transalp 600 verhogen

18 juni 2011 10:47 #1 door iron gonzo
transalp 600 verhogen werd gestart door iron gonzo
ik ben bezig met een kleine update van mijn transalp.
doch ik heb een probleemtje.
zoals Pim het heeft gedaan zal mij niet lukken denk ik.
ik heb een U beugel gemaakt die 1.5cm korter is en de veer zit daar nu net tegen de bus op het frame  :(
voordien
Bijlage:


tijdens
Bijlage:


nadien
Bijlage:

When i was born the devil looked up and said: shit he's here.
www.bikers4bikers.eu

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 juni 2011 10:53 #2 door iron gonzo
Beantwoord door iron gonzo in topic transalp 600 verhogen
klik op de foto's voor groot exemplaar  ;) dan zie je het beter

When i was born the devil looked up and said: shit he's here.
www.bikers4bikers.eu

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 juni 2011 13:36 #3 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic transalp 600 verhogen
De schokbreker tikt nu nét tegen die halve maantjes op de achterbrug aan neem ik aan?

Och, zolang hij niet tegen het linkstuk (die driehoek met de lagers) loopt lijkt het me dat je gewoon effe de vijl of slijptol op die plaatjes moet zetten. Echt heel veel zal er niet af hoeven om de schokbreker vrij te laten lopen? Milimeterje ofzo?

Je hebt dat U-tje zelfgemaakt? Dan ben je redelijk handig met metaal  8)
Wat je dan beter kunt doen is een wat langer U-beugeltje maken voor onderaan de schokbreker. Zelfde resultaat, maar dan zónder aanlopen  :D

Succes,
René

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / R80G/S ‘85 / G310GS ‘17

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 juni 2011 14:06 #4 door iron gonzo
Beantwoord door iron gonzo in topic transalp 600 verhogen
yep zelf gemaakt.
zoals het daar opde foto staat was het met de eerste lassen.
er is nog een zwaai las rondom op alle naden gebeurd nadien.

met de slijptol lijkt een goed idee = hoe zit het dan met scharnieren bij n en uit veren?

de U beugel verlengen, heb ik ook aan gedacht, maar lijkt mij niet stevig genoeg.

When i was born the devil looked up and said: shit he's here.
www.bikers4bikers.eu

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 juni 2011 16:07 #5 door PimW

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 juni 2011 16:09 #6 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic transalp 600 verhogen

met de slijptol lijkt een goed idee = hoe zit het dan met scharnieren bij n en uit veren?


Ehhhhm, begrijp niet precies wat je bedoelt  :-\
Je moet zélf maar even testen of het verantwoord is bij volledig in- en uitveren, dat kan ik hiervandaan niet voor je bekijken  ;)

Zélf heb ik een AQ U-tje (eigenlijk voor de Twin) gemonteerd op de Alp. Die is 12mm korter dan de originele en heb daarmee nog geen nadeel ondervonden bij het in/uitveren. Misschien is 15mm nét een tikkie teveel  :-\  Hoeveel korter is die van Pim ook al weer?

de U beugel verlengen, heb ik ook aan gedacht, maar lijkt mij niet stevig genoeg.


Maak je geen zorgen! Dat beugeltje wordt alléén op duw- en trekkrachten belast, geen zijdelingse, dus lijkt mij niet echt een probleem om die wat langer te maken. De verhouding is ook ong. 1:3. Dus als je het beugeltje 1 cm langer maakt scheelt dat ong. 3cm op de achteras. Dus bij een 1,5cm langer beugeltje zie ik niet in waarom dat niet stevig genoeg zou zijn. Goeije kwaliteit staal gebruiken. Heb jij waarschijnlijk meer verstand van dan ik  ;D

In mijn ogen is dat een simpeler/beter oplossing als wat je nu hebt. Want wat heb je nu voor lagering in je U-tje gemaakt? Op de foto zie ik niets. Heb je gewoon die lagerbus weer gemonteerd zonder lagers? Dat gaat niet heel erg lang stand houden  :-\

