo jammer vind is dat hij het nu weer perfekt doet en dat ik maar moet hopen dat het morgen weer mis gaat.

Ben benieuwd naar jullie sugesties!

Roland


Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 mrt 2011 19:50 #2 door Neet
Beantwoord door Neet in topic slecht lopende Alp en daarna niet meer

str.nt  = stront


Het lijkt mij dat een carburateur (hoofdsproeier) verstopt heeft gezeten. Dan is het vuiltje naar binnen gezogen en ben je er van af, of het vuiltje heeft losgelaten in je vlotterkamer en gaat het weer een keer gebeuren. Als je een 1 cilinder motor had gehad kon je niet harder dan 15 ofzo.

Het kan altijd een cdi zijn. Daar zitten onderdelen in die bij warm worden beter of slechter gaan functioneren. Dan heb je morgenochtend waarschijnlijk meteen hetzelfde probleem.



Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 mrt 2011 19:59 #3 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic slecht lopende Alp en daarna niet meer
We kunnen natuurlijk ook gewoon gaan zoeken en afstrepen.
Mijn eerste reactie was uiteraard een CDI maar was druk met iets anders op dat moment.

rook nogal naar benzine.

Met name hierdoor ga ik er even vanuit dat het een ontstekings probleem is.
Iets gaat niet even stuk, en je probleem zal zich waarschijnlijk herhalen als je er niks aan doet.
Neem morgen ff contact op, misschien kan ik je helpen

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 mrt 2011 20:13 #4 door Peter
Beantwoord door Peter in topic slecht lopende Alp en daarna niet meer
Dit lijkt heel erg op een probleem wat ik ook heb gehad. Met name het inhouden en op 1 poot lopen. Bij mij was het de CDI die vervangen moest worden. Waar het verhaal over max 15 km per uur vandaan komt weet ik niet, maar ik reed op 1 cilinder gewoon 100, maar kwam daar niet boven. Optrekken was ook akelig traag, maar met enig geduld liep de snelheid wel op.

Dat je ineens wel weer de 2e cilinder erbij kreeg kan dan ook best. Vaak is het de stekker van de CDI die los gaat zitten in de printplaat. Als die door een hobbeltje of een trilling ineens wel weer contact maakt is er niets meer aan de hand. Ik sluit iets anders natuurlijk niet uit, maar het is wel heel herkenbaar (inclusief benzinelucht).

Honda TransAlp (1996) - Vespa Sprint Veloce 150cc (1975)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 mrt 2011 20:18 #5 door roland65
Beantwoord door roland65 in topic slecht lopende Alp en daarna niet meer

Mijn eerste reactie was uiteraard een CDI maar was druk met iets anders op dat moment.


Weet ik, was al heel blij dat je iets kon zeggen!

Ik ga je morgen bellen.
Vanaf hoe laat is oldtimer wakker?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 mrt 2011 20:23 #6 door roland65
Beantwoord door roland65 in topic slecht lopende Alp en daarna niet meer
@ Grunneger:  kwoot van Neet "Als je een 1 cilinder motor had gehad kon je niet harder dan 15 ofzo".

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 mrt 2011 20:34 #7 door GS Allroad
Beantwoord door GS Allroad in topic slecht lopende Alp en daarna niet meer
Heb dit probleem ook een keer gehad met mijn alp,net nieuwe bougies,oliefilter,olie remvloeistof en kleppen gesteld.

Een paar weken later hield ie op de snelweg in kon ik niet harder dan 100 km/per uur rijden.
Een half uur later met veel gekl :o :ot reed ie gewoon weer normaal en tot op de dag van vandaag geen last meer van gehad.

Grt.
Stephan.

BMW R 1100 GS  1996

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 mrt 2011 20:36 #8 door Peter
Beantwoord door Peter in topic slecht lopende Alp en daarna niet meer
@Roland65 kwoot van Grunneger "Dat is flauwekul, je mist trekkracht, maar 1 cilinder krijgt je ook gewoon op snelheid (al duurt het wat langer)"

Honda TransAlp (1996) - Vespa Sprint Veloce 150cc (1975)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 mrt 2011 20:53 #9 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic slecht lopende Alp en daarna niet meer

Vanaf hoe laat is oldtimer wakker?


hmmm, wakker al vanaf 07.00 uur maar heb het lef eens dat je dan belt >:D

Rond een uur of 9 lukt wel.
Verwacht ook nog een telefoontje van AD dat de radiateur klaar is.

