bandenspanning

13 juni 2011 12:47 #1 door peter.sturgis
bandenspanning werd gestart door peter.sturgis
Ik een vraag over de juste bandenspanning.
Ik heb voor bridgestone trailwings 101 en achter trailwings 152 radial op een TA xl 700 bj 2011.
Volgens het plaatje op de achterbrug is de juiste spanning voor 1 pers 200 Kpa voor en 200 achter. met 2 personen 200 Kpa voor en 280 achter.
Mijn dealer zegt echter 2.5 voor en 2.7 achter. Een instructiebookje heb ik (nog) niet.

Wat is de goede waarde voor weggebruik?

4 wheels move the body, 2 wheels move the soul

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 juni 2011 17:34 #2 door rodealp
Beantwoord door rodealp in topic bandenspanning
hoi , ik rij voor met 2.2 en achter met 2.4. Dus iets meer dan voorgeschreven bij het rijden zonder baggage en duo.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 juni 2011 18:40 - 19 juni 2011 10:28 #3 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic bandenspanning
eerst wat uitleg,

iedere band haalt zijn draag vermogen uit de aanwezige overdruk in de band..aangeven in ons stelsel door BAR/PSI

O bar op de spanningsmeter is gelijk aan de luchtdruk om ons heen.

door in de band een bepaalde hoeveelheid lucht of stikstof te persen komt er overdruk in de band die naar alle zijde gelijk zal zijn.
de tegendruk is een combinatie van de aanwezige buiten luchtdruk en de wieldruk die door het gewicht van de motorfiets en zijn berijder/belading gecreeerd worden.

iedere band heeft een bepaald draagvermogen  in relatie met de maximale druk die de band kan verdragen(rond de 3,5 Bar of 41 PSI
De eerste montage band  op iedere motorfiets wordt getest met diverse banden spanningen en op basis hiervan bepaald  men  de beste rijeigenschappen.

hiermee bedoel ik dat ook de band in staat moet zijn om oneffen heden op te vangen, remkrachten maar ook acceleratie krachten naar alle zijde moet op kunnen vangen
Als de band te zacht staat  wordt deze te warm met schade als gevolg en als ze te hard staat geeft deze geen comfort meer
over het algemeen mag max ca 0.3 bar afgeweken worden van de advies spanning
in afwachting van je eigen ervaringen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 juni 2011 08:25 #4 door martsky
Beantwoord door martsky in topic bandenspanning

O bar is gelijk aan de luchtdruk om ons heen


Volgens mij is dat in de ruimte,
1 bar is de luchtdruk om ons heen die wij allen indademen.
(vergelijk het weerbericht, 970 millibar is slecht weer en lage druk, 1040 is hoge druk en meestal goed weer)

AT 1996 - Niet gepoetst !

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 juni 2011 20:06 #5 door Columbus (at work)
Beantwoord door Columbus (at work) in topic bandenspanning

Volgens mij is dat in de ruimte,
1 bar is de luchtdruk om ons heen die wij allen indademen.
(vergelijk het weerbericht, 970 millibar is slecht weer en lage druk, 1040 is hoge druk en meestal goed weer)


1 bar absolute druk = 0 bar effectieve druk

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 juni 2011 22:25 #6 door Neet
Beantwoord door Neet in topic bandenspanning

1 bar absolute druk = 0 bar effectieve druk


Ja, maar dat geldt natuurlijk niet voor de quantore omlinaire draagkracht.
1 = 1 en 0 kan 1 worden in enkele gevallen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 juni 2011 19:37 - 20 juni 2011 20:16 #7 door wardje
Beantwoord door wardje in topic bandenspanning
Hallo peter.sturgis,
Om even te antwoorden op je vraag in plaats van aan qantum mechanica te doen en den interessante uit te hangen staat in het instructie boekje en op de achterbrug de juiste bandenspanning juist zoals je het zelf schrijft 2bar voor en 2bar achter zonder passagier en 2bar voor en 2,8bar achter met passagier, volgens mij denk ik dat je je het best aan deze waarden houd deze zullen waarschijnlijk toch getest zijn in de fabriek van honda en zullen waarschijnlijk het beste resultaat geven.
Het zal je misschien al wel opgevallen zijn dat de voorband nauwelijks opwarmt tegenover de achterband die reeds na enkele kilometers flink warm is geworden en waar de druk automatisch met enkele honderden grammen zal verhoogt zijn.
Misschien wel best een digitale bandendrukmeter gebruiken om een zo juist mogelijke druk te bekomen.
Op zee niveau bedraagt de druk 1013 hPa = 1,013 bar = 1 atmosfeer gemiddeld.  ;D

wardje

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.073 seconden