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / R80G/S ‘85 / G310GS ‘17

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 juni 2011 16:11 #7 door PimW
Beantwoord door PimW in topic transalp 600 verhogen
Die van mij is 18mm korter maar Pim rijd met een kekke wilbers achterfietspomp ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 juni 2011 16:18 #8 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic transalp 600 verhogen
Die Wilbers zal wsl. niet zo'n achterlijk grote schotel hebben onderaan de veer?
En de veerweg Pim, is die vergelijkbaar met een originele schokker of heeft íe meer?





p.s. Meestal gaat het er om wie de langste heeft, maar hier is het hoe korter hoe beter  ;D ;D

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / R80G/S ‘85 / G310GS ‘17

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 juni 2011 16:31 #9 door PimW
Beantwoord door PimW in topic transalp 600 verhogen
Klopt de onderzijde heeft een kleinere schotel en hij zit "hoger" omdat er ook een snelstelwieltje aan zit.

''Helaas'' wel originele lengte. Achterdemper was flink op en lek maar even toen reed ik nog maar een klein pietsie onverhard dus wist niet zo goed wat ik wilde.
Ze hebben me toen deze geadviseerd met de mogelijkheid er later nog dingen aan te verbouwen (want die dingen kunnen echt helemaal los en met ander spul weer in elkaar).

Maar dat kost ook weer veel centjes. ;D


Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 juni 2011 19:25 #10 door iron gonzo
Beantwoord door iron gonzo in topic transalp 600 verhogen
ik ga eens kijken voor een U beugeltje.

dan wel nog zien hoe de veer uit elkaar te nemen is?
of heeft iemand daar een handleiding van?

When i was born the devil looked up and said: shit he's here.
www.bikers4bikers.eu

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 juni 2011 19:45 #11 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic transalp 600 verhogen
Demper uit elkaar halen is redelijk simpel hoor  :D

- dubbele wartel lossen: je doet dat wellicht het handigste zolang de demper nog gemonteerd zit! Als je 'm met het achterwiel vrij van de grond, dus volledig uitgeveerd, losmaakt (mept  ;)) merk je vanzelf wanneer de onderste wartel los genoeg is -> als de voorspanning van de veer af is dus. Met de unit gedemonteerd tob je je een bult omdat je dan lastig grip erop krijgt en zolang de veer onder spanning staat, zit die onderste wartel behoorlijk vast  :-\
- wartels volledig verwijderen
- veer er af halen
- kunststof huls verwijderen
- rubberen eindstop naar boven schuiven (schroevendraaier eronder) en er komt een 6-kant (ik meen maat 22) vrij
- beugeltje in de bankschroef en met een steeksleutel draai je dan de spindel er af

Succes  8)

Grtz,
René

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / R80G/S ‘85 / G310GS ‘17

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 juni 2011 19:01 #12 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic transalp 600 verhogen
Hoe is't Gonzo, is die demper al uit elkaar?  :D

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / R80G/S ‘85 / G310GS ‘17

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 juni 2011 00:04 #13 door iron gonzo
Beantwoord door iron gonzo in topic transalp 600 verhogen
nee momenteel garage aan het leeg maken voor verbouwingen.
vandaag een nieuw poort gekocht voor de oprit af te sluiten en dat is nu geschuurd en geverfd...

de voorkant is de tekening al gemaakt maar moet de veerpoot verleng bussen nog draaien.
ijzer al verzaameld voor de staander te verlengen ook....

ondertussen op mijn BMW R1200ST valbaren gezet en verwacht deze week mijn superbike stuur.

te veel werk.... :-X

van zodra in orde geef ik wel update  ;)

When i was born the devil looked up and said: shit he's here.
www.bikers4bikers.eu

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 juni 2011 22:24 #14 door iron gonzo
Beantwoord door iron gonzo in topic transalp 600 verhogen
verhoog stukken gedraaid inox
Bijlage:


Bijlage:


Bijlage:



veer demonteren
Bijlage:


Bijlage:


transalp adventure  ;D (nog zonder staanderverlenging)
Bijlage:



zwarte verf is op  ::) (stuk van 7.5cm tussen gelast)
Bijlage:

