Slecht voor motor?

20 apr 2011 15:02 #1 door Beavis
Slecht voor motor? werd gestart door Beavis
Dag iedereen,

ik ben sinds 2 weken de trotse eigenaar van een Honda Transalp XL700VA bouwjaar 2009. Deze heb ik voornamelijk gekocht om 2 redenen, namelijk om te toeren met mijn vrienden en voor woon-werkverkeer.
Daar ik in Brussel werk en hier dus soms met de motor heen ga heb ik volgende vraag aan jullie:
Ik doe ongeveer 95 kilometer snelweg enkel (dus ongeveer 190 km per dag) met de Transalp. Als ik 120 rijd heb ik een toerental van iets meer dan 5000RPM. Daar de snelweg voor mij meestal open ligt (weinig verkeer) rijd ik meestal zoon 140-145, dan heb ik zoon 5800-6000 RPM... Nu komt eindelijk de vraag of het schadelijk is voor de motor om zolang dit toerental aan te houden.. Wat is jullie mening/ervaring hierover?

Vriendelijke groet.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 apr 2011 15:12 #2 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic Slecht voor motor?
Er zijn geleerden die stellen dat je langdurige continue belasting van je motor moet beperken tot 3/4 van het maximum toegestane toerental. In jouw geval komt dat dan op 5.625 tpm.
Even doorhalen tot max tpm is geen probleem

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 apr 2011 15:26 #3 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Slecht voor motor?
Sinds deze week ook iets meer dan 100 km enkele rit woon-werk, en flink wat snelweg kilometers. Mijn route is gelukkig relatief rustig (rij tegen de grootste file-druk in), en kom dus regelmatig ook op de 6.000 toeren.
Denk niet dat het een probleem moet zijn. Het max toeren weet ik eigenlijk niet zo uit m'n hoofd, maar ik zou niet verwachten dat het echt slecht voor de motor zou zijn.

Wel overweeg ik om een groter voortandwiel te plaatsen om het verbruik/toeren wat omlaag te brengen. Eens kijken of het optrekken hier sterk door beinvloed gaat worden.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 apr 2011 15:29 #4 door Beavis
Beantwoord door Beavis in topic Slecht voor motor?
Hmm ja had er zelf ook aan gedacht om een groter voortandwiel te plaatsen... Ik rijd ongeveer 260 kilometer, daarna ga ik tanken en tank ik zoon 13.5 liter. Dit wil zeggen dat er nog 4 liter in de tank zit. Een redelijk zuinige motor dus... Greetz

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 apr 2011 15:46 #5 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Slecht voor motor?
Ik moet toegeven dat ie op die lange stukken veel zuiniger rijdt dan op de korte stukken, maar dat zou ook nog wel eens aan mijn rechter pols kunnen liggen  ::)

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 apr 2011 21:02 #6 door Grey alp
Beantwoord door Grey alp in topic Slecht voor motor?

Hmm ja had er zelf ook aan gedacht om een groter voortandwiel te plaatsen... Ik rijd ongeveer 260 kilometer, daarna ga ik tanken en tank ik zoon 13.5 liter. Dit wil zeggen dat er nog 4 liter in de tank zit. Een redelijk zuinige motor dus... Greetz


Ik zit meestal tegen of over de 300km en tank dan ongeveer hetzelfde ,dus plus minus 13 liter.
Dus dat hoogtoerig rijden vraagt wel extra fuel maar minder dan ik dacht.
Ben benieuwd naar jullie cijfers met een groter tandwiel vooraan!.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 apr 2011 21:25 #7 door kees
Beantwoord door kees in topic Slecht voor motor?
Die hogere toeren zijn dacht ik niet in het bijzonder slecht, ook niet langer achtereen. Ik dacht juist dat langere tijd hetzelfde toerental minder goed is. Kortom, toerentallen af en toe varieren!

Een één tand groter voortandwiel is duidelijk merkbaar in je trekkracht. Wel worden de versnellingen ldaardoor anger en rijdt dat een stuk rustiger.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 apr 2011 21:58 #8 door Bono
Beantwoord door Bono in topic Slecht voor motor?

Een één tand groter voortandwiel is duidelijk merkbaar in je trekkracht. Wel worden de versnellingen ldaardoor anger en rijdt dat een stuk rustiger.


Yep, wat Brom zegt klopt. Bij mijn vorige kettingset, had ik er een groter (één tand) voortandwiel opgezet. I.t.t. diverse berichten, paste het tandwiel zonder verdere aanpassingen. (AT RD07A). Ik reed veel asfalt en het reed inderdaad een heel stuk rustiger. Je kon hem langer doortrekken in de versnellingen. Dat moet ook wel, anders gaat hij "bokken". Je schakelmoment ligt gewoon anders. Daar moest ik wel aan wennen. Maar snelwegen gingen heerlijk.

De trekkracht ging inderdaad achteruit, maar zolang je op het asfalt rijdt heb je kracht genoeg. In het zand is het 3 keer niks. Ik heb er de BAT mee gereden en dat ging behoorlijk. Ik heb er de V-BAT mee gereden en dat ging ook heerlijk. Maar het was heerlijker geweest met meer trekkracht. Sodeju, wat heb ik zitten martelen op die tankbaan. Ik ben mijn TBS (TankBaanSyndroom) nog steeds niet kwijt. De rotzooi eraf en de originele verhouding erop. Ik rij dus minder asfalt (sinds de (V-)BAT).

Met ong. 190 km. asfalt per dag, zou ik het zeker serieus overwegen een groter voortandwiel te nemen, maar ik weet niet of dat "zonder meer" past bij je 700.

-- Han --

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 apr 2011 00:41 #9 door kees
Beantwoord door kees in topic Slecht voor motor?
Eén tand gaat met het aantal schakels, daarna moet je waarschijnlijk een langere ketting hebben. Dan rij je je kruissnelheid met een lager toerental. Kan wel zijn (kán) dat desondanks je brandstofverbruik bij die hoge snelheden wat omhoog gaat. Immers, door dat grotere tandwiel heb je meer vermogen nodig voor hetzelfde resultaat. Misschien maakt het niks uit.

(voor de gein vóór juist één tand kleiner gaan.. :D)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.117 seconden