Koppeling stuk?

19 apr 2011 00:08 #1 door Marceau
Koppeling stuk? werd gestart door Marceau
Ik heb het volgende probleem op een Transalp van 98 met +- 62000 km: in hogere versnellingen en hogere rpm lijkt de versnelling soms vanzelf te ontkoppelen.

Het is het duidelijkst als ik in vijfde versnelling nogal hard aan de gashendel trek. De rpm gaan dan gek de hoogte in, maar mijn snelheid blijft stabiel (de motor werkt duidelijk harder, maar die moeite bereikt helemaal het achterwiel niet). Het voelt letterlijk alsof ik in neutraal zit en als een idioot gas probeer te geven. Als ik de gashendel wat laat terugkomen en dan zachter omhoog kruip heb ik meer geluk. Ik heb minder dan een maand geleden een grondige olieverversing gedaan, maar het probleem is er nog.

Iemand zei me dat ze vermoeden dat het veer dat mijn koppelingsplaten vastdrukt niet goed werkt.

Ik vraag me af of iemand hierover iets weet. Het is voorlopig geen groot probleem bij gezapig rijden, maar het maakt mijn al weinig sportieve alp zomogelijk nog minder sportief.

Is dit probleem uberhaupt op te lossen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 apr 2011 00:38 #2 door *thomas*
Beantwoord door *thomas* in topic Koppeling stuk?
klinkt als versleten koppelingsplaten/veren

setje vervangen, kost de wereld niet (reken op 100€ - platen, veren, olie, pakking, filter) als je alles zelf doet.

Cheers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 apr 2011 01:12 #3 door Marceau
Beantwoord door Marceau in topic Koppeling stuk?
Schitterende reactie!

Ik meen me te herinneren dat koppelingswielen worden vervangen met elke kettingwissel. Gaat het hier om hetzelfde? 't Is waarschijnlijk een km of 15000 geleden dat ik nog een nieuwe ketting oplegde.

Ik weet niet of ik dergelijke diepe dingen zelf kan. Willen... absoluut, maar kunnen... is dit van een aanvaardbare moeilijkheid voor iemand die slechts olie/oliefilter heeft vervangen en ketting aanspant? Wat voor dingen moet ik dan aankopen en opleggen?

Alleszins bedankt voor de reactie.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 apr 2011 01:14 #4 door 4Plugs
Beantwoord door 4Plugs in topic Koppeling stuk?
En als je dan toch alles vervangt, neem dan wat sterkere koppelveren (4 stuks). Dit helpt met aangrijpen.

Ik heb minder geluk, ik heb alles vervangen, inclusief sterkere veren, PLUS ringen onder de veren voor nog meer druk op de platen en nog slipt de koppeling, hetzij pulserend met iedere verbrandingsslag. Ik heb last van te ver ingekorte transmissiedemperveren, die aanslaan waardoor rest energie in 1 klap op de platen overgebracht wordt. Hier door wordt de koppeling bij elke verbranding een stukje doorgetikt. Overigens meestal alleen last van als ik bij laag toeren flink gas geef.

PS voor advies moet je zijn bij Ad Mies. En ja, dat rijmt  8)

Ad Mies is onze specialist en die kan je precies zeggen wat het gaat kosten, en als je bij hem langs gaat kun je onder zijn supervisie zelf sleutelen. Kost je de onderdelen en een schappelijk tariefje voor gebruik werkplaats, echter veel goedkoper dan het laten doen.

Transalp PD06 '94 - Hyperpro vering, LED achter/rem/knipperlicht/tellerverlichting, 2e set wielen met noppenbanden
Honda NX250 om mee te spelen in het zand ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 apr 2011 01:21 #5 door *thomas*
Beantwoord door *thomas* in topic Koppeling stuk?
Hallo,

De koppeling omvat een korf, binnenhuis en een reeks platen/veren. De veren zorgen voor druk op de platen, de platen voor frictie.
Wanneer je ontkoppelt, komen de platen los van elkaar en draaien krukas en versnellingsbak 'vrij' van elkaar.