When i was born the devil looked up and said: shit he's here.
www.bikers4bikers.eu

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 juni 2011 22:53 #15 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic transalp 600 verhogen
Mooie bussen Gonzo  8)

Bijdewee, het moet nóg hoger kunnen  ;)  Hier al een 11cm langere standaard  ;D

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / R80G/S ‘85 / G310GS ‘17

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 juni 2011 23:10 #16 door iron gonzo
Beantwoord door iron gonzo in topic transalp 600 verhogen
11cm  :o

nu is het ideaal voor mij. kan nog net aan de grond.
bussen vooraan zijn 6cm
Bijlage:

ik heb er nog een paar liggen  :))

center van bevestigingsbout van U beugel aan achter veer is nu 2cm verlengt

morgen testrit naar het werk en dan zien we wel hoe en wat .... voor de toekomst

When i was born the devil looked up and said: shit he's here.
www.bikers4bikers.eu

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 juni 2011 22:09 #17 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic transalp 600 verhogen

11cm  :o


Ach, ik heb een XR voorvork d'r in en die is in totaal zo'n 12cm langer als de Alp vork  ;)

center van bevestigingsbout van U beugel aan achter veer is nu 2cm verlengt


Ik begrijp niet helemaal wat je nu veranderd hebt  :-\
Is het U-beugeltje nou langer geworden, of heb je de bout verlengd?

Enniewee, ik heb ook wel interesse in zo'n verhoging. Zou je dat voor mij kunnen maken?
Ik kom aan de achterkant nog iets te kort eigenlijk  :(

Grtz,
René

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / R80G/S ‘85 / G310GS ‘17

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 juni 2011 17:28 #18 door iron gonzo
Beantwoord door iron gonzo in topic transalp 600 verhogen



Ik begrijp niet helemaal wat je nu veranderd hebt  :-\
Is het U-beugeltje nou langer geworden, of heb je de bout verlengd?

Enniewee, ik heb ook wel interesse in zo'n verhoging. Zou je dat voor mij kunnen maken?
Ik kom aan de achterkant nog iets te kort eigenlijk  :(

Grtz,
René


is zeer eenvoudig zelf te maken hoor.
een iets wat dikker metaal gebruiken. de juiste maten zagen en U beugel lassen.
de schroefdraad van de bout door de triangel is M10 (aan 1 zijde tappen natuurlijk)
de schroefdraad van de schokdemperstang is M14*1.25 heb je deze schroefdraadtappen niet, ga effe naar een bedrijf waar ze landbouwvoertuigen herstellen en trek daar uw schroefdraad effe  ;)
om zeker te zijn neem de demper gedemonteerd mee en die gasten checken dat wel effe

dit heb ik gedaan
Bijlage:


dit is nog van metaal gemaakt.
vandaag effe een stuk off road gedaan en alles valt zeer goed mee.
volgende stap is zo een U beugel uitfrezen in inox. (roest niet meer dan  ;D )

When i was born the devil looked up and said: shit he's here.
www.bikers4bikers.eu

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 juni 2011 22:58 #19 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic transalp 600 verhogen

is zeer eenvoudig zelf te maken hoor.


haha, voor jou waarschijnlijk wel, maar voor mij.......  ::)
Ik ben een echte nono als het op ijzerwerk aankomt. Dingen bedenken lukt me wel maar uitvoeren ho maar  :-\

volgende stap is zo een U beugel uitfrezen in inox. (roest niet meer dan  ;D )


Als jij nou dat CAD programmatje geschreven hebt, is het dan niet een kleine moeite om er voor mij óók 1-tje te frezen  ;)

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / R80G/S ‘85 / G310GS ‘17

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 juli 2011 16:03 #20 door iron gonzo
Beantwoord door iron gonzo in topic transalp 600 verhogen
ik zal er 1tje bij maken voor U.  ;)

wel geduld hebben, zal pas na augustus zijn.

When i was born the devil looked up and said: shit he's here.
www.bikers4bikers.eu

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.148 seconden