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 mrt 2011 21:25 #10 door Neet
Beantwoord door Neet in topic slecht lopende Alp en daarna niet meer

Waar het verhaal over max 15 km per uur vandaan komt weet ik niet, maar ik reed op 1 cilinder gewoon 100, maar kwam daar niet boven.


Het was ook een 1 cilinder motor staat er..... :) (mijn ouwe trouwe XT-550) Dan rij je min of meer op je overige sproeiertjes en das niet veel.

Ik dacht overigens ook dat het cdi probleem niet of nauwelijks bij de 2 in 1 cdi's voor kwam. Maar het kan natuurlijk.

Ooit heb ik een keer een cdi helemaal van de compound losgepeuterd en de boel doorgesoldeerd en voorzien van nieuwe niet geleidende compound.
Dit was meer een af en toe haperend probleem. Werkte ook nog. 600 gulden (toen) verdient.
Om vergissing te voorkomen, dit was ook van de XT-550.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 mrt 2011 21:36 #11 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic slecht lopende Alp en daarna niet meer
@Roland65: dit klinkt heeeeeel erg als CDI unit stuk  :-\  Ik heb hier nog een handvol CDI kasten liggen die het meestal wel / af en toe niet doen  :(

Het is wat Oldtimer noemt: het rook naar benzine => dus onverbrande brandstof die zo door de niet werkende cilinder je uitlaat in gepompt wordt.

Meestal zijn het de verbindingen van de stekkers op de printplaat van de CDI die het begeven. Rommel eens wat aan die stekkers als je motor stationair loopt en kijk wat er gebeurt.

Succes,
René

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / R80G/S ‘85 / G310GS ‘17

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 mrt 2011 22:35 #12 door Peter
Beantwoord door Peter in topic slecht lopende Alp en daarna niet meer
Als het de CDI is: www.japparts.nl/index.php?main_page=prod...63&products_id=10274
Staat bij dat ze uitverkocht zijn, even bellen?!

Honda TransAlp (1996) - Vespa Sprint Veloce 150cc (1975)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 mrt 2011 23:30 #13 door roland65
Beantwoord door roland65 in topic slecht lopende Alp en daarna niet meer
Dank allen voor de reakties!
Ik ga morgen maar eens alles bij langs en dan hoop ik iets te vinden.
wordt vervolgd.

@oldtimer ik bel je morgen, weet nog niet precies hoe laat, nu nog aan het werk.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 mrt 2011 08:32 #14 door wouterrrrr
Beantwoord door wouterrrrr in topic slecht lopende Alp en daarna niet meer
Hoi,

Heb ooit ook zo een soort ervaring gehad met een yamaha 2 cylinder. Vooral de beschrijving van een schop in de rug kwam mij bekend voor. Het bleek dat 1 carburateur van 1 cylinder los was gaan zitten en flink verschoven was van het inlaatrubber. Bij flink volgas geven (want dat deed ik omdat hij erg slecht ging lopen) stroomde er blijkbaar toch weer voldoende brandbare gassen de cylinder in (en werden er in gezogen) en kwam er in een keer een flinke schop in de rug!
Boeltje opnieuw in elkaar gezet en het liep weer als vanouds.

gr Wouter

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 mrt 2011 18:47 #15 door roland65
Beantwoord door roland65 in topic slecht lopende Alp en daarna niet meer
Vandaag alle contacten die los zijn geweest na-gelopen, ingespoten en aangedrukt.
cdi unit ingspoten, met draden gefriemeld en weer gemonteerd.
En vervolgens een uurtje of wat over de dijk gejakkerd, drempels genomen, de stoep af gedoken, maar hij gaf geen krimp en geen klap verkeerd.
Effe afwachten hoe het verder gaat, maar voor nu ben ik toch wel weer een soort van gerustgesteld.
Dank voor alle tips en tricks; dat geeft het leven hier op het forum een positieve push!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.083 seconden