Dit is niet iets wat je vaak dient te vervangen. Afhankelijk van je rijstijl kan het wat sneller, maar jouw kilometerstand is aanvaardbaar voor een eerste wissel.

Nu, over de moeilijkheid, valt opzich best mee. De uitlaat moet dacht ik volledig los, je carterbescherming moet er dus af, net als je tank (werkt gewoon veel makkelijker).
Olie dien je af te laten.
Koppelingsdeksel eraf halen (motordeksel wat rechts zit) en dan kijk je recht op de koppeling.
Hoe het dan precies gaat weet ik niet meer van buiten, maar moeilijk is het niet meer ;).

Koop een Haynes (of ander werkplaatshandboek) en ga zelf aan de slag.

Gewoon durven, je kan weinig verkeerd doen.

Cheers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 apr 2011 10:35 #6 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Koppeling stuk?

Ik heb het volgende probleem op een Transalp van 98 met +- 62000 km: in hogere versnellingen en hogere rpm lijkt de versnelling soms vanzelf te ontkoppelen.

Het is het duidelijkst als ik in vijfde versnelling nogal hard aan de gashendel trek. De rpm gaan dan gek de hoogte in, maar mijn snelheid blijft stabiel (de motor werkt duidelijk harder, maar die moeite bereikt helemaal het achterwiel niet). Het voelt letterlijk alsof ik in neutraal zit en als een idioot gas probeer te geven. Als ik de gashendel wat laat terugkomen en dan zachter omhoog kruip heb ik meer geluk. Ik heb minder dan een maand geleden een grondige olieverversing gedaan, maar het probleem is er nog.

Iemand zei me dat ze vermoeden dat het veer dat mijn koppelingsplaten vastdrukt niet goed werkt.

Ik vraag me af of iemand hierover iets weet. Het is voorlopig geen groot probleem bij gezapig rijden, maar het maakt mijn al weinig sportieve alp zomogelijk nog minder sportief.

Is dit probleem uberhaupt op te lossen?


hallo

zoals mijn voorgangers al opmerkte... het is op te lossen

ik wil je daar graag me helpen voor zover  jij doet het zelf en ik help je van zodra het lastig wordt

het betreft de de vervanging van de koppeling  daarna is het weer gwoon jou oude vertrouwde motorfiets

maar......

het komt ook voor dat je koppelings kabel blijft hangen waardoor deze de zelfde symptomen heeft (nl doorslippen)

inspectie geeft uitsluitsel

ik woon tegen de vlaamse grens(omgeving essen) aan dus misschien een optie om langs te willen komen

mvg ad

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 apr 2011 17:24 #7 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Koppeling stuk?
Maar als je kabel blijft hangen zou dat slippen enkel voor kunnen komen bij het (op)schakelen en niet bij spontaan accelereren.

Toch?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 apr 2011 18:39 #8 door Huib
Beantwoord door Huib in topic Koppeling stuk?
probeer eerst eens andere olie.....?

Hydrographic Surveyor....... Ik leid de weg op de bodem van de oceanen.... waar ook ter wereld.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 apr 2011 20:08 #9 door kees
Beantwoord door kees in topic Koppeling stuk?
Als hij speling heeft op zijn koppelingshevel hoeft hij geen andere olie te proberen  :P

Heeft hij die speling niet, zit mogelijk de kabel ergens klem. Dat is de makkelijkste en eerste controle die Marceau moet doen.

Maar, zijn beschrijving duidt -normaal gesproken- op versleten frictieplaten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 apr 2011 06:35 #10 door bully043
Beantwoord door bully043 in topic Koppeling stuk?
Ik heb hetzelfde aan de hand met mijn TA ::).
Kan het aan de olie liggen? Ik heb een maandje ofzo geleden een beurtje gegeven en heb Putoline olie erin gegooid, kan het aan deze olie liggen?
Voorheen was het mij nooit opgevallen dat de koppeling slipte maar nu als ik bvb. in zijn 5 rij en draai de gas open, dan veel toeren weinig snelheid.
Mijn TA is van 1999, heeft 27000 op de klok.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.259 seconden